Skyddsväst i ambulans.

Här diskuteras allt som rör personlig skyddsutrustning
emergency901

Skyddsväst i ambulans.

Inlägg av emergency901 » 18/3 2004 22:51

När var och hur ofta används dessa ?

Onödig lyx eller livsnödvändigt vara ?

/ :?:

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Beror nog på VAR man jobbar- än så länge.

Inlägg av ambus » 19/3 2004 16:22

Behovet kan nog vara större i storstäderna där "vapen-våld" är vanligare och man ser ju en tydlig tendens till våld mot ambulanspersonal;
varför har en sådan respektlöshet för hjälpare blivit så tydlig? Detta var ju inte en speciellt stor risk förut! :twisted: Eller?
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Väst

Inlägg av Wernvik » 20/3 2004 1:38

Vore kul och veta om någona har studerat hurvida skyddsvästen ses som provocerande av de stökiga personerna.

Personligen kan jag inte annat än beklaga den utveckling som pågår med grövre och grövre våld mot den hjälpande handen, Ambulanssjukvården.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Väst

Inlägg av AMBASS » 22/3 2004 19:17

Wernvik skrev:Vore kul och veta om någona har studerat hurvida skyddsvästen ses som provocerande av de stökiga personerna.

Personligen kan jag inte annat än beklaga den utveckling som pågår med grövre och grövre våld mot den hjälpande handen, Ambulanssjukvården.
Min erfarenhet av skyddsväst är mycket positiv (dock ej från amb. verksamhet). Idag finns dessutom mycket ändamålsenliga västar som man kan få i färg och med tryck (Star of life). Man ser inte att det är en skyddsväst. Det finns flera olika säkerhetsklasser och visst skulle det kännas tryggt att ha en väst i bilen iaf.

//BE SAFE
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Säkerhetsvästar

Inlägg av ambus » 22/3 2004 19:27

Var finns och används dessa?
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Anonymous

skyddsvästar

Inlägg av Anonymous » 29/3 2004 22:15

Jag har en stor erfarenhet av skyddsvästar från mitt extrakneg som ordningsvakt och min erfarenhet av det är att om den bärs under kläderna så är det inget problem för de flesta personer märker inte att man har den på sig så i det fallet är den inte provocerande. Dock så då jag använder den som ordningsvakt så jobbar jag under lite andra omständigheter än på ambulansen (där jag jobbar normalt). Frågan kommer naturligt, om jag ska bära en dold väst på jobbet när ska jag ha den? på vilka körningar? ska jag hinna att ta på mig den under skjortan på en prio-1 körning? Svaret jag finner är att om den ska skydda mig så måste jag bära den på alla körningar.........det förekommer faktiskt att man blir omprioriterad från "tant agda" körningen till en tex. pågående misshandel, ska jag då ta på mig den i bilen? eller ligger den kanske kvar på stationen? Alternativt kan man använda en typ av skyddsväst som jag så att Engelska ambulansen kör med, den ser ut som en reflexväst med fickor, ganska lik en vanlig ambulansväst, med ambulansmärkning osv. den blev så synlig så folk såg den inte, den ser inte ut som en skyddsväst och den tar man på sig utanpå sin uniform, vilket innebär att det är lättare att ta med sig i ambulansen och ta på sig om man blir ex omdirigerad.

Dock så anser jag att om vi är på ett ställe där vi behöver skyddsväst så är vi på fel ställe, polisen är bättre rustade för detta. Vi måste faktiskt försöka tänka på våran egen hälsa, om vi blir misshandlade så kan vi ändå inte hjälpa patienten.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 30/3 2004 22:34

Hur många har blivit huggna med kniv alt. skjuten i detta land?
Skyddsväst skulle jag aldrig bära på jobbet.
Det finns polis som sköter detta. Om inte så vänta till det kommer en.
Vi går aldrig in till en stökig patient innan polis finns på plats.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 31/3 2004 0:09

En fd arbetskollega till mig blev huggen med en kniv (alt spetsigt föremål).
Han bar väst och det är han evigt tacksam för.
Otäckt blåmärke, men han slapp iaf kallt stål genom hjärtat..

Läste om ett par ambulansare som blev kallade till ett larm i en park.
Väl där blev de nerslagna av ett gäng ungdomar som sedan länsade ambulansen.
Man kan ju fråga sig vad som hänt med världen...

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Vet någon priset på dessa smidiga västar?

Inlägg av ambus » 31/3 2004 19:06

...och var man kan rekvirera dessa?
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Polis

Inlägg av Wernvik » 31/3 2004 21:01

Du har en klar poäng Håkanbråkan men precis som jag antar att Ambus menar så kan det ofta vara svårt att få tag i dom ute på landet. Man kan få vänta otroligt länge på dom.

Sedan kan ju en lugn situation snabbt ändras till en hotfull.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Anonymous

Handskar

Inlägg av Anonymous » 3/4 2004 22:38

Det finns ju faktist en risk för nålstick också..
Finns det något skydd mot det?
Vi har användt handskar mot det innan, använder ni något?

JOCKE

Personlig skyddsutrustning

Inlägg av JOCKE » 4/4 2004 12:28

En kille jag känner från malmö och han har enligt egen utsago hamnat i "slagsmål" 4 gånger under de senaste 3 månaderna. Det har hänt att de har blivit hotade bla, för att de har förväxlats med polisen. Det är en ganska skrämmande utveckling tycker jag. Jag vet inte till 100% men jag tror inte att de har några skyddsvästar där. Kanske vore idè att skaffa ett gäng.

Anonymous

skyddsvästar

Inlägg av Anonymous » 22/4 2004 21:42

Bra forum att diskutera för att hitta bästa sätt för att öka vår säkerhet.
Själv är jag emot skyddsvästar, pepparsprej etc. Har jobbat många år i ett " tungt" distrikt i Sthlm med hög belasning av kriminalitet och sociala missärer. Möttes dagligen av bråkiga patienter och inte at förglömma dess anhöriga.
Problemen med hot och våld kommer sällan där vi har klara indikationer från SOS-A om misshandel Med eller Utan vapen, då åker vi inte fram utan polis. Vetskapen om att en patient kanske hinner avlida är frustrerande, Men... vår säkerhet kommer ju alltid först. Som ni dock vet hamnar vi i dom icke mentalt förberedda situationerna där vi måste veta hur vi skall agera eller fly.
Det vi kan göra är utbilda oss i taktiskt bemötande, ha ett bättre samarbete med polis, och SOS-A men också en löpande själskyddsutbildning. Kanske också vår klädfärg kan komma att diskuteras.
Att bemöta det upplevda ökade våldet med skyddsvästar och pepparsprej är för mig att acceptera detta våld.
Hör gärna av er med synpunkter. Eva

Skriv svar