Skyddsväst i ambulans.

Här diskuteras allt som rör personlig skyddsutrustning
Anonymous

Inlägg av Anonymous » 17/12 2004 21:37

Combitub skrev:@Linda: Tipsa inte om saker du inte har en aning om. Det finns betydligt bättre västar på andra platser och med bättre service.
Vad jag känner till så säljer Militaryshop skyddvästar från Swedish Body Armour som jag inte har hört något särskilt negativt om. Jag har haft kollegor som har använt deras västar, och ingen har klagat. Visserligen är det ingen som har fått "användning" för dem...

Polisen köper numera sina vanliga skyddsvästar från Jobsafety. Om förstärkningsvästarna kommer från samma ställe vet jag inte...

När det gäller västar till er i ambulansen, varför inte försöka få fram en väst som är av typen förstärkning, som man tar på utanpå sina kläder. Denna skulle kunna ha samma färg som ni har på era jackor och västar. Lite mer diskret (om man nu kan säga det om en skrikgul färg) och mindre provocerande än en svart eller mörkblå.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 17/12 2004 23:40

SÄPO har god smak helt enkelt :lol:
Vill man ligga på topp så kostar det...

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 8/3 2005 16:39

Skyddsväst är alltid en bra idé, oavsett vad man jobbar med. Nuförtiden är de så små och lätta att de knappt känns, och en väst i kombination med kniv/stickskyddsvantar är en billig försäkring.

En väst kanske inte ALLTID är nödvändigt, men får man larm och måste åka till ett ställe där man vet att det finns stökiga element så ska alltid polis tillkallas, men jag rekomenderar att man har på en väst under jackan. De skyddar även mot slag, ex. vid kraftiga kramper eller liknande.

Anonymous

skyddsvästar

Inlägg av Anonymous » 8/4 2005 21:13

Hej alla glada ! jag läser era farhågor ang hot och attacker. jag tycker lika illa om detta som ni, jag kan bara tala om att detta kommer att öka i framtiden. Jag håller på i säkerhets branschen och säljer dessa produkter. ang skyddsvästar kan jag påstå att den väst som skulle passa er i Ambulansen är snabb att ta på sig detta pga delning framtill, man tar på sig den under tex jackan på typ 5 sec! Just denna skyddsväst har vi sålt bla till Ambulans personal i göteborg. dom har den liggande i Ambulansen till den anses behövas,denna produkt finns i östersund för visning om någon är intresserad ?
jag tänker inte lägga upp mitt företagsnamn utan ni kan maila mig för vidare svar prisen mm
vänliga hälsningar johan modin

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 8/4 2005 23:06

Sverige är en kopia av USA. Allt som sker i USA kommer till Sverige. Nu menar jag inte filmer, ungdomskultur och så utan mer samhällsstrukturer. Jag tror att många med mig upplever att vi har en tid av lite moraliskt förfall. I USA däremot så håller trenden på att vända. Kriminaliteten är kraftigt på väg ner. Ungdomarna revolterar mot vuxenvärlden genom att göra saker själv(aktivera sig själv). Tror faktiskt att vi kommer att få en period i Sverige inom en tid då våra barn gör revolt mot oss vuxna utan att kaxa sig. Dom blir helt enkelt sliskigt överpräktiga. Nu pratar vi inte om förändringar på några år utan över ett längre perspektiv.

Flytväst, gasmask, hjälm, livlina, isdubbar, kemskyddsdräkt, handsprit, skyddshandskar, skyddsrock, kläder med Gore tex, airbag, säkerhetsbälte, Hepatit vaccination, skyddsutbildning. Självklart så måste skyddsväst ha en naturlig plats i ambulansen även om det inte är så i dagsläget överallt.

Lipton

Inlägg av Lipton » 9/4 2005 16:46

Skyddsmask heter det! :twisted:

larsev
Inlägg: 105
Blev medlem: 20/6 2005 2:14
Ort: Göteborg

Inlägg av larsev » 24/6 2005 11:51

Lipton skrev:Skyddsmask heter det! :twisted:
"Messerschmitt" :twisted:

Anonymous

skyddsväst

Inlägg av Anonymous » 24/6 2005 18:28

Hej om ni kollar in den webbutik som jag har så fins det en väst som jag kan rekommendera starkt till er , den är delbar framtill vilket gör att den kan ligga i er ambulans tills ni ser att det är oroligt på den plats ni kommer till. Då kan ni på ett snabbt och enkelt sätt ta på denna som extra skydd. kolla in www.jm-vakt.se
jag kommer under sommaren att skicka ut en väst i östersund på ambulansen för utvärdering.
Ha en bra midsommar!!!!
johan modin

Patrick

Inlägg av Patrick » 25/6 2005 14:09

Anders skrev:
Ambus: Kolla på www.body-armour.se
Där finns det mesta.De har till och med stickskydds T-shirt.
Vilken tröja menar du?

ComaGlove
Inlägg: 73
Blev medlem: 16/3 2004 23:32
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av ComaGlove » 2/8 2005 9:45


1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

Väst ger falsk trygghet!!!

Inlägg av 1005 » 2/8 2005 11:25

[color=red][/color]

äst ger falsk trygghet!!

Det är visat att många med väst går längre INNAN det backar (om de gör det). Detta gör att man tar större risker (inte alla). Vi ska INTE vara där det finns risk för detta och man skall göra en riskbedömmning varje gång.

Stora delar av jobbet är bemötande av folk och dom som oftast råkar ut för bråk/våld skulle kunnat backa eller bemött pat med en annan attityd.


Hårt eller?

Vi fick problem när det kom ut SSK som var för fokuserade på att hjälpa pat istället för att först tänka på sin egen trygghet!

Tänk på att en skadad amb-besättning gör att minst 3 amb till måste komma till platsen (2 för personal en för den "sjuke")

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 2/8 2005 17:47

1005:
Skulle vara intressent att se dig hantera en situation där du sitter på knä och ventilerar en patient när du blir överfallen bakifrån.. Det har faktiskt hänt! Och jag är rädd att nästa gång det händer så har förövaren en kniv eller skruvmejsel i handen..
Hur skyddar du dig då?

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

Du ska ALLTID ha ryggen fri!!

Inlägg av 1005 » 2/8 2005 18:35

Du ska inte sitta så att någon kan komma bakifrån!

Är det ett våldsbrott begånget så ska polis fram.

Under mina i sthlm så har jag aldrig blivit huggen men situationer har funnits men då har vi dragit oss tillbaka.

En reflektion

Varför är det dom yngre NYA som skriker efter väst och pepparspray?

Dom äldre klarar sig utan detta och hamnar inte i dessa situationer.

Attityd!!!!

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 2/8 2005 21:13

Vet inte hur gammal i gemet du är. Jag har iaf några år på nacken och tycker det är raka motsatsen mot vad du påstår. Många nya är alltför blåögda medans de äldre ser en tydlig tendens till ökat våld mot räddningspersonal av olika slag.

Aldrig sitta så att ingen kommer åt dig bakifrån? Du kan inte räkna med att du har en fet betongvägg bakom dig vid varje fall.
Kan berätta om en obehaglig episod som inträffade på midsommarnatten. Vi larmas till en mindre park i en förort där en person fått en flaska i huvudet (invandrare som fått stryk av en skinnbula) samt ett stick i höger bicep. Vi får eskort in av polisen som påstår sig backa upp min rygg. Min sjv. klatrar med båren i bilen..
Helt plötsligt hör jag någon skrika "låt blatten dö!" och jag får en spottloska bakom högra örat. Då upptäcker jag att polisen som jag bad hålla min rygg var borta och jag har en skinnbula (troligtvis den personen som huggit min patient) bara en halvmeter bakom mig. Vart ska jag ta vägen? Min kollega kommer med båren.. men vad ska han göra? Situationen rinner ut i sanden, men det är helt klart en obehaglig situation!

Jobbar du i sthlm så har du säkert hört talas om incidenten?

Du får göra hur du vill, men efter den sitationen har jag västen i bilen. Man kan bara lita på sig själv. Och har man en dålig patient kan man inte ha 100% koll på både patient och sin rygg..
Jag försöker(!) att inte döma folk på det viset som du gör 1005, men berättar någon för mig att han eller hon har skyddsväst i självförsvarssyfte ser jag det som sunt. Jag ser inte ner på den personen som du verkar göra. Varför riskera sitt liv om det finns enkla hjälpmedel?

pepparspray är jag helt emot för att tydliggöra..

Har du åsikter om mig som person eller yrkesman så ber jag dig framföra det "privat". Har svårt att förstå att du utan att känna mig påstår att jag är ung/NY. För det var väl mig du syftade på?

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

Kännsligt ämne???

Inlägg av 1005 » 2/8 2005 21:51

Varför hetsa upp sig så???

Du har ett privat mail.

Skriv svar