Skyddsväst i ambulans.

Här diskuteras allt som rör personlig skyddsutrustning
Lipton

Re: Du ska ALLTID ha ryggen fri!!

Inlägg av Lipton » 3/8 2005 10:46

1005 skrev:Du ska inte sitta så att någon kan komma bakifrån!
Våld kan väl blossa upp både här och där. Flyttar du dina traumapatienter så du har ryggen fri innan du funderar på luftväg, nacke och sånt.
Eller medbringar du alltid en polis i ryggsäck? :lol:

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 3/8 2005 14:05

-------Meddelandet raderat-------
Wernvik
Moderator

Anonymous

Väst

Inlägg av Anonymous » 6/8 2005 1:40

Jag borde kanske inte uttala mig, då jag inte är nått mer än blott&bart en simpel väktare. Men, jag tycker nog att det är en ganska bra ide med skyddsväst! Jag jobbar som väktare på ett sjukhus och har sett ett antal galningar som ambulanspersonalen har haft med sig, och har tänkt ett flertal gånger att ni skulle ha haft tillgång till västar.
:?:

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

tänka på egen säkerhet först

Inlägg av 1005 » 6/8 2005 10:01

Ni som tjatar om väst har jag en fråga till.
Fundera på detta

Har du hjälm på dig på olycksplatser och vid slagsmål?
(många gånger ser man att amb är på plats och det fortfarande slåss bredvid)
Flaskor och andra tillhyggen är vanligare än kniv (än så länge).

Tittar man på trafikolyckor så är det sällan någon har hjälm (akutbilen exkl).

Denna är oftast viktigare än västen!!

Men fram med flera SSK som har grunden ordningsvakt och utrusta dom med hjälm väst och div andra skydd! Så kan vi andra åka på lungnare saker så som agda med cbs.

Tycker att denna fixering på väst börjar bli löjlig.

utbilda i riskbedömning och säkerhetstänkande och sist men inte minst bemötande,

Lipton

Re: tänka på egen säkerhet först

Inlägg av Lipton » 6/8 2005 14:53

1005: Självklart behövs ju kontinuerlig utbildning i riskbedömning. Det är ju precis lika viktigt som all annan utbildning eftersom man inte kan hjälpa någon om man själv är skadad. Vilket också innebär att man bör ha hjälm på sig på en olycksplats.
Men om vi vänder på steken då. Efter att man utbildat personalen till max så är det ju ändå omdömet hos den enskilde personen som gör att den tar på sig hjälmen. Eller hur!?
Vad är det då som gör att personen tar på sig en väst. Omdömet eller det faktum att bilen saknar väst?

Pellepåriktigt

Inlägg av Pellepåriktigt » 3/7 2006 12:59

Har just läst igenom alla inlägg i denna diskussion och upptäcker att ingen har reflekterat över att skyddsväst även ger gott skydd mot personskador vid kollision, vilket händer allt för ofta med ambulanser.
Jag skulle känna mig mycket tryggare i ambulansen med väst på under alla utryckningar då man aldrig vet när en trafikolycka med ambulans inblandad kan hända.

agentanka
Inlägg: 91
Blev medlem: 21/9 2005 11:21

Inlägg av agentanka » 3/7 2006 13:22

Det jag reflekterar över när jag läst alla dessa inlägg är att ingen tänker på hur de nya kan ha det.

De kanske är rädda för att t ex få en kniv i ryggen och kan inte de anställda känna sig trygga i jobbet så bör arbetsmiljön ses över.
Vad kan då göras för att få de anställda att känna sig tryggare?
Väst? Vidareutbildningar? Polis i ryggsäck?

Och detta gäller då inte bara de nya utan även de äldre medarbetarna som inte känner sig säker i sin arbetsmiljö.

En väst för att ta på vid behov är en bra idé tycker jag.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 3/7 2006 13:23

Pellepåriktigt skrev:Har just läst igenom alla inlägg i denna diskussion och upptäcker att ingen har reflekterat över att skyddsväst även ger gott skydd mot personskador vid kollision, vilket händer allt för ofta med ambulanser.
Jag skulle känna mig mycket tryggare i ambulansen med väst på under alla utryckningar då man aldrig vet när en trafikolycka med ambulans inblandad kan hända.
Bra inlägg. Kan alltid kännas tryggt med en extra livlina i ett arbete där man ofta löper risk för tillbud i trafiken.

Men en sak har jag grunnat länge på. Vad är det för typ av omdömeslösa idioter som attackerar sjukvårdpersonal egentligen?!? Finns det någon mening med det överhuvudtaget? Ingen psykiskt stabil individ kan väl få för sig att ambulanspersonalen utgör ett hot för dem. Eller?
Att lapplisor behöver järnrustning, hjälm, överfallslarm och diplomatbil kan jag förstå, men vem vill skada en person som kommer för att hjälpa?
Sinnessjukt!

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 25/3 2007 19:58

Förhoppningsvis får skyddsmotståndarna ändra sin uppfattning om skydds- och säkerhetsutrustning efter dagens beskjutning av en ambulans i Göteborg. Vindrutan och plåten träffades. En himla tur att ingen ingen träffades.
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Pre-Hospital

Inlägg av Pre-Hospital » 25/3 2007 22:35

Är inte ambulansen i Göteborg en av dem som redan har köpt in skyddsvästar?

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 26/3 2007 15:36

Glock 18C skrev:Förhoppningsvis får skyddsmotståndarna ändra sin uppfattning om skydds- och säkerhetsutrustning efter dagens beskjutning av en ambulans i Göteborg. Vindrutan och plåten träffades. En himla tur att ingen ingen träffades.
Var skotten riktade mot ambulansen, eller råkade den bara stå ivägen?
Jag har inte läst om vad som hände, men hörde att det var utanför akutmott. Då skulle man isf behöva skyddsväst om man jobbade på akuten också...
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 26/3 2007 16:58

Vet faktiskt inte om skotten var riktade mot ambulansen, men den träffades av åtminstone två skott. Sen stod det inte så mycket mer informativt, mer än att de som sköt såg ut som gängmedlemmar.
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

tobbe_gbg

Inlägg av tobbe_gbg » 30/3 2007 1:30

Glock 18C skrev:Vet faktiskt inte om skotten var riktade mot ambulansen, men den träffades av åtminstone två skott. Sen stod det inte så mycket mer informativt, mer än att de som sköt såg ut som gängmedlemmar.
Det senaste jag har hört, är att skotten har ett samband till knivskärningen av en 15-åring i de nordöstra stadsdelarna och att det var dennes släktingar utanför SU:s akutmottagning som det sköts mot, inte ambulansen.

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 1/4 2007 23:34

Det är ju tyvärr ett scenario som blir allt mer vanligt.
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 18/4 2007 13:29

Hurvida skotten var avsedda för ambulansen eller akuten är väl egentligen ovesäntligt. Faktum är att man riktade våldet mot sjukvården och det är illa nog. Det går ju inte en dag utan att någon inom ambulanssjukvården blir hotad eller utsatt för våld. Visst är det sagt att vi inte ska gå fram förrän platsen är säker, men kan vi alltid vara 100% på det? Nej!
Om man vet att det är eller har varit oroligt på platsen kan det vara ganska skönt om möjligheten till skyddsväst finns. Scenariot kan snabbt växla!

Att västen skyddar oss vid en krock är väl ett utomordentligt argument för att inte ta fram en riktig körutbildning för blåljusfolket. Herregud!

Skriv svar