Skyddsväst i ambulans.

Här diskuteras allt som rör personlig skyddsutrustning
peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 18/4 2007 15:13

Ambulansen som blev beskjuten i Gbg kanske hade varit på en transport och hämtat en gammal tant på ett äldreboende. Skulle de ha använt skyddsvästen då?? Känns lite overkill, men våld och oroligheter händer ganska ofta på uppdrag där man från början inte trodde att det skulle inträffa. Ska man införa skyddsväst i ambulanserna ska dom användas vid VARJE uppdrag, annars tycker jag att de förlorar sin funktion.
Jag tycker att nackdelarna överväger fördelarna. (fast jag är beredd att revidera det om jag själv blir drabbad.)
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 18/4 2007 23:25

Sjukvåden är näst efter kriminalvården den mest blåögda och naiva instansen som finns. "Vi är sjukvårdspersonal, ingen angriper oss". Se vad som händer i ex Rosengård.. Jag ser det som en självklarhet att vi ska ha två västar i bilen för speciella uppdrag. Som en säkerhetsåtgärd. Var själv i Tensta före jul och vi blev då attackerade med ägg och småsten. Nästa gång är det glasflaskor och gatsten.. Vad gör polisen? Så mycket de kan.. men vad hjälper det när stenen är kastad? Såå snabba är inte deras nya V70 så att de kan skydda oss med sina västar..

Tänk om svenska militären tänkt på samma sätt. "Vi är fredsbevarnade trupper". Vi lämnar all pansar och all personlig skyddsutrustning hemma"! Man måste ligga före och inte vänta in situationer när folk verkligen blir atackerad, misshandlade osv.

Vill gärna fortsätta lite eftersom denna naiva övertro på att alla människor är goda..
Tidigare hade vi öppna akutmotagningar där patienter gick in genom dörren för att redan där stå mitt bland patienter och personal. Nu har man tänkt till efter en mängd incidenter. Nu sätts låsta dörrar upp, tjocka glas skyddar personal från aggressiva människor, mest nattetid. Akutmottagningar byggs om så med tanke på säkerheten ("man ska alltid ha en väg ut"). Har vi alltid en väg ut i ambulansen? När ska vi på ambulansen tänka till? Vi är inga stålmänniskor..

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 20/4 2007 13:24

Bra skrivet Niklas!
Så sent som i natt fick vi en förtur gällande misstänkt fraktur, det gällde en kvinna i 50 års åldern. Väl på plats så satt kvinnan utanför sitt hus i sällskap av en man. Efter diverse frågor och kontroller blev hon plötsligt väldigt angelägen om att komma iväg. Vi hann presic få in henne i bilen när hennes psykiskt sjuke son störtade ut från huset med en kniv i handen. Vi kom i väg duktigt snabbt kan jag säga.
Det visade sig att han hade slagit sin mor med ett baseballträ över armen, något hon inte sa från början.
Det jag vill säga är att vi kan aldrig vara säkra på vad vi möter när vi kommer fram till hämtadressen. Vi hade tur denna gången, nästa gång har vi kanske inte det.
Att använda skyddsväst tycker jag ska vara frivilligt, dock ska möjligheten finnas tycker jag.

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 20/4 2007 13:43

En skyddsväst är en billig investering jämfört med sjukvårdskostnaderna och rehabkostnaderna efter en skottskada/knivskada. Tycker att arbetsgivarna borde ta det i beaktande. Det finns speciellt framtagna skyddsvästar för ambulanspersonal som både är gröna och neongula. De ser mest ut som en vanlig väst, och är inte obekväma att bära. Nån dåre har sagt att om vi får västar blir vi övermodiga och börjar leka poliser... Även om jag haft en väst skulle jag inte hoppa framför en kula eller kniv frivillgt...

Jag har köpt handskar som skyddar mot knivstick och hugg. Jag kastar mig inte in i knivslagsmål med händerna före för det...
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 23/4 2007 0:36

De som inte vill ha väst ska inte tvingas till det. Det handlar inte heller om att leka hjälte precis som du säger Glock.
Vi har varit ganska förskonade från våldsamheter om man tittar bakåt i tiden, men tiderna förändras och respekten för oss minskar hela tiden. Härom dagen talade de på nyheterna om att återuppta det projekt som räddningstjänsten syd haft med ungdomarna i rosengård i malmö för att försöka få ett slut på att brandkillarna blir utsatta för stenkastning där hela tiden.
kanske har de som inte vill ha västar inte varit utsatta för något våld eller hot. Jag tyckte också det lät lite överdrivet med västar i bilarna innan men jag har ändrat uppfattning.

Lipton

Inlägg av Lipton » 26/4 2007 11:38

peder skrev:Ambulansen som blev beskjuten i Gbg kanske hade varit på en transport och hämtat en gammal tant på ett äldreboende. Skulle de ha använt skyddsvästen då?? Känns lite overkill, men våld och oroligheter händer ganska ofta på uppdrag där man från början inte trodde att det skulle inträffa. Ska man införa skyddsväst i ambulanserna ska dom användas vid VARJE uppdrag, annars tycker jag att de förlorar sin funktion.
Jag tycker att nackdelarna överväger fördelarna. (fast jag är beredd att revidera det om jag själv blir drabbad.)
Bra inlägg. Detta kräver att västen anpassas så att den blir en del av den vanliga klädseln. Om västen bara åker på ibland innebär detta att man kommer hamna i hot/våld-situationer utan väst. Dessutom kommer vissa patienter antagligen retas upp av att någon tagit på sig västen när den kommer till dem, vilket kan leda till hot/våld-situationer.
Fast åandra sidan envisas ju en del med att bara använda handskar vid känd blodsmitta!? :roll: För det är ju säkert kända blodsmittor som är farligast, de okända kan väl aldrig skada någon va? :roll:

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 27/4 2007 14:10

Polisen har ju sina västar under sina pikétröjor. Varför skulle inte vi kunna bära västar likadant?
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

ssk2

Inlägg av ssk2 » 9/5 2007 17:59

Glock 18C skrev:Polisen har ju sina västar under sina pikétröjor. Varför skulle inte vi kunna bära västar likadant?
det kommer bli västar även här i Sverige. personligen hoppas jag också på närskydd som gas eller el-pistol. se bara på hordbråken i Rosengård.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 9/5 2007 22:55

ssk2 skrev:
Glock 18C skrev:Polisen har ju sina västar under sina pikétröjor. Varför skulle inte vi kunna bära västar likadant?
det kommer bli västar även här i Sverige. personligen hoppas jag också på närskydd som gas eller el-pistol. se bara på hordbråken i Rosengård.
ehh va?

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av magill » 10/5 2007 8:46

Hur ser era tankar ut om jag säger kroppsvisitering innan ilastning, handfängsel, pepparsprej, batong eller pistol? Är detta tänkbara alternativ om 20 år?

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 10/5 2007 11:32

Tycker personligen att denna diskussionen har urartat... Den gällde hurvida man ska ha skyddsväst eller inte inom ambulanssjukvården. Nu handlar den plötsligt om att vi ska vara beväpnade!
Våld och hot är kanske inte en del i vardagen för alla ambulansare i Sverige men för somliga är det. Ska dessa nekas en ganska enkel och relativt billig livförsäkring? Ska man bara för att man inte själv känner behov av en väst, komma med hånfulla kommentarer och försöka att förlöjliga alltihop och snacka om att ha vapen och pepparspray?


Förtroendet för er kollegor i denna tråden växer inte precis!

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av magill » 10/5 2007 11:58

NOTE: Mitt inlägg var inte tänkt som hånfullt!

Det är en seriös fråga! I tråden talas det i vida ordalag som att arbetsklimatet blir tuffare, samhällets utveckling är sådan, och så vidare.

Om vi nu, 2007, vill ha skyddsväst, vad blir nästa steg om arbetsklimatet fortsätter att bli ännu tuffare och att samhället utvecklas åt detta håll som några i tråden gör gällande? Att jag drar det till en (för nutiden) ytterlighet är bara för att vi ska tänka till: är det hit vi är på väg?

Ett exempel: På akutmottagningen i min stad fanns för några år sedan ett behov av väktare på helgkvällar på grund av stök och bråk. I detta nu finns väktare där även vardagkvällar och nätter. Var slutar det? Kommer det om fem år finnas väktare där dugnet runt? Och om ytterligare fem år efter efter det - kommer det finnas polis där på kvällar och nätter?

Är samhället på väg att bli råare, eller köper vi en känsla av trygghet genom att installera larm, hyra väktare och bära pepparsprej i handväskan?

En äldre bekant till familjen körde ambulans på stenåldern, långt innan många av oss var födda. Redan från den tiden finns berättelser om människor som delade ut slag och sparkar mot personalen.

Har det rent faktiskt blivit värre, eller är det en känsla vi har?

Hur många är det på detta forum, som aktivt arbetar inom akutsjukvården, som har blivit hotad på ett sådant sätt att det har inneburit fara för er? Har ni i så fall känt att hotet eller faran hade varit mindre om du haft en skyddsväst?

Jag säger varesig bu eller bä till skyddsvästar. Jag vill inte heller vara dumdryg eller förlöjliga någon eller något. Jag bara frågar därför att jag undrar!

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 12/5 2007 11:55

En skyddsväst är en defensiv åtgärd för att förebygga skador. Bär hellre en väst och får en kniv i magen än att jag får en kniv i magen utan väst...

Vårt samhälle idag är på väg mot råare tider, där kriminaliteten bland unga inspireras av LA's gängverksamhet, ryska maffian skjuter av folk här och där. Den dagen man inte vågar sätta sig i en ambulans utan att bära vapen, då slutar jag kanske. Beror på om man blir av med jobbet om man använder det.. Men skyddsväst ser jag inga nackdelar med.
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

oscar_hbg
Inlägg: 28
Blev medlem: 16/3 2006 12:07
Ort: Skåne

livsfarligt läge

Inlägg av oscar_hbg » 15/5 2007 8:51

Hejsan! Jag är bara sjukvårdare i första hjälpen gruppen, men när det uppstår en farlig situation för oss, backar vi, låter ordningsvakter eller polisen ta hand om dessa, när dom är borta går vi fram till vårdtagaren igen.
Vi använder oss av L-ABC, men när L träder in i vår värld backar jag, men jag har svårt ibland men det gäller att inte få mer skadade tycker jag.
Usk och första hjälpare i röda korset

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 15/5 2007 15:29

Att backa lite hjälper kanske inte mot skjutvapen. Tror ingen är så korkad att han/hon går in i ett bråk där det kan finnas vapen.
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Skriv svar