Skyddsväst i ambulans.

Här diskuteras allt som rör personlig skyddsutrustning
interflora

bara en liten "extratanke"

Inlägg av interflora » 16/6 2004 3:33

Det är ingen som har tänkt lite på att vissa personer också kan vagga in sig själva i en falsk säkerhet?

Om västar eller liknande skall bäras, måste man ha bra utbildning och just lära personalen att den bara skall "användas" som ett skydd då man inte räknar med att bli attackerad... Alltså inte vaggas in o tro att detta är någon superväst som skyddar och gör att man kan ge sig in i farliga miljöer, vilket jag faktiskt anser att vissa poliser verkar göra...

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 15/7 2004 9:06

Jag förstår inte attityden "Inget vi behöver oro oss för, det är polisens jobb"??

Säger du samma sak när du ger HLR och får en kniv i ryggen?! Exakt vad i detta är polisens jobb?

Hur ofta har just detta hänt? Förmodligen aldrig, men jag har ingen lust att vara den första. Tycker det är naivt att tänka på det viset och mina tankar går till SÄPOS uttalande efter Lindh mordet att "det inte fanns någon hotbild mot Anna Lindh". Min fråga är då. -Varför blev hon mördad?
Måste det hända en sak innan folk börjar fundera över sin egen säkerhet.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 15/7 2004 11:44

Tyckte det var klockrent Anders. Tänkte faktiskt på det för några timmar sedan. Jobbar extra som ordningsvakt på somrarna och tanken slog mig; "En ordningsvakt med väst är oftast en sämre ordningsvakt då han litar på västen och tar alldeles för stora risker". Något som vi inte har betalt för.

Tycker att det är direkt överförbart till ambulansverksamheten!

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Inlägg av Linda » 13/12 2004 23:07

Finns även bra material på www.militaryshop.se

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 14/12 2004 11:15

Niklas Karlsson skrev: Säger du samma sak när du ger HLR och får en kniv i ryggen?! Exakt vad i detta är polisens jobb?
.
Det är ju upp till dig och din kollega att bedömma om det finns en hotbild eller ej.
Om det finns så aviker ni från platsen. Oavsett om det är ett stille eller ej.

Kan vara svårbedömt,men då är ju risken lika stor att du blir påhoppad när du går ut på krogen etc.
Krav på skyddsväst på dansgolvet kanske?
:wink:

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 14/12 2004 17:26

Jobbar i sthlm? Vart i Rinkeby? Jag lovar dig. Hur kaxig du än är här så kommer du inte våga kliva ur bilen när du kommer dit. När vi kliver ur bilen där är det skyddsväst på..
Sen får du sitta framför din dator, med skygglapparna på och moralisera över min hotbildsbedömning hur myckt du vill.
Jag skiter i vilket..

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Inlägg av Linda » 14/12 2004 23:31

Gav ett enkelt tips om en sida som har mycket skyddsutrustning, inte upp till mig att bedömma om sidan uppfyller sökarens krav eller inte, gav som sagt bara ett tips !
Har tidigare jobbat på Securitas så en viss aning om saker å ting vad gäller skyddsutrustning har jag så kom inte och hoppa på mig för en liten länk !!!!
Combitub skrev:@Linda: Tipsa inte om saker du inte har en aning om. Det finns betydligt bättre västar på andra platser och med bättre service.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 15/12 2004 17:04

Ställer mig bakom ig Linda. Flera poliser, några av dem från nationella insatsstyrkan köper västar där. Det betyder att de säljer västar som är av högsta klas!!!!

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 15/12 2004 18:54

Jag har blivit väldigt bra bemött på militaryshop sthlm när jag köpt bla kängor och skydsväst.

Som man behandlar andra blir man behandlad själv brukar det heta..

Är du intresserad av vad polisen använder så ring till dem. Ring till växeln och fråga efter något skyddsombud. De talar gärna om för dig vad de andvänder, och polisen borde väl ha bra grejer?

Lipton

Inlägg av Lipton » 15/12 2004 23:36

Niklas Karlsson skrev:De talar gärna om för dig vad de andvänder, och polisen borde väl ha bra grejer?
Hör väl inte hit, men jag som inbiten volvoägare måste protestera. Hörde på radion i morse att de valt att köpa dyra bepansrade BMW istället för att låta Nilsson bygga svenska säkerhetsbilar för en till två miljoner mindre i pris.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 17/12 2004 21:32

Lipton skrev:
Niklas Karlsson skrev:De talar gärna om för dig vad de andvänder, och polisen borde väl ha bra grejer?
Hör väl inte hit, men jag som inbiten volvoägare måste protestera. Hörde på radion i morse att de valt att köpa dyra bepansrade BMW istället för att låta Nilsson bygga svenska säkerhetsbilar för en till två miljoner mindre i pris.
Det var väl SÄPO som ville ha BMW, och det rörde sig om två bilar (om jag läste rätt)... Någon miljon hit eller dit i deras budget är väl inte alltför mycket att bråka om. Men det är klart att det suras bland de "svenska" tillverkarna när man går miste om en prestigeorder som denna.

Skriv svar