Ombyte hemma är det OK?

Här diskuteras allt som rör personlig skyddsutrustning
Musse

Ombyte hemma är det OK?

Inlägg av Musse » 2/2 2008 22:09

Jobbar som ambulans sjv på två stationer som timvikarie, Är det tillåtet att byta om och tvätta kläder som klarar sig bra hemma, eller skall allt ombyte ske på stationen?

För mig som pendlar mellan två ställen så är det knepigt då man skall ha med sig träningskläder och så vidare. Kort och gott får jag gå i full mundering till jobbet??

Någon som vet :shock:

goozer
Inlägg: 34
Blev medlem: 13/7 2004 22:16

Inlägg av goozer » 2/2 2008 22:29

Varför skulle man inte få?

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 2/2 2008 22:33

Får och får... Tror inte det finns någon lag som förbjuder det. Kan ju vara så att din arbetsgivare inte tillåter det. fråga vet ja!

Det man ska ta i beaktande är, att med en "uniform" kommer ett ansvar och från allmänheten många förväntningar. Om du på väg hem eller till jobbet, skulle passera en olycka, förväntas du kanske ta ett ansvar du inte klarar/ har utrustning till.

Jag har själv slarvat med att byta om nån gång, så jag är inget helgon... :wink:

Musse

Isidor.

Inlägg av Musse » 3/2 2008 4:57

Jag hade samma tankar som dig, angående passera olycka eller så allmänheten tycks tro att man har övernaturliga krafter. Tänkte mest om det finns någon regel inom Landstinget då det är dom jag är avlönad av. Att man får ha kläderna på sig utanför sjukhuset ser jag ju som en självklarhet då 95% av arbetet utförs där.

Skall knalla iväg till jobbet nu, får hoppas jag slipper passera olyckor.

berhan
Inlägg: 50
Blev medlem: 18/11 2004 9:56

Inlägg av berhan » 3/2 2008 9:06

Det finns väl egentligen inga hinder att byta om hemma, men det viktiga är att tänka på hygienreglerna när det gäller tvätt av våra kläder och vilka tvättmedel som får användas för att inte förstöra reflexer och liknande. Jag följde tvättråden som vi hade på stationen när jag hoppade mellan stationer men sen hade jag med mig alla kläderna i en persedelpåse mellan stationerna, då fick jag med mig fyskläder och larmkläder och ombyten av underkläder om man skulle behöva sanera sig själv efter någon transport.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 3/2 2008 12:02

Att ha arbetskläderna i en väska är väl inte det samma som att ha dem på sig när man åker till och från jobbet, som diskuteras. Däremot har du en poäng! Hygien... Vi träffar mycket människor med diverse åkommor, och alla är inte nyduschade precis. Man ska nog tänka på att det sitter ganska mycket godsaker i kläderna, som man inte vill dra med sig hem till familjen.

Musse

Enligt förmannen.

Inlägg av Musse » 3/2 2008 21:12

Det är ok att byta om hemma iaf på mitt arbete. Angående reflexer och tvätt så är ju det absolut viktigaste att vända ut och in på kläderna och inget sköljmedel.
Senast redigerad av 1 Musse, redigerad totalt 4 gånger.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 3/2 2008 22:36

Alla är vi olika.

Men jag kan inte se att det är så hemskt jobbigt att ha grejorna i en väska. Man drar ju till sig en del uppmärksamhet i kläderna. Det finns ju visserligen de som tycker att det är häftigt att springa omkring hemma i larmkläderna, tyvärr!

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 4/2 2008 15:24

Arbetskläder ska tvättas på arbetsplatsen och inget annat. Punkt slut.

Viktigt att följa tvättråden och undvika sköljmedel för att vara rädd om reflexerna!

Användarvisningsbild
grelle
Inlägg: 78
Blev medlem: 9/6 2005 19:01
Ort: Universitetet

Inlägg av grelle » 4/2 2008 17:06

prehospital skrev:Arbetskläder ska tvättas på arbetsplatsen och inget annat. Punkt slut.

Viktigt att följa tvättråden och undvika sköljmedel för att vara rädd om reflexerna!
Ja det är ju lätt när man ex. har ett plagg och kuskar som timmare...

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 4/2 2008 18:40

Och hur gör du om du blir nerspydd då? Tar du nästa larm i bara kallingarna då eller?
Bara för att man är vikarie, ska man inte stå utan ombyte!
Ta det med chefen!

Musse

Inte bara brist på kläder.

Inlägg av Musse » 4/2 2008 23:06

Jag jobbar på 2 stationer och på det ena har jag skåp på den andra inte på den station jag har skåp finns aldrig några kläder i min storlek för vikarier. Jag kan bli inringd med kort varsel då jag bor väldigt när stationen (en av dom). Så visst väska funkar men tvätta det gör jag hemma för annars vet man inte om någon annan vikarie lagt beslag på mina kläder, man hinner inte alltid sitta och vänta på att det skall bli klart.

Annan vårdpersonal tex psyk har privata kläder på jobbet, även vissa äldreboende det svävar lika mycket bakterier där och självklart packar jag inte ner blodiga eller nerspydda kläder och tvättar hemma.

Men som vikarie är du begränsad vad gäller kläder bara för ordinarie personal går på semester så blir det ju inte mer kläder till oss.

OM jag någon gång åker hem utan att byta om så har jag en annan jacka än larmjackan att trä på mig som ligger i bilen då ser jag ut som antingen som en sopgubbe eller en arla anställd.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 4/2 2008 23:12

Har ni inte egna kläder som vikarier?? Vad är detta? Jag trodde falck va snåla men jag hade tydligen fel... :shock:

Användarvisningsbild
grelle
Inlägg: 78
Blev medlem: 9/6 2005 19:01
Ort: Universitetet

Inlägg av grelle » 5/2 2008 14:22

Isidor skrev:Och hur gör du om du blir nerspydd då? Tar du nästa larm i bara kallingarna då eller?
Bara för att man är vikarie, ska man inte stå utan ombyte!
Ta det med chefen!
Ja vad gör man, det finns en lösning och det är att leta gamla kläder som inte överrensstämmer med dagens outfit. Sen kan man ju alltid ta det med chefen men det är ju de som beställt från början så det är ju inte direkt så att man satt upp spelreglerna själv...

Tror det finns en återhållsamhet i detta pga att det är en väldigt stor kostnad för arbetsgivaren samtidigt som en vikarie alltid kan välja att sluta! Visserligen finns kläderna kvar för andra vikarier men jag tror ändå att det är är där skon klämmer.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 6/2 2008 17:05

Pinsamt!

Skriv svar