Ordningsvakter i ambulans

Här diskuteras allt som rör personlig skyddsutrustning
Anonymous

Ordningsvakter i ambulans

Inlägg av Anonymous » 9/12 2004 8:33

Varför inte utbilda alla ambulansförare till ordningsvakter? Då kan de försvara sig och gripa bråkstakar. Vet inte om det finns intresse men många skulle nog få mer respekt om ambulansförarna även hade ordningsvaktsbricka på bröstet.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 9/12 2004 8:41

inte en helt dum tanke. försvara sig får man ju altid göra. Men att amb sjv är ordningsvakt också skulle kuinna vara bra för att avlägsna en påstridig person medans ssk vårdar på platsen.

Det måste till en lagändring då så den utvecklingen får vi nog vänta på. Idag är det inte möjligt!

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 9/12 2004 9:54

Varför tror att man skulle få mer respekt med en ordningsvaktbricka på bröstet? Vilken yrkeskategori tror du utsätts för mest våld, Ordningsvakterna eller Ambulansarna?

Hela vårdidén bygger på ömsesidig respekt. Den respekten kommer att gå förlorad om man förutom vården, ägnar sig åt att gripa folk.

Vill man gripa bråkstakar bör ens yrkesval vara annat än inom ambulansen.
Försvara dig får du göra oavsett om du är ordningsvakt eller inte.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 9/12 2004 12:22

Vem har sagt något om att gripa? Vi pratar om att ha lagstöd för att håla undan en person för att kunna ge adekvat vård..

Ordningsvakter är inga våldsromatiker.

Hur naiv man än är så borde man inse att det i vissa fal krävs att man kan hålla undan folk. Det är inte alltid man har tilgång till polis

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Re: Ordningsvakter i ambulans

Inlägg av peder » 9/12 2004 12:49

Ranger skrev:Varför inte utbilda alla ambulansförare till ordningsvakter? Då kan de försvara sig och gripa bråkstakar. Vet inte om det finns intresse men många skulle nog få mer respekt om ambulansförarna även hade ordningsvaktsbricka på bröstet.


Jag påstår inte att ordningsvakter är våldsromantiker, men varför ska du utbildas till ordningsvakt för att få lagligt stöd för att hålla borta stökiga personer. Det kan du göra idag, utan att vara ordningsvakt. Eller menar du att man skall få använda handfängsel och i vissa fall batong?
Ska ambulansverksamheten stå under polismyndighetens tillsyn också? Det gör ordninsvakterna.
Senast redigerad av 2 peder, redigerad totalt 9 gång.

berhan
Inlägg: 50
Blev medlem: 18/11 2004 9:56

Ordningsvakter i ambulans

Inlägg av berhan » 9/12 2004 12:56

Denna diskussion är mycket enkel. Vi skall aldrig sätta oss i en situation där våran iblandning i situationen kan ifråga sättas. Hur som helst så är vi vårdpersonal, vi skall aldrig sätta oss i en ordningsroll. Om en situation blir så orolig så du känner att du måste avlägsna en person från platsen så kanske det bästa svaret är att du avlägsnar dig från platsen. Jag jobbar i ett landsting där det kan ta upp till 2 timmar innan vi får hjälp av polisen i dessa situationer. Vår policy är att blir det oroligt där vi är då går vi därifrån. Blir någon dum i bilen, stannar vi och kliver ur bilen eller släpper ut personen ur bilen och avvaktar polisen.

Blir du attackerad så har du full rätt som vilken annan person att agera utifrån nödvärnsrätten. Du får utan några som helst tvivel avvisa någon ur ambulansen om denne blir dum.

En annan sida av problemet är att vi skall inte anpassa oss efter polisbristen genom att vi går in och gör vissa polisåtgärder. Finns ingen polis åker vi inte fram oavsett vad som sägs på radion eller vad folk som är på platsen säger, vi måste skapa en opinion för att hjälpa polisen att få mer resurser. Blir någon dum i bilen eller när vi har kommit på plats, värja er för omedelbar fara enligt nödvärnsrätten och lämna platsen eller bilen.

Jag hoppas att detta ämne bara blir en diskussion och inget mer. Jag har utbildat mig till sjuksköterska för att jobba i en ambulans. Inte för att vara ordningsvakt, då skulle jag lika gärna kunna stått i dörren på någon krog.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 9/12 2004 16:30

Jag är ordningsvakt själv (eller var, mitt förordnade har gått ut). Jag vet vad som styr en ordninvsvakts befogenheter.

Jag ser gärna aldternativa lösningar i storstäderna. hur tycker ni man ska bete sig i en situation när man inte kan ge adekvat vård pga att man blir trakasserad. Så fort vi för bort personen som stör är det en form av frihetsberövande. DET gör att våran inblandning å högsta grad kan ifrågasättas genom att vi berövar någon friheten olagligt..
Vänta på polis säger många... Jä right, kom och hospitera i sthlm eller nån annan storstad så får ni se att det kanske är 10 % av fallen som man får uppbackning av polis. Då måste vi ha medel för att på laglit sätt se till att vi kan erbjuda adekvat vård utan polisens hjälp

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 17/12 2004 23:36

Och om inte det hjälper.... En pungspark! :lol:

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 8/3 2005 0:34

det skulle aldrig fungera, för en ordningsvakt skulle aldrig få ett förordnande som gäller i en ambulans. som OV får man bara jobba på ställen dit allmänheten har tillträde, och allmänheten har ju inte tillträde in i ambulansen. varför då inte göra, som många av er säger, att bara sitta kvar och vänta, visst ser det inte bra ut i många situationer, men nödvändigt för att båda sjukvårdanrna ska överleva. och om en person är så stökig, så får ju polisen ta och paltra sig dit och hålla personen lugn.
Mvh Michael

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 8/3 2005 16:33

Jag har jobbat som ordningsvakt i några år nu och kommer till hösten utbilda mig till Undersköterska för att sedan läsa vidare till akutläkare eller ambulansförare. Det jag vet av folk i min närhet som kör ambulans så måste de enligt lag/författning backa från olycksplatsen om bråk uppstår och invänta polis. Vi/Ni får såvitt jag vet inte ge vård till person som nekar, och är man bråkig så tror jag inte att man är i så pass tillstånd att man behöver vård.

En annan grej är att OV (OrdningsVakt) är utbildad för att hålla ordningen på en nivå som gör att utbildad personal kan göra det de ska, i det här fallet ambulansförare.

Din idé är god, mycket bra iniativ men kommer tyvärr inte funka i praktiken då en störande individ kräver så pass mycket tid för att hålla ordning på att du inte kommer ha tid till annat, alltså sjukvården. Jag har på festivaler testat både att sköta OV-biten och Medic, och det funkar tyvärr inte. Det man skulle kunna göra är isåfall ha sk. Beredskapsvakter som är tubildade OV som kan ryckas in på plats om behov finns.

Bra idé, dock svår att genomföra.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 7/4 2005 18:21

OJ, vad ska man säga om den här diskutionen.
Jag säger bara, otroligt??!! Ännu en kul diskution som bara leder till att folk garvar häcken av sig ifråga om din kunskap i ämnet.

Varför skulle man ha förordnade ordningsvakter i ambulansen?
Tänk vilka problem det skulle medföra om det vore så.
Ett exempel: Om man skulle behöva omhänderta en person som är stökig runt om den skadade, så ska man överlämna den skyndsamt till polis.
Men som alla vet, så har polisen dåligt med resurser. Så det kan ju bli en väldig LÅNG väntan på polis och är då den skadade/sjuka väldigt dålig, så finns det inte tid att vänta på polis och är en person väl omhändertagen så kan inte den enskilda ordningsvakten ta ett beslut på att släppa den omhändertagna.

Ambulansens personal behöver ett bättre skydd mot våldet, men jag tror inte på att utbilda amb.sjv till Ov. Våldet mot oss lär ju i så fall ej bli mindre...
Man har alltid rätt att försvara sig enligt nödvärn, oavsett om man är ordningsvakt eller som enskild person.
Man har till och med rätt att ta över enannan persons nödvärnsrätt om denne blir tex misshandlad och inte kan försvara sig

Mattias214
Inlägg: 31
Blev medlem: 13/5 2004 21:01

Inlägg av Mattias214 » 2/5 2005 16:24

Det som skull kunna tillföra något är att ambulanspersonal borde ingå i kategorin tjänstemän, dvs att den som brukar våld eller hot mot oss ska kunna bli dömd för hot/våld mot tjänsteman. Det kanske skulle avskräcka någon dåre i varje fall.

ditte
Inlägg: 98
Blev medlem: 28/5 2004 1:07

Inlägg av ditte » 3/5 2005 1:31

Va * den som försöker spöa mig blir blåå... Ge mig krita så ska jag rita han i fejan!!!!!
Nog skall man väl kunna prata om det mesta men när jag i amb. skall leka omkring o leka wannnabepolis har det nog urartat... "A 902 begär polis assistans. Packad o stökig medborgare utgör besvär för mig i yrkesutövning, bojad o klar." Tyvärr fick vi ett par snytingar på vägen då folk trodde vi var poliser. Polisen kom efter en stund,då vi hade akut amnesi o snubblade på alla mickar o högtalare o blåljuskåta nyböjar nördar fick vi rätt i rätten med hänvisning till att även muppar kan göra en INSATS !

ditte
Inlägg: 98
Blev medlem: 28/5 2004 1:07

Inlägg av ditte » 3/5 2005 1:34

Näää... ni som aldrig sett en sjuk person eller suttit i en amb - vakt utb var bottennappet.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 3/5 2005 9:13

:lol: Bra Ditte!

Skriv svar