Ordningsvakter i ambulans

Här diskuteras allt som rör personlig skyddsutrustning
Anonymous

Bra forslag..

Inlägg av Anonymous » 14/5 2005 19:19

I Tyskland dar jag arbetar sedan 1998 ar vi alla pa Berliner Kranks GHB ocksa ordningsvakter. Liknande det ni har i Sverige men mer avancerat da vi aven jobbar i aresten pa hoffenstrasse. Jag blev tratt pa alla ambulanskollegor som inte hade viljan att gripa in nar det var brak. Manga ar sa radda att offra sig for de sjuka eller utsatta.

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 16/5 2005 6:36

Men det gäller ju att veta när man skall gå in i något och när man skall backa. Är inte alltid lätt att veta ju om man inte har någon form av utbildning ju. En skadad ambulanspersonal är inte till mycket hjälp ute på en skadeplats. Han eller hon blir ju en extra belastning.
Som vårdande enhet så går ju alltid ens egen säkerhet först. Så är det ju bara.
Har jobbat ett antal år som skyddsvakt samt inom denna gebit och skulle aldrig gå in i något som jag inte visste att jag kom ur hel och ren. Allra helst i dagens läge med alla vapen som är på drift.
Som skyddsvakt har jag alltid medel för att avstyra hot saom kommer upp mot mig. Det har jag inte annars.

Egen säkerhet går alltid först!!!!

AuF

Inlägg av AuF » 16/5 2005 21:08

Ambulanspersonal kommer till en skadeplats för att hjälpa skadade genom sin medicinska kompetens. Inte för att leka polis. Är det en stökig situation skall man vänta tills polisen kommer. De allt hårde klimatet i våra större städer är ett samhällsproblem, men inget som vi inom amb. skall lösa. Har ingen patenslösning på problemet, men sin egna säkerhet skall alltid gå först. Tycker det finns bättre lösningar än att utbilda ambulanspersonal till ordningsvakter, har det gått så långt så skall man nog söka mer sunda lösningar iform av ökad polis assistans vid uttrycking, där personal med verklig kompetent utbildning och befogenheter kan stöta oss i amb.

Anonymous

ordningsvakt i amb

Inlägg av Anonymous » 17/5 2005 0:22

hej folk. nu reder vi ut detta. jag har jobbat som väktare / ordningsvakt i sthlms tunnelbana uner ett flertal år 89 till 96. som alla förstår så har det varit mycket bråk och stök. nu ska ja in på usk utb i aug för min framtida vision är att komma in som amb förare
de har hänt att som ord vakt att man fått vara med om ganska otäcka saker, kniv i magen, misshandel, våld o * vet allt. jag har försökt att hjälpa de skadade tills amb kommit till plats men många gånger e de mycket bråk runt den skadade. om min kollega hjälper den skadade så kanske man fick hålla 2 st i bästa fall på avstånd från den skadade med hjälp av batong, dvs stå framför den skadade o kollegan som hjälper han och hota för att den skadade ska få hjälp tills amb anländer.så säger vi så här. amblans på plats bråk på stället. ingen polis. ska jag som amb förare skydda min kollega mot ett gäng för att ge vård????? visionen vore ju att en amb o polis tillsammans på vissa larm detta e nog ett dilemma som varje amb personal får ta ställning till.... tack för mig

Lipton

Re: ordningsvakt i amb

Inlägg av Lipton » 17/5 2005 21:40

Diskussionen är lite överdriven tycker jag. Jag menar det är ju sedan länge fastställt på tråden att en ordningsvakt har befogenhet att kvarhålla en misstänkt i väntan på polis, dock innebär ju detta att man således måste invänta polis innan man kan åka vidare.
Lösningen är väl ganska enkel. Jag menar alla människor har väl samma rätt att lägga sig i och bruka våld för att rädda liv. Minns inte enligt vilken lagtext. Men om båda i amb.-besättningen är överrens om att ingripa finns ju inte något hinder. Dock söker man ju sig till ambulansyrket för att man har intresse av att vårda, inte slåss. Därmed måste ju detta alltid framhållas som en möjligthet, men aldrig bli en skyldighet. Alltså är det ju knappast fel med mer självförsvarsutbildning och utbildning i att läsa hotfulla situationer. Men ordningsvakter eller någon form av defensiva vapen tycker jag är fel väg.

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 19/5 2005 6:27

Lagen du tänker på är bland annat nödlagen. Sen så finns ju också envarsgripande lagen ju. Som innebär att alla och envar har rätt att gripa någon som på bar gärning eller flyende fot har begått ett brott där det är fängelse som påföljd i straffskalan. Och den personen som man då griper skall ju kvarhållas tills polisman kommer till platsen.

Så det är inte bara ordningsvakt som har rätt att kvarhålla folk tills polisen kommer. Även du har det. Men som du säger Lipton.
Lite överdrivet men ack så aktuellt tyvärr.

Framtidsmål

.....

Inlägg av Framtidsmål » 19/5 2005 8:23

Frågan borde väl ändå inte vara om ambulanspersonal ska leka ordningsvakt. Frågan borde väl snarare ligga i hur polis och vaktföretag ska assistera i samband med utryckningar där ett hot kan föreligga. Det sista skadade männsikor behöver är 2st blödande ambulanskillar/tjejer, som ligger och dör breve dom. Tycker att det är lite absurt att frågan om att ambpers skulle vara någons sorts vakter ens kommer upp. Ska inte brandkåren passa på att vara rörmockare också? O Polisen kan starta egen pizzeria på samma gång(skämt åsido). Nej, ambulanspersonal ska vara sjukvårdsinrinktede och inget annat, däremot måste ju ALLA(inkl. ambpers) Ha civilkurage och inte göra något alls. Men det är ju inget som på något sätt försvarar att dom skulle vara någon sorts vakt. 8) . Men som sagt, ett ökat sammarbete med till exempel sucuritas vore kanske bra. Utlarmning tillsamans av sos vid tex, misshandel mm.

Lipton

Inlägg av Lipton » 19/5 2005 10:18

Killeisthlm: Jag känner till lagarna. Skillnaden efter vad jag förstod av något tidigare inlägg är väl att en ordningsvakt är tvingad att kvarstanna för att invänta polis. Måste man det om man utför ett envarsgripande också? Och isf kan man inte hänvisa till lagen om nödvärn bara och dra därifrån så fort man lastat pat.?

Framtidsmål: För inte så länge sen var ju rörmokare näst intill ett krav för att bli brandman... :twisted:
Min poäng var inte att man skall leka polis och göra deras uppgifter. Men med mer och rätt utbildning kan man kanske göra fler ingripanden som gynnar pat.
Jag menar exempelvis om man larmas till ett fylleslagsmål på en mörk gata en lördagkväll känns det ju märkligt att stå runt kvartershörnet och vänta på snuten som är i grannkommunen utan att ens kolla läget. Rullar man runt gathörnet med skrikande däck och blåljus så är det ju förmodligen så att samtliga som är förmögna drar därifrån och de oförmögna kan man sedan vårda. Det viktiga är ju att man är överrens och känner att man litar på varandra i besättningen. Sedan handlar det ju fortfarande inte om att riskera något, bara att göra maximalt fram till gränsen där man börjar riskera något.

anders: Som C på ett sådant företag skulle jag också ge en skriftlig varning. Det är ju skillnad på vad man skall göra som arbetsuppgift och som medmänniska. Ingår det inte i arbetsuppgifterna måste man ju klargöra detta tydligt för det ser ju illa ut om personalen blir misshandlad också. Av samma anledning lägger ju Busken på andra sidan havet ut halva kriget på entreprenad, därmed dör ju inte amerikanska soldater och statistiken ser bättre ut. :?

Framtidsmål

...

Inlägg av Framtidsmål » 19/5 2005 11:47

Lipton: Visst! Jag håller med om att det inte handlar om att man ska gömma sig när något händer! Skrikande blåljus får dom flesta badguys på flykt, det jag menar handlar om ett direkt ingripande.

Visste inte att securitas har som enda arbetsupgift vid larma att återställa. Ifrågasätter ínte vad du säger men då kan man ju undra om batongen o handklovara( som securitas här har är till för) bara är för syns skull. Som sagt polis/väktare. Först på plats ska ju självklart ha rätten att göra det som krävs. Undrar vad tidningarna hade skrivit om väktaren hade knallat in, fimpat larmet o ståt breved o väntat när hon vart halvt ihjälslagen. Det borde väl inte vara någon tvekan om vilket våld situationen kräver. Men dom kanske menar att batongen endas är till för självförsvar i extrema sitiationer.

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 23/5 2005 6:38

Lipton: När du har gjort en envarsingripande så måste du stanna kvar och överlämna personen till polisman. Den du har tagit är ju gripen. Och det är bara polisman som i det läget då kan släppa den gripne. Har stött på detta strul när jag går som skyddsvakt.

Framtidsmål: Problemet med batong är att du måste ha utbildning för att handhava en batong. Och hur skulle det se ut med ambulanspersonal som bär batong?
Om det skulle gå så illa så har man ju en stor ficklampa ju. :-)

Lipton

Inlägg av Lipton » 23/5 2005 15:40

Killeisthlm: Men att fasthålla någon tillfälligt för att kunna ta hand om pat. som annars skulle avlida handlar väl inte om envarsgripande utan om nödvärn, eller?

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 26/5 2005 7:06

Nej tyvärr inte. *s* Varken eller.
Det är nödlagen som träder in då.
Det är en jäkla djungel med alla dessa lagar och paragrafer.
Har själv varit med om att slänga bort folk som stått och försökt "hjälpa till" vid HLR.
Är ju svårt om inte omöjligt att hålla reda på alla dessa lagar och paragrafer om man inte jobbar med det.

Lipton

Inlägg av Lipton » 26/5 2005 14:35

Killeisthlm: Jag är definitivt konsekvensetiker. Det viktiga är för mig inte vad som står i lagen, utan att jag faktiskt menar väl. Hoppas det räcker om jag någon gång råkar ut för något... :roll:

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 30/5 2005 7:16

*skrattar*
Underbart!
Jaaa. Det är helt rätt. Tror inte att någon skulle få skit för att man höll i en person och räddade livet på en annan.

Skriv svar