Ordningsvakter i ambulans

Här diskuteras allt som rör personlig skyddsutrustning
PainKiller

Inlägg av PainKiller » 17/2 2008 15:39

Mattias504 skrev:Det som skull kunna tillföra något är att ambulanspersonal borde ingå i kategorin tjänstemän, dvs att den som brukar våld eller hot mot oss ska kunna bli dömd för hot/våld mot tjänsteman. Det kanske skulle avskräcka någon dåre i varje fall.

Håller med Mattias 504 att vi borde enligt lag skattas som tjänstemän då vi verkar inom ambulanssjukvård. Rent juridiskt är ju faktiskt sjuksköterskor tjänstemän... :wink:

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 17/2 2008 17:51

Detta måste ha varit den absolut löjligaste tråden på detta forumet. Att bara komma på idén att kombinera amb-pers med ordningsvakter är ju absurd.

Måtte författaren till tråden aldrig sätta sin fot inom ambulansen!

Cortex
Inlägg: 126
Blev medlem: 25/6 2006 13:23

Inlägg av Cortex » 6/3 2008 21:43

Att sätta handklovar på folk är inte ambulansens uppgift, men kunskap i självförsvar är väl absolut ingen dålig idé. Det betyder ju inte att man ska gå in i bråk och stökiga miljöer, utan snarare att OM man blir överfallen då ska kunna försvara sig, och kanske avvärja ett slag mot ansiktet eller med ett föremål om detta skulle inträffa. Varför skulle inte det vara en bra idé att besitta sådana kunskaper? Rent självförsvar borde alla lära sig. Det innebär inte att man ska brotta ner och arrestera den andre parten, utan enbart försvara sig själv om man blir överfallen.

Och på vilket sätt skulle det skada om personen satte sin for inom ambulanssjukvården? Det är ju bara en vanlig åsikt/idé han framförde, det är väl helt lagligt så vitt jag vet att komma med förslag och synpunkter här i världen. Om idén sedan gillas eller ej är ju en annan sak. Vad vore samhällets utveckling om det var förbjudet att komma med idéer och förslag? Folk måste få våga försöka.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 7/3 2008 13:37

Visst får de det... lika mycket som jag får uttrycka mitt ogillande och min åsikt!

Cortex
Inlägg: 126
Blev medlem: 25/6 2006 13:23

Inlägg av Cortex » 7/3 2008 16:53

Självklart. Jag förstår bara inte på vilket sätt hans/hennes personliga åsikt skulle göra honom/henne så oduglig inom ambulanssjukvården att han inte får sätta sin fot där.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: Ordningsvakter i ambulans

Inlägg av Isidor » 7/3 2008 17:24

Anonymous skrev:Varför inte utbilda alla ambulansförare till ordningsvakter? Då kan de försvara sig och gripa bråkstakar. Vet inte om det finns intresse men många skulle nog få mer respekt om ambulansförarna även hade ordningsvaktsbricka på bröstet.
Ja du Cortex... ta och läs inlägget en gång till så blir det nog ganska klart vad jag är kritisk mot. Vad i detta inlägg är det du ser som positivt och lämpligt för ambulanssjukvården?
Personen som skrivit detta vet ju uppenbarligen inte ett smack om vårt jobb. Personen vill uppenbarligen utsätta ambulanspersonal för ännu högre risker. Är det en sån kollega du vill ha?

Men visst... Det var kanske fel att döma så hårt för om vederbörande haft något som helst hum om den prehospitala vården, hade han/hon inte använt ordet ambulansförare!

Lipton

Inlägg av Lipton » 9/3 2008 13:53

Cortex skrev:Det betyder ju inte att man ska gå in i bråk och stökiga miljöer, utan snarare att OM man blir överfallen då ska kunna försvara sig, och kanske avvärja ett slag mot ansiktet eller med ett föremål om detta skulle inträffa.
Detta ingick i alla fall i min ambulansutbildning. Visserligen finns mycket personal utan ambulansutbildning men självskydd borde ju vara relativt prioriterat i internutbildningar också, i alla fall på de stationer med en mycket av denna problematiken.

Skriv svar