Hotbild för ambulanssjukvården!

Här diskuteras allt som rör personlig skyddsutrustning
Anonymous

Hotbild för ambulanssjukvården!

Inlägg av Anonymous » 29/3 2004 12:03

Hej alla kollegor! :D
Hoppas ni såg reportaget i aktuellt. jag tyckte det var bra att det lyfts fram för allmänheten.

En sak jag ser är att intresset för frågan är stort runt om landet, och inte bara i storstadsmiljön.
Vi har i Helsingborg, Ängelholm och Höganäs startat med en arbetsgrupp i området tillsammans med representater från Polisen, Företagshälsovården, ambulanssjukvården och SoS AB och ansvariga inom landstinget. Vidare har vi kontaktat Göteborg och fått information hur de har löst en del problem.
I ämnet skyddsvästar har vi kontaktat tillverkare av västar och även skärskyddshandskar allt för att se om deras produkter håller för vårt arbete.
Vi har alla kommit fram till en sak. Det är att först och främst måste vi ha en kunskap i att kunna läsa hotet/ miljön, skyddet skall vara den sista delen av vårt försvar. Många tycks tro på en slags osårbarhet när skyddet kommer på. :roll:

Anonymous

Hot och våld

Inlägg av Anonymous » 22/4 2004 21:44

Bra forum att diskutera för att hitta bästa sätt för att öka vår säkerhet.
Själv är jag emot skyddsvästar, pepparsprej etc. Har jobbat många år i ett " tungt" distrikt i Sthlm med hög belasning av kriminalitet och sociala missärer. Möttes dagligen av bråkiga patienter och inte at förglömma dess anhöriga.
Problemen med hot och våld kommer sällan där vi har klara indikationer från SOS-A om misshandel Med eller Utan vapen, då åker vi inte fram utan polis. Vetskapen om att en patient kanske hinner avlida är frustrerande, Men... vår säkerhet kommer ju alltid först. Som ni dock vet hamnar vi i dom icke mentalt förberedda situationerna där vi måste veta hur vi skall agera eller fly.
Det vi kan göra är utbilda oss i taktiskt bemötande, ha ett bättre samarbete med polis, och SOS-A men också en löpande själskyddsutbildning. Kanske också vår klädfärg kan komma att diskuteras.
Att bemöta det upplevda ökade våldet med skyddsvästar och pepparsprej är för mig att acceptera detta våld.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Taktiskt bemötande och metodiskt arbetssätt

Inlägg av AMBASS » 3/5 2004 17:21

Jag är också vän av taktiskt kunskaper för att kunna hantera arga personligheter. Tyvärr är min erfarenhet att många av de droger som idag flitigt nyttjas (inklusive alkohol) inte lämnar något större utrymme för taktiska och metodiska arbetsmönster. Vår uppgift är att rädda liv, samt skydda oss själva om så behövs. Peppargas eller liknande är enligt mig ett gott grundskydd mot denna typ av individer som ovan beskrives. Men det kommer nog ta ett antal år för oss i Sverige att vänja oss vid tanken att "Skydda" oss. Kunskaper i självskydd är dessutom ett bra instrument mot den hårda värld vi stundom får bevittna....

//DET ÄR DIN MORALISKA OCH GRUNDLÄGGANDE RÄTT ATT FÖRSVARA DIG...
Blood Will Tell

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 3/3 2005 19:14

Bild

Bild

Akutbil

Inlägg av Akutbil » 10/3 2005 19:59

Kollegor till mig blev pistolhotade förra veckan av en patient. Pistolen riktad direkt emot personalen och patienten skrek - " Jag skjuter om 5 sek! :twisted: ". Som tur var vart de inte så men hot och våld förekommer. Jag personligen vill ha skyddsväst i bilarna.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 14/3 2005 13:47

Maul skrev:Bild

Bild
Är detta svenska ambulansförare? Har dem vapen?

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 14/3 2005 18:10

Johan M skrev: Är detta svenska ambulansförare? Har dem vapen?
Nej, svensk ambulanspersonal har inte vapen. :lol:
Dom har inte ens skyddsväst på de flesta ställen.

Bildern är tagna i USA där det finns Tactical Medic Team som jobbar med poliser och dyl. Finns ingen motsvarighet i Sverige.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Lipton

Inlägg av Lipton » 14/3 2005 21:21

Wernvik: FMs sjukvårdare är inte att förakta! :)

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 15/3 2005 8:29

NI har med sig beväpnade sjukvårdare också.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 21/3 2005 20:38

Jag kom hem idag från London där jag praktiserat på ambulansen och där har alla som jobbar på ambulansen personlig skyddsväst. Vet att hotbilden ser annorlunda ut på de flesta ställen i Sverige men antalet skjutvapen ökar oroväckande i Sverige och hotbilden bör ses på med allvar. Skyddsväst är en billig livförsäkring tycker jag!

Lipton

Inlägg av Lipton » 22/3 2005 17:39

Killeisthlm skrev:NI har med sig beväpnade sjukvårdare också.
Har hela tiden läst NI som ni, alltså tredje person plural, funderat lite på vad du menade men inte orkat bry mig så mycket. Slog mig nu att du kanske menade ONI?
I så fall blir jag lite nyfiken på vad dessa sjukvårdare har för utbildning. Om du sitter inne med någon info om dem kan du väl kanske plita ner några rader här och upplysa ( :idea: ) oss andra?

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 22/3 2005 18:21

Rätt! Men det heter NI numera. Nationella insatsstyrkan. Det är i grund och botten vanliga konstaplar som går sist i styrkan. DEe har en lite längre sjukvårdsutbildning än den vanlige konstapeln. Men först och främst så är de där som poliser.
Det var tal om för ett tag sedan att de skulle få någon form av specialutbildning. Det har också varit tal om att plocka in sjukvårdare från SSG (Särskilda skyddsgruppen). Redan nu så finns det ju ett tätt samarbete mellan NI och SSG. Bland annat under rymmarjakten i somras.

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Som om..

Inlägg av magill » 25/9 2005 16:50

..du visste nåt om det eller vaddå?

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 26/9 2005 10:36

Kikade på ett program i gårkväll som handlade om en poliskår i sydafrika.
Ett filmteam följde dom under en vecka i detas tjänst. Då sa styrkechefen att förra veckan så hade dom blivit beskjutena 56 gånger.
56 gånger på en vecka!! Det är ju nästan skrämmande!

Det var även så lite betalt att jobba som polis, så det hände nästan dagligen att någon/några poliser gick med brottslingarna och suddade ut spår och hjälpte brottslingarna att komma undan för en summa pengar. Antagligen större än vad dom tjänar på stationen.

Hur som helst så är det ju skakande.. :?

Nu är ju vi i Sverige inte ens i närheten av den sortens brottslighet och hotbild. Men hur kul är det när det väl händer, och då inte ha varit förberedd med skyddsutrustning?

Håller med Maul och säger att en skyddsväst/skottsäkerväst är en billig livförsäkring.

Det kanske handlar om mycket pengar att införskaffa skyddsutrustning till alla inom dom utsatta områdena, och även i mindre utsatta. Men jag tror skarpt på att det kan vara bra att ligga steget före.

Men såklart som finns det mycket annat man hällre skulle vilja lägga dom små summor pengar som finns på. :?

Skriv svar