Pepparsprej

Här diskuteras allt som rör personlig skyddsutrustning
Anonymous

Pepparsprej

Inlägg av Anonymous » 20/6 2005 18:11

Hej,

För att vi som jobbar inom ambulanssjukvården så skulle det underlätta med pepparsprej för en del narkomner, bersuda eller andra våldsamapersoner är rättså hård hänta jag tror att pepparsprejen skulle underlätta färden in till sjukhuset detta låter kanske lite som att vi skulle vara poliser fast tänk er själva med en "högt" påvekad persson som kanske går på heroin han är inte så lätt att tyggla ner. Och pepparsprej sak självklart vara sista utvägen för att lösa situationen. även om vi söver han så tar det tid innan det verkar o så behövs det en narkossköterska. så jag tror för att öka säkerheten mellan patient o sjukvårdare behöver man kanske överväga att ha pepparsprej....

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 20/6 2005 19:57

Det bæsta du kan gøra ær att læmna den påtænda narkomanen till polisen. Hæmtar man en påtænd så ær det ofta før att denne ær lite væl påtænd alltså medvetsløs och till honom behøver vi knappast pepparspray, vi har ju nitrolingual om det krisar :D :wink:
intubera mera !!

Lipton

Re: Pepparsprej

Inlägg av Lipton » 20/6 2005 21:15

Håller med Tomas. Dessutom så hämtas väl aldrig någon som inte vill åka med. Det närmaste är väl en diabetiker med lågt socker, men de går ju att vänta ut om de är för aggressiva...

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 20/6 2005 21:36

Personer som har tagit narkotika ska inte åka ambulans om de inte är skadade eller har sviktande vitala funktioner. Att vi som sjukvårdare skulle "skada" våra patienter ännu mer går inte ihop. Det är polisens sak att ta hand om stökiga patienter. Vi måste acceptera att inta alla kan bli eller vill bli behandlade. Annars kan man prova med saltvatten :wink:

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 20/6 2005 21:40

Jag tycker inte att det är någon vidare idé att Vi skall ha pepparspray att ta till, även om det är glest med poliser i vårt avlånga land som kan komma till vår undsättning. Jag anser inte att man bör ta våldsamma personer i ambulansen. Skulle det bli våldsamma under färden får man väl stanna och analysera situationen om man skall "kasta" av patienten eller fly ambulansen. Gillar dock idén med nitrosprayen..... :)

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av 1005 » 20/6 2005 23:19

Hur ska du använda peppar sprej?


I ambulansen?
(då har du 3-6 timmars rengöring framför dig minst)


Det märks att du inte jobbar med detta ÄN.

Du kommer lära dig att inte ge dig in i situationer som du inte klarar av utan då lämnar man bara!

Är folk våldsbenägna så får polien ta dom.
Vi ska inte beväpna oss i bilarna.

Och skulle mot bättre vetande någon ge narcanti i bilen (vilket är puckat) så är det bättre att fly.

malle
Inlägg: 123
Blev medlem: 1/12 2004 22:25

Re: Pepparsprej

Inlägg av malle » 20/6 2005 23:24

zantiq skrev:Hej,

För att vi som jobbar inom ambulanssjukvården så skulle det underlätta med pepparsprej för en del narkomner, bersuda eller andra våldsamapersoner är rättså hård hänta jag tror att pepparsprejen skulle underlätta färden in till sjukhuset detta låter kanske lite som att vi skulle vara poliser fast tänk er själva med en "högt" påvekad persson som kanske går på heroin han är inte så lätt att tyggla ner. Och pepparsprej sak självklart vara sista utvägen för att lösa situationen. även om vi söver han så tar det tid innan det verkar o så behövs det en narkossköterska. så jag tror för att öka säkerheten mellan patient o sjukvårdare behöver man kanske överväga att ha pepparsprej....
Hm.. en person som enbart är "hög" på heroin är den mest lugna person du kan träffa. Heroin är nämligen "neråttjack" och kraftigt sederande. Så där behövs ingen pepparspray - jag lovar..

Å du.. man söver ALDRIG på indikationen aggressiv patient. Det skulle innebära tvångsvård (dvs krav på vårdintyg) och det är inget vi pysslar med i ambulansen till vardags direkt..

larsev
Inlägg: 105
Blev medlem: 20/6 2005 2:14
Ort: Göteborg

Re: Pepparsprej

Inlägg av larsev » 23/6 2005 23:35

malle skrev:
zantiq skrev:Hej,

För att vi som jobbar inom ambulanssjukvården så skulle det underlätta med pepparsprej för en del narkomner, bersuda eller andra våldsamapersoner är rättså hård hänta jag tror att pepparsprejen skulle underlätta färden in till sjukhuset detta låter kanske lite som att vi skulle vara poliser fast tänk er själva med en "högt" påvekad persson som kanske går på heroin han är inte så lätt att tyggla ner. Och pepparsprej sak självklart vara sista utvägen för att lösa situationen. även om vi söver han så tar det tid innan det verkar o så behövs det en narkossköterska. så jag tror för att öka säkerheten mellan patient o sjukvårdare behöver man kanske överväga att ha pepparsprej....
Hm.. en person som enbart är "hög" på heroin är den mest lugna person du kan träffa. Heroin är nämligen "neråttjack" och kraftigt sederande. Så där behövs ingen pepparspray - jag lovar..

Å du.. man söver ALDRIG på indikationen aggressiv patient. Det skulle innebära tvångsvård (dvs krav på vårdintyg) och det är inget vi pysslar med i ambulansen till vardags direkt..
Det är väl inget som ni får göra utan polisens medverkan?

bosco

Inlägg av bosco » 9/5 2009 19:57

Vidare så är pepparspreyen kanon på riktigt dumma individer, ordningsstörande samt personer som ska omhändertas för fylleri.... vanligtvis!

Det finns folk som klarar av pepparsprayen och är immun.. tyvärr.
Att räkna in i denna kategori folk är just narkomaner. Amfetamin, kokain och E är tre droger där man inte märker pepparspreyen. Dock kan den förblindande effekten i OC:n slå till, men inte heller alltid.

Så en påtänd amfetaminist på 150 kilo som börjar bråka hade jag inte velat spreya med pepparspray om jag endast varit ensam med en kollega jämte mig och polisen ej varit på plats.

Finns ju en anledning till att polisen är flera patruller på ett sådant ärende... :wink:

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Re: Pepparsprej

Inlägg av van the man » 9/5 2009 20:35

malle skrev:
zantiq skrev:Hej,

För att vi som jobbar inom ambulanssjukvården så skulle det underlätta med pepparsprej för en del narkomner, bersuda eller andra våldsamapersoner är rättså hård hänta jag tror att pepparsprejen skulle underlätta färden in till sjukhuset detta låter kanske lite som att vi skulle vara poliser fast tänk er själva med en "högt" påvekad persson som kanske går på heroin han är inte så lätt att tyggla ner. Och pepparsprej sak självklart vara sista utvägen för att lösa situationen. även om vi söver han så tar det tid innan det verkar o så behövs det en narkossköterska. så jag tror för att öka säkerheten mellan patient o sjukvårdare behöver man kanske överväga att ha pepparsprej....
Hm.. en person som enbart är "hög" på heroin är den mest lugna person du kan träffa. Heroin är nämligen "neråttjack" och kraftigt sederande. Så där behövs ingen pepparspray - jag lovar..

Å du.. man söver ALDRIG på indikationen aggressiv patient. Det skulle innebära tvångsvård (dvs krav på vårdintyg) och det är inget vi pysslar med i ambulansen till vardags direkt..[/quote

Har för mig att helikopterpersonal får söva stökiga patienter pga sin egen och besättningens säkerhet.
To whom much is given, much is expected.

Florence
Inlägg: 43
Blev medlem: 17/10 2008 13:43

Inlägg av Florence » 10/5 2009 19:07

Vet ej hur det fungerar egentlige i helikoptrarna, men de flesta helikoptrar har ju en läkare med sig och de får ju göra "lite" mer än vad en ssk får göra.

larsev
Inlägg: 105
Blev medlem: 20/6 2005 2:14
Ort: Göteborg

Inlägg av larsev » 11/5 2009 11:38

Florence skrev:Vet ej hur det fungerar egentlige i helikoptrarna, men de flesta helikoptrar har ju en läkare med sig och de får ju göra "lite" mer än vad en ssk får göra.
JA, de har narkosläkare samt narkossjuksköterska som vårdande besättningsmän.

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 11/5 2009 13:17

Hur ofta kör man en pundare i helikopter???
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

DirtyNurse
Inlägg: 107
Blev medlem: 16/9 2007 15:19

Inlägg av DirtyNurse » 11/5 2009 14:26

Jag är faktiskt inte helt emot pepparsprej för ambulanspersonal. Dock inte för samma "användningsområde" som förstnämnde talare framförde.

Vad jag har upplevt så finns hos vissa organisationer en totalt sympatilös bild av ambulanspersonal. vi skall vara beredda på att bli misshandlade och utsatta för grovt våld. "det får man räkna med i arbetet", anser vissa.

Jag ser det faktiskt som något possitivt om personalen(speciellt i utsatta distrikt) kunde få genomgå en självförsvarsutbildning/konflikthantering och få möjlighet till en diskret flaska i hölstret. Självklart aldrig för att kunna medtaga en patient till sjukhus. Utan mer Spraya och spring tänket ;) .

Skulle nog vara uppskattat av räddningspersonalen i Rosengård till exempel.

För att ideen överhuvudtaget skulle vara aktuell så krävs som jag tidigare sa självklart utbildning. En utbildning för samtlig personal i självförsvar, igenkänning av farliga situationer och en fortsatt diskussion om varför vi överhuvud taget skall ta hand om påtända och potentiellt aggressiva personer utan polisiär assistans, detta är en fråga jag ofta ställer mig själv.

Trevlig eftermiddag!¨

P.S självklart är det JÄTTE-viktigt att vi bibehåller bilden av oss själva som dom som skall hjälpa och inget annat. Men vi måste ändå se till våran ibland inte allt för gynsamma arbetsmiljö.
Leg. Sjuksköterska, Ambulanssjukvårdare, Undersköterska

Skriv svar