Narkotikan är ett av svaren...

Här diskuteras allt som rör personlig skyddsutrustning
Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Narkotikan är ett av svaren...

Inlägg av AMBASS » 5/4 2004 16:36

Nog är det allvarligt att vi skall behöva skydda oss mot våld! Jag tror tyvärr att detta kommer att öka. Narkotikan är en bidragande faktor och det krävs betydligt mer utbildning i detta område. Vidare skulle det inte heller vara fel att ha "TÅRGAS" eller "PEPPARSPREJ" med sig!

//BE SAFE
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Vad blir nästa steg för ambulanspersonal?

Inlägg av ambus » 5/4 2004 19:44

...pistoler? eller? :twisted:
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Utrustning

Inlägg av Wernvik » 5/4 2004 23:38

Nackdelen med att ha tårgas och dylikt med sig i ambulansen är ju att efter ett tag lär sig folk detta och tar till brutalare metoder för att komma över det dom vill ha. Jag är rädd att detta leder in i en ond spiral med mer och framför allt brutalare våld mot ambulanspersonalen.

Detta är min åsikt. Ideér, synpunkter?
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Anonymous

Re: Utrustning

Inlägg av Anonymous » 6/4 2004 10:48

Wernvik skrev:Nackdelen med att ha tårgas och dylikt med sig i ambulansen är ju att efter ett tag lär sig folk detta och tar till brutalare metoder för att komma över det dom vill ha. Jag är rädd att detta leder in i en ond spiral med mer och framför allt brutalare våld mot ambulanspersonalen.

Detta är min åsikt. Ideér, synpunkter?
Instämmer helt. Om ambulansen börjar bruka våld så har man gjort bort sig rejält. Rykten sprider sig fort.

Som sagt: Använd polis eller avvik från platsen.
Skulle inte tveka en sekund även om patienten var döende.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 6/4 2004 21:17

Jag menar inte att ambulansfolket skall bruka våld utan "SKYDDA" sig mot våld. Att använda tårgas eller peppargas är en sista utväg men kan detta skydda en person som står under våldshandling så ser jag inga moraliska fel i att skydda sig. Det finns dessutom medicinska skäl att använda denna form av mjuka försvar.

//BE SAFE
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Våld kan föda våld- är vi beredda på den reaktionen?

Inlägg av ambus » 10/4 2004 18:41

Kanske det är dags att ta ett steg bakåt vad gäller den progressiva tanken att man ska " för att polisen inte kommer(i tid)" sköta polisiära uppgifter precis som debatten att polisen skall ha defibrillatorer IFALL inte ambulansen kommer... ? :cry:
Hallå!!! Snart har vi "Ambupoliser och polisambulanser", eller? Var ska vi sätta gränsen för allt sparande och iver att s k effektivisera? Ska vi börja samarbeta med djurambulansen också eller distriktsveterinärerna?

Visst skyddsvästar KANSKE behövs,men vad blir nästa steg? Joo, som ovan beskrivits överfallsspray m.m. och vad blir nästa steg då???
"Försvarsknivar"???
:evil:

Våld föder våld- jag är nog för en lite mer Gandhi-tanke i alla fall...
:roll:
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 23/4 2004 10:00

Utbildning i narkotika är mycket bra. Södertörns polisen var nyligen och informerade oss om bla nya preparat och dess verkningar.
Ett bra tema för utbildningdagarna.

Dom psykiskt sjuka personerna som är utlämnade till att klara sig själv och som då ofta hamnar i missbruk, det är dom mest farliga och opålitliga patienterna. Hur ska man bemöta dom?

Taktiskt bemötande, kontinuerlig självskyddsutbildning och ett nytt överfalsslarm är vad jag tror på. Vad tror ni?

interflora

??

Inlägg av interflora » 16/6 2004 3:21

Men jisses, det är väl säkrare att bara släppa ifrån sig än att behöva utsätta sig själv för dödshot... Titta bara på värdetransportörer, de har ju inte ens batong!

Deras råd har jag alltid fått för mig vara att släppa det dem transporterar och sätta sig i säkerhet... Borde inte det gälla för alla???

Vad händer då om de lyckas ducka i sista sekund när ni sprejar och ett knytnävsslag kommer rakt över Er?

Narkotikan går ju att ersätta med rätt lätta medel, men inte ert människoliv!

interflora

Inlägg av interflora » 17/6 2004 3:41

Ja, precis! Men bara det är ju rätt uppenbart... Man skall släppa allting och inte sätta någon som helst tro till skyddsvästen...
Och att man inte har batong är ju dels att den många gånger är lönlös och att den faktiskt skulle kunna göra att rånen blir värre!

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 6/8 2004 0:08

Takmonterade kulsprutor! :mrgreen:

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 10/9 2004 17:47

anders skrev:Som fd värdetransportör kan jag saga att du har helt rätt, man skall ge allt till ev rånare och orsaken på att man inte har batong är att det skulle vara rätt fånigt att försöka skydda sig med batong mot skutvapen. Men skyddsväst har man. Hellre skyddsväst än ett oväntat skott i ryggen...
Vi har ett uppdrag att utföra! I likhet med att ett företag köper en tjänst av ett vaktbolag som har till uppgift att på ett säkert sätt transportera pengar har vi en uppgift
Blood Will Tell

Skriv svar