Lila skyddshandske..?

Här diskuteras allt som rör personlig skyddsutrustning
Anonymous

Lila skyddshandske..?

Inlägg av Anonymous » 24/9 2005 0:21

Ja, jag undrar vad den skyddshandske heter som de flesta ambulansenheter använder. Den är lila, och med lite ruggad yta på fingertopparna.
Vore bra med ett namn, och ännu hellre en återförsäljare! :P

Hälsning,
Andreas R
Röda Korsets Första hjälpen-grupp i Varberg

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Inlägg av Linda » 24/9 2005 0:38

kolla på www.fernonorden.com
går att beställa katalog därifrån och i den står det så här om handsken
"SUPRENO"
"Slitstark och puderfri nitrilhandske. Handsken har mönsterförstärkta fingrar för ett säkrare grepp. En favorit inom ambulanssjukvården"
Dock står det inte vad det är för färg på dem

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Vad är skillnaden?

Inlägg av magill » 25/9 2005 16:41

Vad är skillnaden mellan de "lila" nitrithandskarna mot t. ex. "vanliga" undersökningshandskar som finns överallt i vården?

Lipton

Re: Vad är skillnaden?

Inlägg av Lipton » 25/9 2005 16:55

magill skrev:Vad är skillnaden mellan de "lila" nitrithandskarna mot t. ex. "vanliga" undersökningshandskar som finns överallt i vården?
Hade en lumparkompis som inte tålde de vanliga, fick utslag på händer men han tålde de lila. Sedan så är de lila mycket tjockare vilket har viss betydelse den dag man klantar till det. Personligen upplever jag också att de lila sitter mycket bättre. Men framför allt så är de ju mycket sexigare. 8)

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Re: Vad är skillnaden?

Inlägg av peder » 25/9 2005 20:20

magill skrev:Vad är skillnaden mellan de "lila" nitrithandskarna mot t. ex. "vanliga" undersökningshandskar som finns överallt i vården?
Alla handskar (även operationshandskar!) har en viss permeabilitet (genomsläpplighet) för framför allt virus. Dom sämsta handskarna man kan ha är dom som används av tex hemtjänst eller i vissa kommunala boenden... ser ut ungefär som en plastpåse man trär på handen. Dom med bäst skydd är op-handskar.

Men för att svara på frågan; de lila (vi har blå) handskarna har lägre permeabilitet än vanliga vita undersökningshandskar, allstå de släpper igenom mindre.

interflora

Inlägg av interflora » 26/9 2005 12:26

Ja, en anledning till att han tålde dem bättre är ju kanske att Nitrilhandskarna är latexfria...
En nackdel med dem däremot är att dem är svårare att trä på handen om man direkt byter handskar och att dem i förpackningen ibland "klibbar" ihop och när man tar ut en resulterar detta i ett hål i handsken...

En rätt OK sida om man vill jämföra lite handskar o priser torde kunna vara MediCarriers hemsida, även om de inte har de lägsta priserna, har dem ju ett rätt gott utbud och priset dem säljer för kan ju vara lite vägledande!

Anonymous

Lila handskar?

Inlägg av Anonymous » 24/2 2006 2:33

Handskarna heter lila nitril från Kimberly Clark och kan köpas hos huvudleverantören Kimberly Clark i Sverige. :D

Anonymous

Re: Lila handskar?

Inlägg av Anonymous » 21/3 2006 14:42

systeryster skrev:Handskarna heter lila nitril från Kimberly Clark och kan köpas hos huvudleverantören Kimberly Clark i Sverige. :D
Och de har vad för telefonnummer/www-adress/e-post?

ComaGlove
Inlägg: 73
Blev medlem: 16/3 2004 23:32
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av ComaGlove » 21/3 2006 18:26


Anonymous

Inlägg av Anonymous » 14/4 2006 13:56

Då har jag hittat den handske jag sökte. Den heter inte helt otippat Purple Nitrile och tillverkas av Kimberly-Clark precis som någon sa tidigare i tråden. Saluförs bland annat av Im-Medico.

Tack för tipsen.

Beaver

Re: Vad är skillnaden?

Inlägg av Beaver » 22/7 2006 13:02

peder skrev:
magill skrev: Dom med bäst skydd är op-handskar.
Men trots det så använder de dubbla par handskar, ett par med ett indikeringsämne som vid skada på handsken ändrar färg.
Kanske vore något för ambulansen med för vid tex bilolycker så är det ju mycket glas med i leken?

AuF

Inlägg av AuF » 22/7 2006 16:56

hmm, har fått lära mig att de lila handskarna tål mest. Dessa rekommenderas ju tex vid sytostatika behandling.

Beaver

Inlägg av Beaver » 22/7 2006 20:10

Ja det vet inte jag något om men det vore väl ganska smart med en indikering med?

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 23/7 2006 14:21

När jag jobbade som slaktare för ett par år sen hade vi en typ av tätt åtsittande nylonhandske som man hade innanför gummihandsken (som f.ö var av fabrikat cranberries examination gloves). Nylonhandskarna har fördelen att de skyddar hyfsat bra mot knivar, glas osv, dock inte mot sprutor. de är lite klumpigare än att bara ha gummihanskar, men man vänjer sig. Helt klart ett alternativ!

Skriv svar