Utbildning i självskydd

Här diskuteras allt som rör personlig skyddsutrustning
Rotter
Inlägg: 17
Blev medlem: 15/3 2004 8:35
Ort: Göteborg
Kontakt:

Utbildning i självskydd

Inlägg av Rotter » 6/4 2004 11:13

Utbildning i självskydd

Vi har de senaste två åren genomfört utbildning i självskydd för ambulanspersonalen. Det är uppenbart att det är ett ämne som bör innehålla många olika delar och som måste uppdateras kontinuerligt för att ha någon effekt. Till andra året bytte vi instruktör/utbildare efter en mer noggrann undersökning av marknaden och begärde också in offerter från fler utbildare. Mina undringar är:

1. Vilka av er bedriver kontinuerlig utbildning i självskydd?

2. Vad anser ni ska ingå i självskydd? Ska det vara enbart "mentalt" självskydd och rutiner eller även kunskap i fysiskt självskydd?

3. Vad bör de som utbildar i ämnet ha för bakgrund och erfarenhet? Vilka anlitar ni för era utbildningsinsatser?

4. Ser arbetsgivaren det som ett viktigt ämne eller hoppas/önskar man mest att självskyddsincidenter inte ska inträffa?
Pontus Rotter
Verksamhetsutvecklare

AmbuAlarm
Prehospitalt och Katastrofmedicinskt Centrum
Västra Götalandsregionen

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Självskydd

Inlägg av Wernvik » 6/4 2004 14:15

Utbildning i självskydd kan nog vara positivt om den bedrivs rätt. Jag anser att tonvikten i detta i så fall bör vara att lära sig hanskas med stökiga och hotfulla personer utan att använda våld. Möjligtvis att man kan lära ut något lite av det med men där är jag tveksam. Jag anser att utbildningen bör vara inriktad så att den ska användas om man befinner sig någon stans och situationen vänder och blir hotfull. Då ska man kunna dra sig ur på ett någorlunda säkert sätt.

Jag är av princip imot att lära ut våld till ambulanspersonalen för att då finns risken att man går in i hotfulla situationer som man annars inte skulle gått in i. Det är ju trots allt inte vårt jobb.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Anonymous

Utbildning i själskydd

Inlägg av Anonymous » 23/4 2004 14:55

En själskyddsutbildning går givetvis inte ut på att skada motparten så mycket att denne behöver ringa efter en ambulans :)
Den går ut på att kunna ta sig ur trängda situationer och kunna Backa eller fly.
Att tänka taktiskt redan innan man går in i en lägenhet eller hus, hur det ser ut, finns fler i lägenheten och vart och hur man tar sig ut och att alltid ha ryggen fri.

Rotter
Inlägg: 17
Blev medlem: 15/3 2004 8:35
Ort: Göteborg
Kontakt:

Självskyddskunskap kan förebygga överdrivet våld

Inlägg av Rotter » 23/4 2004 15:31

Självskyddskunskap kan förebygga överdrivet våld

*skratt* Frågan är ju vem som ska ringa efter ambulans åt den som ambulanspersonalen tillfogat skada...? *s*

Jag tror att vi alla kan vara överens om att det bästa självskyddet är att inte hamna i hotfulla situationer. Om vi ändå gör detta tror jag att vi alla är överens om att vi bör försöka ta oss därifrån eller lugna ner situationen så att handgripligheter kan undvikas. Självklart ska en stor del av självskyddsutbildning fokusera på just detta.

Men...

Vad bör ambulanspersonal ha för kunskaper i praktiskt, fysiskt självskydd? Förr eller senare (och kanske i framtiden i en allt större omfattning) hamnar vi i situationer där vi trots kunskaper i psykologi och kroppsspråk inte kan "prata" ner en situation. Vi hamnar i situationer där vi alldeles försent upptäcker att vi INTE kan backa eller fly från situationen. Vi kommer hamna i situationer där alternativet är att försvarslöst utsättas för våld eller att försöka försvara sig mot våld. Hur många av oss skulle vilja stå hjälplösa när vi ser en kollega ej kunna backa eller fly undan från en våldsam situation?

Då tror jag att det är bättre att ha kunskaper i självskydd. Sådana kunskaper kan ju innebära att man INTE använder ett överdrivet självskydd, till skillnad mot att agera i affekt och panik där man har väldigt lite koll på hur man agerar eller vilka konsekvenser det får, både fysiskt och juridiskt. Resonemanget kan jämföras med äldrevården där man lär sig självskydd just för att INTE använda för grovt eller felaktigt våld mot gamla och senildementa
Pontus Rotter
Verksamhetsutvecklare

AmbuAlarm
Prehospitalt och Katastrofmedicinskt Centrum
Västra Götalandsregionen

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

SKYDD

Inlägg av AMBASS » 11/5 2004 13:45

Ett litet tips: Kontakta Durewall Systemet vilket bygger på ergonomi samt självskydd anpassat för vården. Ni hittar dem i Göteborg på Teatergatan där de även har en välbesökt träningsinrättning. Jag kan varmt rekomendera denna typ av "SKYDD"....
Blood Will Tell

Anonymous

Självskydd

Inlägg av Anonymous » 14/5 2004 2:14

Hej alla vänner ute i landet, kort om mig snart 7 tjänstgörningsår inom ambulanssjukvården, 9 år som förordnad ordningsvakt. Detta sammantaget gör att jag har haft möjligheten att möta stökiga människor i väldigt många olika miljöer och under det mest skiftande förhållanden. En sak som jag anser vara av yttersta vikt vid detta med självskydd är den mentala biten, man måste ha ett säkerhetstänkande, ofta har jag kommit på mig själv att jag som ambulanspersonal går in i olika situationer med allt för blåa ögon. "Det är ju ingen som vill mig något ont"- det tänket får vi alla lägga bort för gott, alla som sett rekonstruktionen på TV3´s efterlyst av misshandeln av våra ambulanskollegor förstår säker vad jag menar. Vi ska i vårat yrke rädda liv men inte med vårat liv som pris - vi måste försöka att känna av vibbarna som finns, många av de som på min arbetsplats fått en smäll eller blivit utsatta för grova hot säger att de hade en föraning om att det skulle hända något.

Nåja säg nu att vi ändå står mitt i en situation - vad gör vi? jag anser personligen att har man fått träna på hotfulla situationer och har kunskap om självskydd så blir man tryggare i sig själv. Precis som tidigare skribent så kan jag också varmt rekommendera Durewall´s system, på våran station så har vi frivilligt anordnat en självskydds kurs med Dick Eriksson (4:e dan svart bälet i jujutsu) som var mycket bra, stor del av fokusen las på kroppsspråket hos den som skall försvara sig. Jag fick känslan av att ingen av oss som gick kursen kände sig som stålmän efteråt - dock så kändes det tryggare men som all annan kunskap så är även denna en färskvara som måste underhållas.

Mina råd: Kliv inte in i situation som du tycker känns fel, lyssna på din röst. Var tydlig - visa med kroppen vad du vill. Försök att alltid ha en reträttväg om det går. Låter larmet suspekt? försök få med en polisbil.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 15/7 2004 9:11

Varför sätter alla ett likhetstecken mellan självskydd och våld?

Jag är ordningsvakt och det självskydd vi håller på med handlar om hur man tar sig ur vissa grepp, hur man skyddar sig mot slag, knivattacker osv.

Den våldsanvändning vi använder med stöd i lagen är mha batong och det är ju inget som kommer på tal i en ambulans iaf.

Självskydd för mig är hur man med hjälp av sin egen kropp skyddar sig mot våld riktat mot mig själv.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 4/8 2004 23:16

Hej!
Jag håller med Niklas. Självskydd är ju inte en offensiv väg ur en konflikt, utan ett sätt att ta sig ur en hotfull situation utan att själv bli skadad.

I dagens samhälle ser ju faktiskt hotbilden ut på ett sådant sätt att man tyvärr riskerar att hamna i en situation där man kanske inte har polis på plats som hjälp eller att man inte hinner får dit polis fort nog, så att man tänker att "det är väl ingen som hoppar på mig" är en, enligt mig, en oförsiktig tanke som kan bli ödesdiger om man har otur. Idag kan man ju inte lita på nån, känns det som ibland. Våldsbrotten mot tjänstemän som polis, väktare och andra uniformerade yrken ökar ju drastiskt och det blir ju bara värre och råare hela tiden.

Frågan är ju dock hur bra en enstaka kurs i självskydd påverkar ens förmåga att handla på rätt sätt? (Vi fick en 3 timmars kurs) Det kräver ju lång, regelbunden träning att kunna blockera slag och sparkar på rätt sätt och knivar är ju ännu värre.

Så att man så eventuellt kan komma att behöva införa skyddsväst i arbetsutrustningen är nog inte så tokigt ändå. Självklart ska man ju inte gå och räkna med att bli påhoppad när man är ute och jobbar, men man måste ju vara beredd på det värsta.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 5/8 2004 12:46

jag skulle vilja säga att man kommer långt med en hel dags träning.. Man får lära sig grunderna för att försvara sig mot stick hugg sparkar och slag samt hur man tar sig ur vissa grepp.

Som ordningsvakt (I den verksamheten jag gått kursen) har man stor användning för det, inte bara när det smäller till utan för att ställa sig rätt och ha beredskap att handla utan att det ser provocerande ut. Det är en svår balansgång hur handlingberedd man ska uppfattas. Det tycker jag är direkt överförbart till ambulansverksamheten.

Självskydd är som det låter SJÄLVskydd, för att försvara sig själlv och andra.

Är det många som är intresserade så kan jag nog fixa en kurs, har en kompis som är självskyddsinstruktör på phs.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 26/5 2005 4:02

Som Vårdare på Häkte så kan jag med säkerhet säga att det bästa självskyddet ni har är er verbala förmåga!

Greppteknik är jäkligt bra att kunna, men ni borde aldrig hamna i den situationen.

Vi på häkte trycker alltid på bärbart ÖVERFALLS-LARM innan greppteknik ens är aktuellt!

Grepptekniken funkar bra men det krävs MÅNGA timmars utbildning för att faktiskt kunna hantera det i en SKARP situation. Den kunskapen är viktig att ha!!! Det är lätt att lura in sig i en falsk säkerhet med ett par timmars träning.

Ni har redan det skarpaste självskyddsvapnet i era nävar; munne,n! Så länge ni fokuserar på klientens behov och kan få denna att förstå att det är för dennas bästa så behöver ni inte bekymra er för annat.

Anonymous

Re: Självskyddskunskap kan förebygga överdrivet våld

Inlägg av Anonymous » 26/5 2005 4:21

Rotter skrev:Självskyddskunskap kan förebygga överdrivet våld

*skratt* Frågan är ju vem som ska ringa efter ambulans åt den som ambulanspersonalen tillfogat skada...? *s*

Jag tror att vi alla kan vara överens om att det bästa självskyddet är att inte hamna i hotfulla situationer. Om vi ändå gör detta tror jag att vi alla är överens om att vi bör försöka ta oss därifrån eller lugna ner situationen så att handgripligheter kan undvikas. Självklart ska en stor del av självskyddsutbildning fokusera på just detta.

Men...

Vad bör ambulanspersonal ha för kunskaper i praktiskt, fysiskt självskydd? Förr eller senare (och kanske i framtiden i en allt större omfattning) hamnar vi i situationer där vi trots kunskaper i psykologi och kroppsspråk inte kan "prata" ner en situation. Vi hamnar i situationer där vi alldeles försent upptäcker att vi INTE kan backa eller fly från situationen. Vi kommer hamna i situationer där alternativet är att försvarslöst utsättas för våld eller att försöka försvara sig mot våld. Hur många av oss skulle vilja stå hjälplösa när vi ser en kollega ej kunna backa eller fly undan från en våldsam situation?

Då tror jag att det är bättre att ha kunskaper i självskydd. Sådana kunskaper kan ju innebära att man INTE använder ett överdrivet självskydd, till skillnad mot att agera i affekt och panik där man har väldigt lite koll på hur man agerar eller vilka konsekvenser det får, både fysiskt och juridiskt. Resonemanget kan jämföras med äldrevården där man lär sig självskydd just för att INTE använda för grovt eller felaktigt våld mot gamla och senildementa

Vill du ärligt ha utbildning i "självskydd" bör du kontakta Kriminalvårdsstyrelsen i Norrköping. Då finns möjligheten att få utbildning i "Konflikthantering" vilket som jag tolkat det är det du vill. De har mycket erfarene instruktörer, då greppteknik bara är en liten del av "självskydd. T om Polisen har lärt av kriminalvården i detta.

Skriv svar