Förebygg fordonsstöld

Här diskuteras allt som rör personlig skyddsutrustning
lukas1
Inlägg: 158
Blev medlem: 29/4 2004 13:11

Förebygg fordonsstöld

Inlägg av lukas1 » 29/4 2004 13:18

Arbetar på behandlingshem med ungdomar. Ibland då ambulans tillkallats har jag med häpnad noterat hur man ibland lämnar ambulansen med motor igång och utan tillsyn. Naturligtvis är det bra med ett varmt fordon, men risken att bli utan fordon är stor. Viktigt att tänka till var jag är och vilka som risker detta medför!

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Klok reflektion!

Inlägg av ambus » 1/5 2004 15:27

Mycket klok reflektion.

Tyvärr går inte alltid att tillämpa denna "försiktighet" i alla lägen, men hos oss finns det rutiner att man inte skall lämna ambulansen obevakad, och som med allting annat- använd sunt bonnförnuft- med det kommer man ganska långt iallafall. Sedan finns det alltid sådan som, om domhar bestämt sig för att stjäla en ambulans- får sin chans någon gång, tyvärr.

Men det var en klok tanke med tanke på all farlig utrustning m.m. som finns i den.
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Anonymous

Förebygg fordonsstöld

Inlägg av Anonymous » 14/5 2004 2:30

Hej kollegor, jodå jag har blivit av med en ambulans - det känns, jag lovar. Vinter, kallt, tidig morgon, inte en själ ute på stan, prio 1 körning - behandlar patienten som kvarstannar i hemmet. Kommer ut på gatan och bilen är borta!!! Klantigt? javisst kan man med facit tycka så, tack och lov för att vi tog med oss telefonen. Ringer SOS som ser bilen på kartan och larmar polis, bilen hittas i skogen krockad mot ett sophus i ett sommarstugeområde, hund sätts in i sökandet efter gärningsman/gärningsmännen. Två personer grips efter hunden fått korn på dem, en ung kille (17år), flicka (18år) som faktiskt är ångerfull, killen flinar mig rätt upp i ansiktet. Jag lovar att då jag stod där ute i skogen och han flinade åt mig då brann det för mig, tur att polisen var där och hindrade mig (handgripligen) från att göra bort mig. Fram till den natten hade jag en blåögd tro att vi var på något sätt fredade, att även buset hade någon sorts respekt för den neutrala roll vi spelar i samhället - men icke.

Vad hände sen? Killen och tjejen blev dömda, jag och min kollega har fått ett oerhört fint stöd av våra kollegor. Massmedia bedrev ett par dagar en rätt intesiv jakt på oss men våra kollegor höll tyst om våra namn, TACK. våran högsta chef körde pedagogik modell hela handen och sköt mygg med kanon "nu skall ni börja ha bilarna låsta även i vagnhallen på stationen" - detta förslag gick givetvis inte igenom, men numera så låser vi alltid bilarna på utryckning där vi måste lämna bilen utom synhåll, hellre en kall bil en kort stund än ingen bil.

Sköt om er

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 27/5 2005 13:16

Det går väl att låsa bilarna även om motorn är igång? Det är ju bara att ha fjärrkontrollen i bältet.

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 30/5 2005 7:18

Det har varit incidenter i sthlm där även bilar inne i ambulanshallar har blivit stulna samt att det har varit inbrott.

ssk2

Re: Förebygg fordonsstöld

Inlägg av ssk2 » 6/6 2005 0:04

Medde skrev:Hej kollegor, jodå jag har blivit av med en ambulans - det känns, jag lovar. Vinter, kallt, tidig morgon, inte en själ ute på stan, prio 1 körning - behandlar patienten som kvarstannar i hemmet. Kommer ut på gatan och bilen är borta!!! Klantigt? javisst kan man med facit tycka så, tack och lov för att vi tog med oss telefonen. Ringer SOS som ser bilen på kartan och larmar polis, bilen hittas i skogen krockad mot ett sophus i ett sommarstugeområde, hund sätts in i sökandet efter gärningsman/gärningsmännen. Två personer grips efter hunden fått korn på dem, en ung kille (17år), flicka (18år) som faktiskt är ångerfull, killen flinar mig rätt upp i ansiktet. Jag lovar att då jag stod där ute i skogen och han flinade åt mig då brann det för mig, tur att polisen var där och hindrade mig (handgripligen) från att göra bort mig. Fram till den natten hade jag en blåögd tro att vi var på något sätt fredade, att även buset hade någon sorts respekt för den neutrala roll vi spelar i samhället - men icke.

Vad hände sen? Killen och tjejen blev dömda, jag och min kollega har fått ett oerhört fint stöd av våra kollegor. Massmedia bedrev ett par dagar en rätt intesiv jakt på oss men våra kollegor höll tyst om våra namn, TACK. våran högsta chef körde pedagogik modell hela handen och sköt mygg med kanon "nu skall ni börja ha bilarna låsta även i vagnhallen på stationen" - detta förslag gick givetvis inte igenom, men numera så låser vi alltid bilarna på utryckning där vi måste lämna bilen utom synhåll, hellre en kall bil en kort stund än ingen bil.

Sköt om er
Detta skulle aldrig fått hända om du hade följt riktlinjerna. Finns inga ursäkter alls för denna händelse och detta borde leda till en varning via SoS. Hoppas du tog lärdom av detta snesteg.

ssk2

Re: Förebygg fordonsstöld

Inlägg av ssk2 » 6/6 2005 0:05

Medde skrev:Hej kollegor, jodå jag har blivit av med en ambulans - det känns, jag lovar. Vinter, kallt, tidig morgon, inte en själ ute på stan, prio 1 körning - behandlar patienten som kvarstannar i hemmet. Kommer ut på gatan och bilen är borta!!! Klantigt? javisst kan man med facit tycka så, tack och lov för att vi tog med oss telefonen. Ringer SOS som ser bilen på kartan och larmar polis, bilen hittas i skogen krockad mot ett sophus i ett sommarstugeområde, hund sätts in i sökandet efter gärningsman/gärningsmännen. Två personer grips efter hunden fått korn på dem, en ung kille (17år), flicka (18år) som faktiskt är ångerfull, killen flinar mig rätt upp i ansiktet. Jag lovar att då jag stod där ute i skogen och han flinade åt mig då brann det för mig, tur att polisen var där och hindrade mig (handgripligen) från att göra bort mig. Fram till den natten hade jag en blåögd tro att vi var på något sätt fredade, att även buset hade någon sorts respekt för den neutrala roll vi spelar i samhället - men icke.

Vad hände sen? Killen och tjejen blev dömda, jag och min kollega har fått ett oerhört fint stöd av våra kollegor. Massmedia bedrev ett par dagar en rätt intesiv jakt på oss men våra kollegor höll tyst om våra namn, TACK. våran högsta chef körde pedagogik modell hela handen och sköt mygg med kanon "nu skall ni börja ha bilarna låsta även i vagnhallen på stationen" - detta förslag gick givetvis inte igenom, men numera så låser vi alltid bilarna på utryckning där vi måste lämna bilen utom synhåll, hellre en kall bil en kort stund än ingen bil.

Sköt om er
Fick ni stöd? Har inte SoS gjort en utredning om detta?

lukas1
Inlägg: 158
Blev medlem: 29/4 2004 13:11

Inlägg av lukas1 » 8/6 2005 19:29

Tycker du är väldigt hård i ditt inlägg. Denna situation är inget som man ska behöva vänta sig. Att engagera sig för att rädda liv, och minska lidande är en stressande situation. Även för den mest rutinerande personal kan adrenalinet rusa iväg. Att anmäla till olika instanser kan det många gånger vara skäl att göra, speciellt vid systemfel, nonchalans eller arrogans mm. Men knappast om någon gjort så gott det går efter bästa förmåga. Då är det bättre att visa storsinthet och stöttning, som ju tydligen de bestulna erhöll till stor del.

Jag gjorde detta inlägg för att peka på ett möjligt problem, inte för att öka anmälningsbenägenheten. Denna benägenhet som oftast följs av diciplinära åtgärder, men än mer ofta av "vanära" slår blint. Kanske till och med blir ett vapen att slå varandra i huvudet med. Eller ökar skråtänkandets mörkläggningsbenägenhet. Olyckligt om så är fallet, då vi ju hindras att lära av varandras misstag och tvingas att upprepa dem var för sig i smyg.

Använd detta forum som ju är anonymt för att hjälpa varandra från att upprepa misstag, eller att berätta om incidenter så andra slipper komma i samma situation!

rayden
Inlägg: 120
Blev medlem: 2/11 2004 16:31

Inlägg av rayden » 10/6 2005 16:27

ssk2? kom igen nu va.. Finns det riktlinjer för att ambulansen skall låsas? Och i sånt fall vart? Skulle vilja se detta. Det kan finnas men jag har då aldrig stött på dessa.
Jobbar du med prehospital sjukvård själv?? Isf tror jag säkert att du oxå hade förstått att låsa bilen e kanske inte alltid självklart om man har en svårt sjuk patient att komma fram till. tycker man skall tänka sig för lite vad man säger, speciellt i vår bransch. En för alla, alla för en!. :lol:

larsev
Inlägg: 105
Blev medlem: 20/6 2005 2:14
Ort: Göteborg

Inlägg av larsev » 23/6 2005 23:40

Maul skrev:Det går väl att låsa bilarna även om motorn är igång? Det är ju bara att ha fjärrkontrollen i bältet.
I så fall måste du låsa med nyckeln, ej med fjärrkontrollen.
Bilen är endast låst, ej larmad.
Låser man med fjärrkontrollen aktiveras larmet och immobilisern vilket gör att motorn stängs av.

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Helt obegripligt

Inlägg av magill » 15/11 2005 19:21

Det är för mig helt obegripligt hur nån kan stjäla en ambulans. Det är ju inte precis ett fordon man smyger omkring med.

Det är ett oskick att inget får vara ifred, inte ens nåt så fredligt som sjukvården. Gemene man kan ju inte ha någon nytta av det som finns i ambulansen heller..och har man utbildning så har man vetskap om hur viktiga grejerna är och därför tror jag inte att man stjäl dem.

Samma sak när någon går in på en avdelning och stjäl en akutväska. De fattar inte vad de gör.

Usch, nu blev jag sur på alla generalpuckon som finns. Urk!

lukas1
Inlägg: 158
Blev medlem: 29/4 2004 13:11

Inlägg av lukas1 » 16/11 2005 17:21

Kan möjligen vara en missuppfattning av allemansrätten, allt som inte är fastlåst får man ta.....

Eller som Staffans Stollar sammanfattade en liknande diskussion - Allt ditt är mitt, och allt mitt ska du ge * i!

larsev
Inlägg: 105
Blev medlem: 20/6 2005 2:14
Ort: Göteborg

Inlägg av larsev » 24/1 2006 19:33

Maul skrev:Det går väl att låsa bilarna även om motorn är igång? Det är ju bara att ha fjärrkontrollen i bältet.
Tyvärr inte :shock: . När man låser bilen bilen med fjärrkontrollen aktiveras även immobilisern vilket gör att bilen stängs av 8) .
För er som kör S80 med dieselmotor finns det ett litet fint tillbehör där man kan tidsstyra extravärmaren som finns som standard i dessa bilar. :P

pernillalidén

Bråttom eller vad?

Inlägg av pernillalidén » 21/3 2006 18:41

Nu jobbar inte jag med ambulans då men jag vet att en gång då ambulansen hade ställt sig och blockade vägen för en olycka så var det visst en vanlig personbil som inte riktigt hade tid att vänta. Han gick ut och backade bort ambulansen för att komma förbi ;) Fick höra det av en ambulanskille på en "livräddnings dag" för ett antal år sedan.

pernillalidén

Inlägg av pernillalidén » 21/3 2006 19:04

Oj då det här inlägget skulle ha varit under "Förebygg fordonsstöld" men jag tryckte nog på "nytt inlägg" ist för att besvara. Sorry.

Skriv svar