Trafikolycka!

Här diskuteras allt som rör samverkan med andra "blåljusorganisationer".

Moderator: ambus

Uffe me bärgarn

Trafikolycka!

Inlägg av Uffe me bärgarn » 29/3 2008 12:15

Hej allesammans! Jag är nyreggad här på forumet och som ni ser på min signatur kör ja inte ambulans(körde dock dagambulans i slutet av 80-talet på Mölndals sjukhus TPC). Jag tror detta underforum e rätt del att posta denna tråden i,annars kan väl en moderator flytta tråden! :D
Ja tänkte be er ambulansfolk om en liten tjänst när ni plockar ihop patientens grejer vid en trafikolycka.. Som brukligt är ju när ambulansen lämnar så sätter vi igång med bärgningen,och när bärgaren el. brandmannen ska styra bilen så e NYCKELN borta :shock:
E detta nått ni tänker på ? För oss som e kvar o ska röja vägen kan ett 2min jobb lätt bli ett 15 min jobb me o blocka,byta tag osv. Vi vet ju alla hur bråttom det är o få vägen öppnad igen! Om ni kommer ihåg detta så e jag o massor me andra bärgare där ute hemskt tacksamma :D
När det gäller dom nya med elektriska p-spärrar,rattlås etc e de ju inte så mycke att göra åt för strömmen e ju oftast bruten men i de flesta fall så går det mycket smidigare när man har startnyckeln!
Var rädda om er o kör försiktigt 8)
mvh Uffe

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 29/3 2008 17:28

Jag voltade med min bil i januari på E4 och for en jädrans vända på taket norrut i södergående riktning innan jag stannade. När jag där upp och ner och konstaterat att jag levde stängde jag av motorn och drog ur nyckeln i ren reflex. För stereon fick spel och började spela Bon Jovi på maxvolym, och det vill man inte höra när man precis skakat hand med herr Döden. Nyckeln la jag i taket som nu var golv. Tänkte inte på att nyckeln behövdes vid senare tillfälle just då. Och stereon började spöka igen när jag var ute ur bilen fast ännu högre och då gick det inte attstänga av eländet. Så nyckeln kan vara ute långt innan räddningspersonal kommer fram... Det var det jag ville ha sagt...
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Uffe me bärgarn

Inlägg av Uffe me bärgarn » 30/3 2008 14:15

Naturligtvis..men i många fall e de ju inte så allvarligt men patienten åker med för kontroll på sjukhuset. Hoppas ingen tar detta som kritik,det va mer som ett tips som man kan tänka på när man tar med patientens grejor. Dom riktigt allvarliga trafikolyckorna e ju oftast fordonen så "skrotade" att de ändå inte går o svänga på hjul etc.

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 31/3 2008 6:00

Min bil var totalskrot.
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Skriv svar