Deltidsambulanser

Här diskuteras allt som rör samverkan med andra "blåljusorganisationer".

Moderator: ambus

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 30/3 2009 15:30

Framkörningstiden ska vara avgörande i de flesta fall. Men jag menar att behovet av deltid ambulans kanske finns ändå för att spara på heltids resurserna.

De flesta olyckor med flera inblandade så är det ofta personer med mindre skador, personer som är uppegående ,lättare skärsår, smärtor i nacken, ömhet över bröstet av säkerhetsbältet osv Jag tycker inte att det alltid är nödvändigt att binda upp en heltidambulans för dessa mindre skador. Dessa personer är i behov av transport in men knappast behov av större vårdinsatser. Börjar bli tjatig nu , men vi skulle också få tillgång till en stor transport kapacitet på relativt kort tid.

// Tomas
intubera mera !!

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Nytt

Inlägg av ambus » 5/4 2009 19:16

I Östergötland kommer fr o m i sommar de vita sjukvårdstransportbilarna att vara utrustade som utryckningsfordon med blåljus och sirener enl uppgift; dessa skall kunna utnyttjas som "extra resurs" vid ex större trafikolyckor och i övrigt bristande resurstillfällen, en sorts IVPA-S utöver IVPA( där kom förkortningen!) :wink: Frågan är, om de kommer hinna med sina ordinarie arbetsuppgifter, vi får se...
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Skriv svar