Deltidsambulanser

Här diskuteras allt som rör samverkan med andra "blåljusorganisationer".

Moderator: ambus

Beaver

Inlägg av Beaver » 2/11 2006 20:48

Deltidbrandkåren kommer nog att förändras i framtiden med. Räddningsverket arbetar nu med ett koncept som heter Bas5 eller framskjuten enhet. Där det är e mindre bil med en skärsläckare, vattenlivräddningsutrustning, batteridrivna klippverktyg samt IVPA utrustning. Så det kommer nog att komma mera IVPA till brandkåren i framtiden och där det är i behov av transport en längre sträcka till sjukhus så måste det optimala väl vara att påbörja transporten så fort som möjligt?

men för att citer en av våra lärare på Räddningsverket "Om man tycker att den katolskakyrkan är konservativ så ska man få uppleva den svenska räddningsverksamheten" han tycker att det är en sån negativ klang mot allt nytt som kommer. Visst man förstår ju att folk är rädda för att mista jobben men samtidigt måste ju patientens hälsa och överlevnad komma i första hand. För att överleva ett svårare sjukdomstillstånd så är det väl att så fort som möjligt komma till sjukhus? Den gyllene perioden...

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 11/11 2006 12:27

Viktiga tankar av Wernvik. Jag tror att det finns en rädsla bland ambulanspersonal att utbyggd IVPA verksamhet kan slå tillbaka mot ambulansverksamheten. Ambulansen är en verksamhet med en viss beredskap för lite större händelser. Ett IVPA med egen transportmöjlighet kommer direkt att ses som en möjlighet till besparing.
Då är frågan Novisen ska vi arbeta för patienterna eller för våran egen existens eller går det att sammordna på något sätt ?

"Om man tycker att den katolskakyrkan är konservativ så ska man få uppleva den svenska räddningsverksamheten"
Jag tror dess värre att de ligger mycket i detta citat.
intubera mera !!

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 11/11 2006 16:29

Tomas skrev:Då är frågan Novisen ska vi arbeta för patienterna eller för våran egen existens eller går det att sammordna på något sätt ?

"Om man tycker att den katolskakyrkan är konservativ så ska man få uppleva den svenska räddningsverksamheten"

Jag tror dess värre att de ligger mycket i detta citat.
Vi har ingen existens om vi inte jobbar för patienterna. I min drömvärld så har självklart deltidskårerna utbildning och transportmöjligheter för skadade/sjuka och ambulanser bemannade med NP med ambulans och anestesivubb som möter upp.

Min känsla är att räddningstjänsten håller på att reformera sig. Fler tjejer kommer in i verksamheten och enligt rykten utbildas de sista brandmännen nu i höst. Högskoleutbildning gäller i framtiden.

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 11/11 2006 18:46

I min drömvärld så har självklart deltidskårerna utbildning och transportmöjligheter för skadade/sjuka och ambulanser bemannade med NP med ambulans och anestesivubb som möter upp.
Du har nog rätt det mesta vi skriver om är inget annat än drömmar oavsett om det gäller NP:s, narkossyrror i ambulans eller paramedics, men fler kvinnliga brandmän vore trevligt :D ha de // Tomas
intubera mera !!

bmd322

Deltidsambulans

Inlägg av bmd322 » 7/2 2009 23:11

Jag är med på tänket. Idag åker vi på IVPA/sjukvårdslarm. Vi har mycket vi ska utbildas i varje år inom räddning. Nu tillkommer utbildning och prov för deligering för syrgas och deff. Ska vi sen kunna utföra ett bra jobb i en ambulans? Snart ska man vara en trollkarl också. Missförstå mig rätt. Vår huvudsyssla är räddning. Men vi är medvetna om att vid IVP/sjukvårdslarm som vi gör en jättenytta. Likså har vi stor nytta av utbildningen för IVPA/Sjukvårdlarm vid tex. trafikolyckor. Men vi kommer aldrig att kunna ersätta en amb sjv. Om du gör detta jobb "ett par gånger om året". Så kommer du förhoppningsvis ihåg senaste utbildningen. Du kommer aldrig att få erfarenheten som gör dig duktig. Jag tror att det bästa är att använda pengarna för "deltidsambulanser" till att ge oss bättre utbildning för att upprätthålla läget tills sjukvården anländer. Personligen tar jag emot all utbildning med intresse. Vi finns till för 3:dje man. Det är dom som är vår kund.

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 8/2 2009 7:52

Hej Bmd332, kul att du tar upp en gammal tråd. Det var ett tag sedan jag själv var inne på detta forum. Som idag mestadels har fungerar som en backup för min mail box när frugan vill ha tag på mig när jag är ute och jobbar i väst och det vanliga sytemet inte fungerar , tack ambulansforum :D

Bmd 332 jag tycker du underskattar din förmåga som vårdare. Det är ju så Bmd 332 att ju sämre patienten är ju snabbare ska den ut ur bilen och in i värmen. Det handlar mer om timing, lag arbete och muskelkraft än patofysiogiska kunskaper i det initiala skedet.

Finns säkert de som har en annan uppfattninng men att vårda en riktigt dålig trauma patient är inte svårt, Patienten ska ska rensugas i mun och svalg vid behov , svalgtub vid behov, nackkrage, O2, spineboard, behövs inga finmotoriska kunskaper för dessa åtgärder. Finns bara en sak du ska jobba under och det är att korta tiden till definitiv vård.Och har du långa avstånd och/eller brist på ambulanser, många skadade så tycker jag att det är bättre att lasta än att vänta på ledig ambulans. Ser ingen skillnad på om DU sitter brevid patienten i en ambulans eller i ett dike.Detsamma gäller även tant Agda 80 år. Jag anser att det är bättre att lasta damen med CBS och rulla in mot huset istället för att sitta och titta på vederbörande.

// Hälsningar Tomas, brandman 920
intubera mera !!

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 8/2 2009 11:52

Välkommen tillbaka Tomas!
// Akuten

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 8/2 2009 14:15

Tack för det Akuten.

// Tomas
intubera mera !!

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 8/2 2009 19:33

Tomas skrev:Tack för det Akuten.

// Tomas
Hallo Tomas!

Du har varit saknad! Välkommen tillbaka till ambulansens egen tankesmedja :D
Blood Will Tell

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 8/2 2009 19:42

Hej Ambass tackar tackar, har inte varit inne på forumet sedan april 07 har själv varit bortkopplad från det prehospitala men jag tror inte det har hänt så mycket :D . Ska titta igenom lite runt forumet, men det var ju kul att denna tråd om deltidsambulanser blev återupplivad igen.

// 920
intubera mera !!

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Sträck på Er- ni gör ett TOPPEN jobb!!!

Inlägg av ambus » 26/2 2009 21:43

Hej på er alla i vårvinter-(blåljuset)! jag vill passa på att uppmuntra Er i alla de uppdrag Ni och vi alla företar oss inom prehospital verksamhet- vi får ofta veta vad FEL vi gjort, men måste även ta till oss det GODA i arbetet att vi alla behövs- En brandman under ett IVPA -uppdrag kan vara skillnaden på liv & död för den patient som vi från ambulansen kommer till sedan, för att sedan slutföra uppdraget med ofta lite mera avancerad sjukvård.
ALLTSÅ- ett timat TEAMWORK, där alla arbetar för ett syfte- att RÄDDA liv, eller hur? Följer med spänning alla dessa trådar som jag ansvarar för, har läst dem alla, men funnits lite i bakgrunden ett tag som moderator. Nu kommer jag att vara lite mera synlig ute i trådarna framöver, och även agera när så behövs. Vill önska alla en underbar vår!!! "Kör hårt"... 8)


Ambus, Linköping.
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 26/2 2009 23:29

Hej igen Ambus ser att även du varit borta från detta forum, kanske har du kommit insikt som jag att det finns ett liv också :D

bmd 322 skrev
Om du gör detta jobb "ett par gånger om året". Så kommer du förhoppningsvis ihåg senaste utbildningen. Du kommer aldrig att få erfarenheten som gör dig duktig
Detta beror förstås på antal larm, tänker du bara på trauma larm? Jag anser att ALLA stationer ska kunna åka på IVPA såväl trauma som akutmedisinska fall vilket ger dig mer kvanitet. Men man får också ett ökat sammarbete med räddningstjänst vilket bara är bra på många sätt men framför allt så får du fler händer. Min med många andras erfarenhet är att kompetensen är det inget fel på vid akutmedisinska larm utan att antalet händer är för lite för ett snabbt och korrekt omhädertagande.
Men vi är medvetna om att vid IVP/sjukvårdslarm som vi gör en jättenytta.
Självklart gör du nytta, en ambulans med en framkörningstid på 10- 15 minuter till ett hjärtstopp kan krasst vända om.
Jag tror att det bästa är att använda pengarna för "deltidsambulanser" till att ge oss bättre utbildning för att upprätthålla läget tills sjukvården anländer
Vilken slags utbildning tänker du på?

// Tomas
intubera mera !!

brajne
Inlägg: 2
Blev medlem: 12/2 2008 23:41

Inlägg av brajne » 28/3 2009 1:54

Jag tror ju att kommunerna skulle bara se merkostnader med ett sånt här arbete inom IVPA.
Efter att lagen om skydd mot olyckor togs i kraft, så har 90% kommunerna sett möjligheter till göra besparingar.

Räddningstjänsterna i Svergie blir bara mindre i bemanningen, så jag har svårt att tro att det skulle fungera rent praktiskt.

AMB-personal har flerårig utbildning inom akutsjukvård, jämnfört med IVPA utbildningen på några dagar(med årliga "uppdateringar"). Tror det är lite tunn utbildning för att vi ska "stabilisera" och skjutsa dom till akuten.
Och att göra IVPA-utbildningen tyngre ser inte jag heller som möjligt då deltidaren redan har sitt heltidsjobb, familj och brandstationen. tiden måste räcka till allt.

på stationen jag jobbar på så har vi ca 90-100 ivpa/år, och det är ju dom mer akuta larmen som vi kan bäst. Får vi ett lindrigare larm så kan det ibland bli svårt för oss att agera, när vi har en mycket mindre kunskap om olika symtomer, sjukdomar och läkemedel. lite syrgas? :wink:

Så nej, jag tycker inte att vi ska agera ambulans, möjligtvis vid naturkatastrofer, krig, terrordåd eller vid övriga "I-landskollapser".

men jag ser ju det som möjligt att vi kan hantera läkemedel OM det finns deltidare som arbetar med sjukvård på sitt vanliga arbete, ambulanspersonal, sjuksköterskor etc..
Detta förekommer redan på vissa stationer i landet, AMB-personer som tydligen gillar att släcka bränder också! :) .



(har inte läst hela tråden då den känndes lite gammal, hoppade till sista sidan, så en liten ursäkt från mig om jag bara har upprepat en massa)
vad gör jag här?

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 28/3 2009 15:40

Hej Brajne, bra synpunkter och ett välformulerat inlägg. Jag vill inte att deltidskårena ska ta över ambulansens jobb absolut inte. Men jag ser inte skillnaden om du ger en patient syrgas på rull eller stannar hemma hos personen och väntar på ambulansen. I mitt senario så lastar deltidarna och påbörjar transport medan ambulans heltidarna möter upp, byter bår eller att en hoppar över och hjälper deltidaren med vården resterande bit in till sjukhuset.

Du har förstås helt rätt när det gäller utbildningar och övriga kostnader. Men man skulle kanske kunna utöka räddningasmans utbildningen en anning med bara sjukvård.I den kår jag arbetar är alla väldigt positiva för en eventuell IVPA verksamhet och jag tror att det är ett sätt förstärka kårernas existens vi räddar liv på trafikolyckor och väldigt sällan på bränder.

I det område där jag bor finns det tio deltidskårer. Om alla stationer skulle ha en ambulans som gått i pension så skulle vi förutom kortare insatts tider få en enormt bra transport kapacitet vid större olyckor.




men jag ser ju det som möjligt att vi kan hantera läkemedel OM det finns deltidare som arbetar med sjukvård på sitt vanliga arbete, ambulanspersonal, sjuksköterskor etc..
Detta förekommer redan på vissa stationer i landet, AMB-personer som tydligen gillar att släcka bränder också! .
Jo här har du en före detta ambulansande sov syster som gillar att släcka bränder en :wink:

//Tomas
intubera mera !!

brajne
Inlägg: 2
Blev medlem: 12/2 2008 23:41

Inlägg av brajne » 29/3 2009 22:28

Kan hålla med dig tomas när det gäller att möta upp ambulansen. För vi har faktiskt dom i glesbygd/mindre ort som kan få vänta nästan 30 min innan ambulans är på plats.

där jag jobbar ser inte jag något behov det här, "väntetiden" brukar ligga kring 12-20min. Men andra stationen i kommunen kan få vänta nästan 35min ibland.

Då kan jag se att det finns behov av det, det handlar ju om att patienten ska få den bästa vården så snabbt som möjligt. det måste ju också vara en fördel för ambulans att slippa köra så långt också om läget skulle bli mera akut senare.

men när det handlar om 12-15 min ser jag det mer som besvär, lasta i, köra 3-4 min, lasta ur och sen har man tjänat in ett par min bara. Nej för mycket "sull" för att jag ska känna att det är värt det. då är det bättre att vi fortsätter hemma hos patienten.

det kanske skulle vara något för kommuner och landsting att göra den bedömmningen?
fall man har långa "väntetider" så ska patienten transporteras för att möta upp ambulansen. eller att resursen ska finnas men att det är amb som gör den bedömmningen?
kan man korta ner väntetiden på amb med 10-12min så självklart!

vi kanske ska ha två utbildningar, en "IVPA" och en mer fördjupad
"IVPA och sjukvårdtransport"? :wink:

edit:
igentligen skulle jag haft en fräck räddningstjänstförkortning på det där, får grubbla lite. :lol:
vad gör jag här?

Skriv svar