Tankegångar och utrustningstips

Här diskuteras allt som rör samverkan med andra "blåljusorganisationer".

Moderator: ambus

Anonymous

Tankegångar och utrustningstips

Inlägg av Anonymous » 15/4 2005 5:39

För det första kan jag ju säga att jag tycker alltid samarbete med ambulanspersonal fungerar bra. Det gäller på de olika ställen jag jobbat på (Linköping, Haparanda och nu Piteå). Det har blivit en hel del diskussoner i fikarummet på senare tid då vi haft ett gäng allvarliga händelser, t.ex. knivskärningar med gärningsman kvar på adress och ambulanspersonal först på plats (som vanligt). Prioriteringen i mitt huvud är: egen säkerhet, rädda liv, bevissäkring, gripa... Hur tänker ni om liknande situationer?

Det jag egentligen skulle skriva om är att jag skulle vilja ha tips på tillverkare på en bra väska som ska innehålla syrgasflaska med mask samt ha plats för en del andra första hjälpen utrustning som nackkrage och diverse förband etc. Den ska vara så smidig som möjligt och ha alternativa bärmöjligheter. Även gärna andra tips angående storlekar på flaskor och annat som gäller syrgas "på fältet".

Tacksam för svar!

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

En idé

Inlägg av magill » 18/1 2006 15:52

Jag som saknar erfarenheter från ambulansverksamheten kan tycka att det verkar mest "logiskt" att de anländande polismännen tar hand om buset och ambulansfolket tar hand om de skadade eftersom de redan var på plats?

Vad det gäller väskor kan jag tipsa om min "hovleverantör" IM-Medico som säljer en hel del olika väskor. De har särskilda "koffertar" som kan bäras som ryggsäck eller i handen och som finns i olika storlekar, och i de lite större finns plats för nacckragar, syrgasflaskor, osv osv. www.im-medico.se

rayden
Inlägg: 120
Blev medlem: 2/11 2004 16:31

först på plats..

Inlägg av rayden » 18/1 2006 21:52

kan säga att den gången berodde att vi gick fram utan polis berodde på en totalmiss i navigeringen, vi skulle stanna i korsningen före kvarteret, men de visade sig vara fel och vi stog 20 meter från huset. :oops: Gärningsmannen var då avväpnad och satt utanför huset, polis anlände ca 20 sek efter oss. Det blev fel helt enkelt. Kanske dålig ursäkt men men..

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Tankegångar och utrustningstips

Inlägg av AMBASS » 18/1 2006 23:39

konstapeln skrev:För det första kan jag ju säga att jag tycker alltid samarbete med ambulanspersonal fungerar bra. Det gäller på de olika ställen jag jobbat på (Linköping, Haparanda och nu Piteå). Det har blivit en hel del diskussoner i fikarummet på senare tid då vi haft ett gäng allvarliga händelser, t.ex. knivskärningar med gärningsman kvar på adress och ambulanspersonal först på plats (som vanligt). Prioriteringen i mitt huvud är: egen säkerhet, rädda liv, bevissäkring, gripa... Hur tänker ni om liknande situationer?

Det jag egentligen skulle skriva om är att jag skulle vilja ha tips på tillverkare på en bra väska som ska innehålla syrgasflaska med mask samt ha plats för en del andra första hjälpen utrustning som nackkrage och diverse förband etc. Den ska vara så smidig som möjligt och ha alternativa bärmöjligheter. Även gärna andra tips angående storlekar på flaskor och annat som gäller syrgas "på fältet".

Tacksam för svar!
Hello!

Jag hoppas och tror vi i storstäderna (Göteborg - Malmö - Stockholm) kommer se taktiska EMT enheter med befogenhet att också "skydda" liv och sig själva. Skulle också tro att Polisen kommer utöka arbetet med taktiska sjukvårdare i sina specialteam. Dessa taktiska EMT enheter skulle kunna agera med full kraft i väntan på förstärkning från polis eller privat vakt/ordnings aktör. Många vaktbolag har redan fått in Deffar i bilarna och jag tror vi kommer se mer avancerade skyddsuppdrag även på den privata arenan. Detta kommer kräva taktiska EMT enheter, dels till skydd för poliser, vakter m. fl. men även som bemanning i ambulans och akutbil!

//BE SAFE
Blood Will Tell

AuF

Inlägg av AuF » 20/1 2006 1:36

Hej på er.

Tänkte spinna vidare lite på "amb. först på plats" . Har ni någon praxis då ni alltid skall stannar och väntar på polisen. Säg att ni tex får ett larm om en allvarlig misshandel i en lägenhet, inga uppgifter om om gärningsmannen är kvar eller inte. Ambulans först på plats. Hur resonerar ni, eller finns det några riktlinjer på hur ni SKALL agera ifrån SoS som larmar ut, "prioriterar" även dom säkerheten utifrån sina uppgifter ?

Kanske blev lite rörigt där, men hoppas ni förstår mina tankar.

Go natt på er :roll: 8)

Larmoperatör

Säkerhet

Inlägg av Larmoperatör » 26/1 2006 14:05

Jag tror att rutinerna varierar i landet men ytterst så måste det vara personalen i ambulansen som avgör om de ska gå in/fram eller avvakta polis. Om SOS har uppfattat situationen som hotfull så ska detta meddelas ambulansen. Men det kan ju vara så att inget konstigt framkommit via telefon, även om det är ovanligt, så ambulanspersonalen måste alltid vara på sin vakt och vara sina egna skyddsombud. I takt med att de mindre SOS-centralerna läggs ned (Visby och Falköping det senaste året) så försvinner också den lokal och personkännedom som man haft på de små centralerna där man ofta visste vilka patienter som är farliga och/eller missbrukare. Detsamma gäller polisens LKC som också centraliseras.

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Jag fattar inte

Inlägg av magill » 27/1 2006 20:23

AMBASS: Vad ska man ha "taktiska" sjukvårdare till? Inte ens vi militära sjukvårdare får använda våld (i det fallet vapen) för att ta oss fram till skadade.

Ska vi skjuta folk för att kunna rädda andra menar du?

Är det en stökig situation där ambulanspersonalens säkerhet är i fara är det väl polisens uppgift att ta hand om buset och inte någon privat aktör? Vi kan ju inte skapa en sjukvård där hjälparna är beväpnade om ens så med en batong, vad ger det för signaler? Den ambulansen skulle i alla fall inte jag ringa efter.

Om det kommer larm om en pågående misshandel och en sk. "taktisk sjukvårdare" kommer först på platsen, vad ska han göra där? Ska han banka skiten ur tre busar innan man tar hand om den skadade?
Då blir det ju plötsligt fyra skadade..

Nä, jag förstår verkligen inte ett dugg. Förklara för en som inte förstår.

Lipton

Re: Jag fattar inte

Inlägg av Lipton » 28/1 2006 14:55

magill: AMBASS är väl i nån öken och agerar just taktiskt sjukvårdare nu om jag fattat det rätt. Men det jag tror han menar är en person som kan agera tillsammans med exempelvis polisen något längre fram än de sjukvårdare som finns idag.
Är ju egentligen samma sak som vi militära sjukvårdare gör. Och vad menar du med att vi inte får använda våld för att nå en skadad? Är väl just precis det som vi gör när situationen kräver det. Att reglerna sedan säger att situationen aldrig kräver det är ju en helt annan sak. Om fi följde reglerna skulle vi ju inte behöva få axelstödet i huvudet varje gång vi böjer oss över en sakdad heller. :)

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Jag fattar inte ändå

Inlägg av magill » 28/1 2006 17:01

Varför ska vi skapa en ny yrkesgrupp? I min värld funkar det så här: Polisen tar hand om buset, sjukvården tar hand om skadade.
Varför inte förstärka polisens resurser i stället för att lägga pengar på nånting mitt emellan polis och sjukvårdare?

Sjukvårdare i tjänst vid krig, osv. bär röda kors, som är en skyddssymbol. Det innebär att man inte får skjuta på dem som bär det. Samtidigt finns det en massa regler för de som bär korsen. Okej?

Reglerna är klara och tydliga och säger att man INTE får bära annat än lätta handeldvapen. Dessutom får man inte skjuta, såvida man inte själv blir beskjuten. Är du hos en" patient" som blir beskjuten får du endast besvara elden i SJÄLVFÖRSVAR. Du får alltså INTE gå in och "ta" ett område för att komma åt eventuella skadade. Det får nån annan göra som inte skyddas av det röda korset.

Så enkelt är det. Det är därför du får ett axelstöd i huvudet, för att du har det till SJÄLVFÖRSVAR, men som sagt, skulle alla följa reglerna skulle du aldrig behöva använda det.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 28/1 2006 20:37

Tactical Medics är ett begrepp som används i USA. Kanske inte lika användbart här i Sverige dock. De är inte beväpnade, inte de jag har läst om i alla fall. Men de är utrustade som Insattsstyrkan i övrigt när det gäller skottsäkra västar, skyddsmask och kommunikation. Där till även sin sjukvårdsutrustning. De går in bakom insatsstyrkan för att ta hand om skadade. De går alltså in redan innan situationen är "säker". Men de använder inget våld. I Sverige uppkommer sällan denna typ av situationer så behovet måste ju vara litet.

Men som sagt, inget våld används av dessa Tactical Medics.
Senast redigerad av 1 Wernvik, redigerad totalt 29 gånger.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Lipton

Re: Jag fattar inte ändå

Inlägg av Lipton » 29/1 2006 10:22

magill: Helt enig med dig. Men faktum är ju att man i skydd av sitt röda kors kan knalla rakt fram till en skadad och slippa bli beskjuten. Så kommer det ju knappast funka i verkligheten och då får man ju besvara elden. Anfall är ju dessutom bästa försvar vilket innebär att för att få jobba ostört får man också slå tillbaka fienden. Alltså en väldigt hårfin gräns mellan att ta mark för att nå en skadad och att bara försvara sig. Fienden måste dock ha skjutit första skottet; they drew first blood, not me! :)
Att jag får ett axestöd i huvudet har ju dock ingenting med detta att göra. Det beror ju helt enkelt på FMs något snedvridna uppfattning om vad ett lätt handeldvapen är.

Wernvik: Skyddsmask heter det! :lol:

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 31/1 2006 12:06

Redan nu så finns det något liknande.
Det finns sjukvårdare som följer med NI och piketen när det skall göra sina insatser.
Har för mig att det är bland annat sjukvårdsfolk från bland annat SSG som har följt med NI.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 31/1 2006 14:50

Varför då? Folk från NI har ju en omfattande sjukvårdsutbildning och får ge läkemedel och dropp i.v..

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 31/1 2006 15:04

Vet inte varför.
Kan vara så att de vill följa med för att få erfarenhet.

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Jag blir sne´

Inlägg av magill » 31/1 2006 15:33

Lipton: Det är väl kanske inte det enda som FM har en sned syn på..
Att knalla in i ett område och räkna med att bli beskjuten verkar ju dumt, då har man nog missat lektionen om "L"-et eller så är man bara dum i huvudet :p

Att sjukvårdare följer med vid olika insatser inom olika organisationer är väl inget konstigt i sig, men det som jag tycker är konstigt är att man skulle på nåt sätt skapa ett mellanting mellan polis och sjukvårdare i den "civila" världen, för det var ju det diskussionen handlade om från början.

Skriv svar