Vilken formell kompetens bör SOS Operatören ha?

Här diskuteras allt som rör prioritering och beslutsstöd.

Vilken formell kompetens bör SOS Operatören ha?

Internutbildad personal
11
44%
Undersköterska
4
16%
Undersköterska + Amb utb (20v, 40v eller motsv)
0
Inga röster
Sjuksköterska
6
24%
Sjuksköterska + VUB
4
16%
Läkare
0
Inga röster
 
Antal röster: 25

SOS112
Inlägg: 102
Blev medlem: 12/3 2004 9:55
Ort: VGR

Vilken formell kompetens bör SOS Operatören ha?

Inlägg av SOS112 » 29/4 2006 1:32

Vilken utbildningsnivå anser ni vara lämplig för en SOS operatör?
Senast redigerad av 1 SOS112, redigerad totalt 22 gånger.

Lipton

Re: Vilken formell kompetens bör SOS Operatören ha?

Inlägg av Lipton » 29/4 2006 11:02

SOS112 skrev:Vilken utbildningsnivå anser ni vara lämplig för en SOS operatör?
Alla av de ovan nämnda. Dessutom: Brandförman, brandmästare, Barnmorska, Polis och en hel hög av andra utbildningar. Det viktiga tror jag är att det finns en brokig skara på varje central. Skulle bli konstigt då någon ringer och tror att det kanske brinner i en vägg och hela centralen är fylld av distriktssköterskor.
Alltså, någon form av tidigare utbildning och erfarenhet tillsammans med god internutbildning och fortbildning borde vara det bästa.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 29/4 2006 14:53

Luktar det brandrök eller brinner behöver du bara följa larmplanen som operatör. Som brandmästare/brandman släcker du inga bränder från larmcentralen. Du ska kunna hålla många bollar i luften, ha tålamod som få och gärna högre sjukvårdsutbildning. Du ska även kunna trolla med knäna och våga fatta tuffa beslut. Framförallt så måste du jämt vara glad och duktig på att stryka trött ambulanspersonal medhårs. Arbetslivserfarenhet sedan tidigare är oxå viktigt.

manne

Inlägg av manne » 29/4 2006 15:24

Förstår inte varför en sköterska med vidarutbildning har på Sos att göra?
Därimot platsar dom på sjukvårdsupplysningen.

Fö är det endast internutbildning som ger bästa resultatet.

Lipton

Inlägg av Lipton » 30/4 2006 18:34

Novisen: Du har en poäng. Men du är också lite hemmablind. Jag håller fast vid att en brokig skara personer ökar möjligheten att den kompetens som behövs finns där för tillfället.

För övrigt så kom jag på att det även är önskvärt med viss lokalkännedom då det förenklar dirigeringen av resuserna. Inser dock svårigheten med detta då man centraliserar mer och mer.

_OJ_

Inlägg av _OJ_ » 6/5 2006 16:34

Håller med er!
Lokalkännedom är viktigt men det är svårt att kunna adresser i hela Västra Götaland men stora vägar ortsnamn är bra att veta. Jag tycker att det är viktigare att ambulanspersonal har mycket goda kunskaper om sitt eget distrikt vilket ahr blivit sämre sedan dom förlitar sig mer på GPS och inte är vana att slå i kartan. Ang kompetensen så är det nog oundvikligt att det kommer in SSK på SOS men frågan är på vilken possition. För att dirigera så tycker jag inte att den kompetensen behövs men som HMK vore det kanom och är på väg in nu.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 8/5 2006 14:19

manne:

alltid dessa självklara svar?

Vad bygger du ditt påstående om att internutbildning är det bästa?

Min åsikt är att man har låt säga 5 stolar på SOS. Desa ska ha olika kompetens i grunden och sedan en gedigen internutbildning. Det är min åsikt..

SOS112
Inlägg: 102
Blev medlem: 12/3 2004 9:55
Ort: VGR

Den vetgirige kan följa länken...

Inlägg av SOS112 » 23/5 2006 22:57

SoS analys av Ambulansalarmering

http://courses.ki.se/ambulansalarmering ... sos+alarm'

//PA

Boromir

Inlägg av Boromir » 22/12 2008 20:11

VIlken utbildning, beror på vad man ska göra på SOS! Sitter man som amb dirr ska man vara jäkligt duktig på logistik, och ha fantastisk simultankapacitet, samt ha tid med "onödiga", många gånger, samtal från ambulanspersonal, som inte hittar, för de inte kan läsa kartan, eller inte kan X o Y koordinatorer, ska ifrågasätta prioritering (ingen har dock hört samatalet med patienten) eller som är arbetskygga. Som ssk (HMK) ska du kunna en himla massa, bl a neka folk amb trsp, eller ge dom en massa hjälp över telefon, utan att kunna se patienten, t ex att kunna få en pappa att blåsa liv i sitt barn, totalt utan förberedelse tid som du har i amb innan du kommer fram. Som mottagare av 112 ska du vara snabb, fatta snabba beslut, har enorm simultankapacitet, och ett oändligt tålamod osv osv! Innan du sitter själv och svarar har du genomgått en utbildning i 4 månader (till en kostnad på ca o.5 milj/man). Innan du kommit så långt har du genomgått stress- och simultankapacitets test som slår ut många. De från ambulansen som suttit med på SOS brukar förstå vad som krävs...

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 23/12 2008 0:16

manne skrev:Förstår inte varför en sköterska med vidarutbildning har på Sos att göra?
Därimot platsar dom på sjukvårdsupplysningen.

Fö är det endast internutbildning som ger bästa resultatet.
Då är du dåligt insatt i SOS arbete!

Vad tror du att det sitter för personal på SU? Helt gröna, ovubbade syrror eller?

Skriv svar