Snäll själ

Här diskuteras allt som rör prioritering och beslutsstöd.
Lipton

Inlägg av Lipton » 19/12 2006 9:09

Min mobil har inbyggt GPS-chip, så jag kan själv ge exakta koordinater för min position, förutsätter dock att jag är utomhus och har fri tillgång till himmelen. Så hamnar jag i en tunnel får jag lösa uppgiften själv... :lol:

klerty

Inlägg av klerty » 19/12 2006 9:27

larsev skrev:
klerty skrev:Har man nog många händer så får man helt enkelt hålla i nacken samt hålla fria luftvägar.
Hur gör du då om du är första man på plats, är ensam och det är flera skadade :?: :?:
Förutsättning: Du har telefon med handsfree samt du vet var du befinner dig.
Nu skrev jag ju iofs " har man nog många händer" med detta menade jag självklart att om man har nog många händer så går detta. Och då syftar jag inte på att en person ska ha åtta armar utan att det finns flera personer i omgivningen som kan hjälpa till. I det ensamma scenariot har jag inga vettiga förslag.

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av magill » 19/12 2006 17:31

rayden skrev:istället för brädbit kan man använda solskyddet som man slitit lös från bilen. Detta har jag faktiskt provat i verkligheten och det gick hur bra som hellst. Behöver man nått att knyta med och har tillgång till en kniv så funkar bälten till detta =) /Macguyver
Precis som rayden säger får man ju improvisera efter hur situationen ser ut. Är det en full minibuss där alla har misstänkta nackskador och man är ensam och det är tjugo mil till närmaste bebyggelse får man väl ta ut alla och lägga i stabilt sidoläge..

Men annars skulle jag först inventera och prioritera och hoppas på att det kommer nån mer som man kan skrika uppgifter på. Annars går jag ett varv och gör en första snabb insats på det absolut viktigaste, ex. friar en luftväg (chinlift, stabilt sidoläge, osv osv), stoppar en kraftig blödning, eller liknande. Sedan går man ett varv till och prioriterar bland det som kvarstår. Antingen fastnar man i andra varvet vid ett andningsstopp, eller så går man varv på varv tills man hunnit åtgärda alla problem.

Ett tips är att använda ett liggunderlag om man inte har tillgång till solskydd 8) - det funkar för att förhindra avkylning, eller så gör man en bår av den, eller så stabiliserar man en fraktur, eller något annat skoj.

För min del har jag utrustat bilen med brandsläckare, ficklampa, lysstav, förbandsväska, filt samt stiffneck. Känns tryggt.

Lipton

Inlägg av Lipton » 19/12 2006 22:32

magill: Det var väldigt seriöst. Själv har jag bara en förstahjälpen låda som jag köpt på Lidl, några us.-handskar jag snott på jobbet och en 2-kilos släckare jag ännu inte fått moterat i bilen (har bytt bil två gånger sedan jag köpte den). :lol:

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av magill » 21/12 2006 15:28

Hehe. Om det är seriöst vet jag inte, men efter att för länge sedan blivit vittne till en trafikolycka (bilist vs. cyklist) där dåvarande bilens "sjukvårdsutrustning" bestod i två savetter och en ask plåster har jag sett en vits med att ha lite med sig.

Brandsläckaren i bilen är inte monterad den heller.. Den ligger och gosar med reservhjulet under bagegebottnen, så man får hoppas att man inte har lastat tungt i bagaget den den dagen nåt händer :roll:

Skriv svar