Snäll själ

Här diskuteras allt som rör prioritering och beslutsstöd.
Nettis

Snäll själ

Inlägg av Nettis » 15/12 2006 0:30

Hej ..
Sitter här o försöker plugga men har fastnat lite på om hur jag ska gör vid en trafikolycka med flera skadade så jag undrar om det finns någon här som kan hjälpa mig lite så att det blir bra .
Någon snäll själ :D
Nettis

Lipton

Re: Snäll själ

Inlägg av Lipton » 15/12 2006 14:23

Du kanske kan ha nytta av att se ett utdrag från en av mina tentor, om inte annat kanske den skapar en för dig nyttig diskussion. En diskussion är ju egentligen det enda korrekta svaret på frågor i akutsjukvård eftersom rätt och fel är alldeles för konstanta begrepp.

Fråga:En icke fastspänd bilförare är med om en påkörningsolycka. Vilken är din omedelbara åtgärd när du kommer fram till patienten? (2p)

Svar:
Vem är jag och hur många andra skadade finns det? Generellt så presenterar jag mig och ser om föraren svarar. Finns inga andra skadade tar jag samtidigt ett stadigt grepp runt huvudet. Finns andra skadade drar jag mig för det eftersom det låser båda mina händer.

Facit:
Enligt systematisk undersökning av traumapatient: Fria luftvägar och stabilisering av halsrygg (stel nackkrage). (Således inga poäng för mitt svar)

Min kommentar:
Om pat. svarar med att presentera sig när jag gör det så behöver jag inte fundera över luftvägen. Steg ett i att sätta på en stifneck är att hålla huvudet på patienten, sedan behöver man hjälp av en kollega. Inget av detta är enligt mig aktuellt om det finns fem skadade till som behöver tittas till, föraren i den andra bilen kanske inte håller sin luftväg.

Dessutom upplevde jag frågan något knapphändig. Jag menar har olyckan skett på en parkeringsplats och personen helt är utan tecken på halsryggskada kan man ju fundera över att strunta i kragen också. Huvudsaken är, förutsatt att läraren ifråga, kan ge poäng även för andra svar än facits om man motiverar dem väl. Att arbeta är ofta långt långt ifrån att skriva tentor tyvärr... :roll:

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 15/12 2006 21:09

Jag vet inte om du har någon glädje av det här. Det står inte så mycket vad man ska göra om det är flera skadade...:

http://hem.fyristorg.com/johnblund/nymeny2.htm

larsev
Inlägg: 105
Blev medlem: 20/6 2005 2:14
Ort: Göteborg

Re: Snäll själ

Inlägg av larsev » 17/12 2006 18:40

Nettis skrev:Hej ..
Sitter här o försöker plugga men har fastnat lite på om hur jag ska gör vid en trafikolycka med flera skadade så jag undrar om det finns någon här som kan hjälpa mig lite så att det blir bra .
Någon snäll själ :D
Nettis
Jobba enligt LABCDE.
Överblicka läget.
  • L = Livsfarligt läge. Befinner sig någon i akut livsfarligt läge, typ brand, få denna person ur detta läge först.
    A= Airways kollas upp och säkerhetställs på alla inblandade, sedan...
    B= Breathing, kollas upp och säkerhetsställs på alla inblandade sedan....
    C= Cirkulation, se ovan....sedan...
    D= Disabliltity = Medvetandegrad. Kollas upp, görs oftast i samband med A då man, om man får svar, har fått svar också på A & B, sedan ....
    E= Exposure = Helkroppsundersökning. Vet inte om detta görs särskilt ofta prehospitalt.
Efter ovanstående, ny runda enligt ovanstående metodik.
Detta är vad hemvärnsmän blir utbildade i sjukvård (ingår i baskraven)

Lipton

Re: Snäll själ

Inlägg av Lipton » 17/12 2006 22:18

I bokstaven A ingår även stabilisering av halsrygg då det är befogat.

larsev
Inlägg: 105
Blev medlem: 20/6 2005 2:14
Ort: Göteborg

Re: Snäll själ

Inlägg av larsev » 17/12 2006 22:31

Lipton skrev:I bokstaven A ingår även stabilisering av halsrygg då det är befogat.
Hur gör man detta om man inte har tillgång till halskrage?

klerty

Inlägg av klerty » 18/12 2006 14:58

Har man nog många händer så får man helt enkelt hålla i nacken samt hålla fria luftvägar.

Lipton

Re: Snäll själ

Inlägg av Lipton » 18/12 2006 18:53

larsev: Guds gåva till människan---> Silvertejp! :lol:
Varför har man inte tillgång till nackkrage?
I lumpen använde vi sandsäckar (självklart i kombination med silvertejpen).

larsev
Inlägg: 105
Blev medlem: 20/6 2005 2:14
Ort: Göteborg

Re: Snäll själ

Inlägg av larsev » 18/12 2006 19:54

Lipton skrev:larsev: Guds gåva till människan---> Silvertejp! :lol:
Varför har man inte tillgång till nackkrage?
I lumpen använde vi sandsäckar (självklart i kombination med silvertejpen).
Hemvärnssjukvårdare kanske har det, vi andra som inte har sjukvård som funktion har det definitivt inte, utan det vi har är arméns Första förband. Men med detta kan man ju faktiskt komma ganska långt.
Hmmmm... Borde inte Första Förbandskuddarna utrustas med silvertejp eller motsvarade om stabilisering av halsrygg ingår i A?:idea:
Vidare behöver man ha en ca 50cm lång brädstump eller liknande liggande i bagaget för att ha någonting att fixera mot. 8)

larsev
Inlägg: 105
Blev medlem: 20/6 2005 2:14
Ort: Göteborg

Inlägg av larsev » 18/12 2006 19:55

klerty skrev:Har man nog många händer så får man helt enkelt hålla i nacken samt hålla fria luftvägar.
Hur gör du då om du är första man på plats, är ensam och det är flera skadade :?: :?:
Förutsättning: Du har telefon med handsfree samt du vet var du befinner dig.

Lipton

Inlägg av Lipton » 18/12 2006 19:58

larsev: Enligt mitt tentasvar ovan: man drar sig för att göra det eftersom det låser händerna. :wink:

larsev
Inlägg: 105
Blev medlem: 20/6 2005 2:14
Ort: Göteborg

Inlägg av larsev » 18/12 2006 20:03

Lipton skrev:larsev: Enligt mitt tentasvar ovan: man drar sig för att göra det eftersom det låser händerna.
Instämmer, har jag inte utrustning för stabilisering av halsrygg går jag vidare till nästa patient för att säkerhetställa andningsvägarna..... För att sedan fortsätta kolla andningen hos alla skadade....... fortsätter jobba enligt LABCD(E) med alla inblandade. 8)

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 18/12 2006 22:54

larsev skrev: samt du vet var du befinner dig.
Snart behöver man inte ens veta var man är! Läs här:
http://www.sosalarm.se/press/pressklipp.asp?ID=753

larsev
Inlägg: 105
Blev medlem: 20/6 2005 2:14
Ort: Göteborg

Inlägg av larsev » 19/12 2006 5:43

Akuten skrev:
larsev skrev: samt du vet var du befinner dig.
Snart behöver man inte ens veta var man är! Läs här:
http://www.sosalarm.se/press/pressklipp.asp?ID=753
Förutsätter att mobiltelefonen har kontakt med flera basstationer.
Fungerar säkert bra i tättbebyggda områden, sämre där mobiltelefontäckningen är mindre bra :roll:

rayden
Inlägg: 120
Blev medlem: 2/11 2004 16:31

Inlägg av rayden » 19/12 2006 8:21

istället för brädbit kan man använda solskyddet som man slitit lös från bilen. Detta har jag faktiskt provat i verkligheten och det gick hur bra som hellst. Behöver man nått att knyta med och har tillgång till en kniv så funkar bälten till detta =) /Macguyver

Skriv svar