Mer än vad tjänsten kräver?

Här diskuteras allt som rör prioritering och beslutsstöd.
PainKiller

Mer än vad tjänsten kräver?

Inlägg av PainKiller » 25/2 2008 19:44

Såg ett avsnitt ur Kustbevakarna säsong 3 där man fått i uppdrag att transportera ut ambulanspersonal till en båt där en man fått bommen i huvudet. Väl vid kaj vägrar ambulanspersonalen följa med och hänvisar till att de endast skall transportera patienter på farbar väg. De förbluffade kustbevakarna fick inget gehör för att patienten verkade mer än lindrigt skadad, utan fick till sist själva åka ut och hämta mannen i fråga.
I mitt område på västkusten finns ett direktiv om att vi inte har någon skyldighet att medfölja vid sjöräddande insats, men vi har ändå en väl rotad tradition att bistå tredje man oavsett vilket fordon vi tar oss till vederbörande med. På sjukhus konstaterades att mannen hade en grav hjärnskakning.
Tidig spinal fixering är väl ändå en central tanke hos de flesta av oss i proffessionen när patienten slagits medvetslös av en bom i ansiktet och med korttidsamnesi som följd. Han hade mycket väl kunnat ha en nackskada. Jag tyckte att situationen vid kaj var rent pinsam, när personalen säger att deras egen säkerhet måste gå först. Detta en sommardag med lugnt vatten och svaga vindar. I inslaget framkommer att många av deras kollegor följer med till sjöss ändå. Frågan är då vad allmänheten kan kräva av oss i en sådan här situation? Regelverk står mot etik och moral.[/u]

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Mer än vad tjänsten kräver?

Inlägg av AMBASS » 26/2 2008 17:56

PainKiller skrev:Såg ett avsnitt ur Kustbevakarna säsong 3 där man fått i uppdrag att transportera ut ambulanspersonal till en båt där en man fått bommen i huvudet. Väl vid kaj vägrar ambulanspersonalen följa med och hänvisar till att de endast skall transportera patienter på farbar väg. De förbluffade kustbevakarna fick inget gehör för att patienten verkade mer än lindrigt skadad, utan fick till sist själva åka ut och hämta mannen i fråga.
I mitt område på västkusten finns ett direktiv om att vi inte har någon skyldighet att medfölja vid sjöräddande insats, men vi har ändå en väl rotad tradition att bistå tredje man oavsett vilket fordon vi tar oss till vederbörande med. På sjukhus konstaterades att mannen hade en grav hjärnskakning.
Tidig spinal fixering är väl ändå en central tanke hos de flesta av oss i proffessionen när patienten slagits medvetslös av en bom i ansiktet och med korttidsamnesi som följd. Han hade mycket väl kunnat ha en nackskada. Jag tyckte att situationen vid kaj var rent pinsam, när personalen säger att deras egen säkerhet måste gå först. Detta en sommardag med lugnt vatten och svaga vindar. I inslaget framkommer att många av deras kollegor följer med till sjöss ändå. Frågan är då vad allmänheten kan kräva av oss i en sådan här situation? Regelverk står mot etik och moral.[/u]
Inslaget är skrämmande. Självklart skall alla parter inom den operativa sjukvården, räddningstjänsten och polismakten klara av att arbeta på sjön. För detta skall det finnas träning och årliga tester. Tyvärr är detta verkligeheten av 2008. Det råder en slöhet och en lamhet i dessa viktiga frågor och min förhoppning är att det införs betydligt hårdare tester vid nyanställning. Allmännheten har RÄTT att kräva omedelbart agerande. Regelverket är dessutom solklart. Vi har att undsätta personer i nöd och inget annat. För detta krävs naturligtvis träning och erforderlig fysik.

Vi kan börja med att införa tester värda namnet! Vi kanske också ska fråga oss hur den framtida ambulanssjukvården ska se ut. För det respektlösa uppträdandet på inslaget saknas försvar!

((AMBASS))
Blood Will Tell

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 27/2 2008 10:18

Denna diskussion finns ju redan... Nu är jag ingen moderator här men det känns ju som att det blir kaka på kaka...

Lipton

Inlägg av Lipton » 28/2 2008 18:42

Moderator: Slå samman trådarna?

När jag läser PainKillers inlägg slås jag av en liten tanke. Kan det möjligen ha varit så att även denna personal vanligtvis inte heller räds att hoppa i båten och medfölja. Men just denna dag så fick de i bilen på väg ut information om att patientens tillstånd är stabilt, ingen anledning att misstänka kotpelarskada och när de således rullar fram och ser kamerateamet i båten ser en möjlighet att skapa debatt. För ärligt talat så är det ju helt orimligt att personalen inte följer med till patienten. Men åandra sidan så är det ännu mer orimligt att personalen i de fall de agerar med patientens bästa i åtanke inte är försäkrade om någonting skulle hända. Visst det låter löjligt men nästa gång kanske det inte är en segelbåt utan en finlandsfärja, fiskebåt eller oljetanker patienten är på och då kan jag se stora risker.
Min tanke kvarstår. Skaffa ordentliga försäkringar och skippa de kravställande och förbjudande rutinerna vid liknande fall så att den personal som känner att de klarar ta sig till patienten och vårda densamme slipper oroa sig för sin ekonomiska framtid.

SOS112
Inlägg: 102
Blev medlem: 12/3 2004 9:55
Ort: VGR

Inlägg av SOS112 » 3/3 2008 1:07

Fortsätt debatten här:

viewtopic.php?t=2372

Låst