Kniv i magen nedprioriterades

Här diskuteras allt som rör prioritering och beslutsstöd.
SOS112
Inlägg: 102
Blev medlem: 12/3 2004 9:55
Ort: VGR

Kniv i magen nedprioriterades

Inlägg av SOS112 » 22/12 2008 21:48

Kniv i magen nedprioriterades
Jourcentralen i Lysekil har anmält SOS alarm till Socialstyrelsen. Ambulansen nedprioriterade en person med kniv i magen.
www.gp.se

läs mer>> http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=669&a=466115

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 23/12 2008 0:10

Ville du bara upplysa oss eller det kommer en fråga/ synpunkt? :wink:

Putte
Inlägg: 144
Blev medlem: 25/7 2004 19:30
Ort: Sweden

Inlägg av Putte » 23/12 2008 15:18

Om jag förstår artikeln rätt så är det SOS och inte ambulansen som prioriterat fel. Ambulansens prioritering (till sjukhuset) berörs ju inte.
Vad som däremot är intressant är om läkaren på vårdcentralen har rätt att bestämma prioritet ut på ambulanstransporten. SOS har sitt index att följa, givetvis bör kniv i magen bli prio 1, men det händer allt som oftast att man får köra akut till vårdcentraler eller servicehus med motivering "prio 1 enligt läkare alt. ssk." Och påplats kan man konstatera att hade SOS följt index hade det larmats ut som en 2:a. Vad säger ni som jobbar på SOS?

larsev
Inlägg: 105
Blev medlem: 20/6 2005 2:14
Ort: Göteborg

Inlägg av larsev » 23/12 2008 17:42

Putte skrev:Om jag förstår artikeln rätt så är det SOS och inte ambulansen som prioriterat fel. Ambulansens prioritering (till sjukhuset) berörs ju inte.
Vad som däremot är intressant är om läkaren på vårdcentralen har rätt att bestämma prioritet ut på ambulanstransporten. SOS har sitt index att följa, givetvis bör kniv i magen bli prio 1, men det händer allt som oftast att man får köra akut till vårdcentraler eller servicehus med motivering "prio 1 enligt läkare alt. ssk." Och påplats kan man konstatera att hade SOS följt index hade det larmats ut som en 2:a. Vad säger ni som jobbar på SOS?
Om läkare som har träffat patient, undersökt patient och bedömt att patient måste akut vidare till sjukhus (prio1) så borde läkarens ord väga bra mycket tyngre än en sjuksköterskas på SOSAB som INTE har träffat patient och dessutom har lägre formell kompetens.

SOS112
Inlägg: 102
Blev medlem: 12/3 2004 9:55
Ort: VGR

Inlägg av SOS112 » 23/12 2008 20:35

Jag litar personligen alltid på läkaren och prioriterar efter dennes bedömning. Läkaren är ju Högre Medicinsk Kompetens, HMK, och jag anser att då spelar det ingen roll hur ärendet bedöms enligt Index. Likväl litar jag allt som oftast på sjuksköterskor som är på plats och bedömer en patient.

Visar det sig vara en ren lögn från läkarens sida (vilket händer alldeles för ofta) så får det naturligtvis konsekvenser i form av ett par avvikelser, i vissa fall leder det till vidare åtgärder.

Jag kan naturligtvis enbart svara för mig själv. Jag sätter mig dock själv i skiten så att säga när jag frångår index och prioriterar enligt läkarens "beställning", och kan bli anmäld för mitt handlande av min arbetsgivare om något händer och det visar sig vara en prio 3 egentligen.

Sen bör väl kniv i mage alltid resultera i Prio 1.


Det finns en uppsjö av intressanta fall att diskutera där vårdpersonal, med läkare i spetsen, anser sig ha mer rätt att beställa en ambulans än någon annan bara med hänvisning till sin yrkestitel eller position inom sjukvården. Men det är en annan diskussion, som kan startas av den som vill.

Putte
Inlägg: 144
Blev medlem: 25/7 2004 19:30
Ort: Sweden

Inlägg av Putte » 25/12 2008 18:31

Jag vet att många SOS operatörer alltid larmar enligt läkare/ssk direktiv för att de har högre medicinsk kompetens, problemet är nog att sos index ofta är mer korrekt än en enskild läkare/ssk med ofta dålig insyn i akut/ambulanssjukvård. I fallet med kniven i magen så är det enda rimliga givetvis prio 1. Men det har hänt mig att vi får Direktiv via sos att köra "prio 1 fast utan blåljus och siren enligt läkare". Eller att interhospitala transporter prioriteras upp från en 3:a till en 2:a när läkaren förstår att prio 3:an inte körs kvälls/nattetid.... nåja ni gör överlag ett bra och svårt jobb på SOS, ni är förtjänar all respekt!  

Lipton

Inlägg av Lipton » 31/12 2008 15:54

Jag tror (observera tror helt utan belägg) att det inte är så ovanligt som vi skulle vilja att både SOS och ambulanspersonal bedömer akuta patienter på vårdcentraler som övertransporter mellan vårdinrättningar. Patienten är ju trots allt under vård och det innebär också att ambulanspersonalen tar över vad någon annan påbörjat.
Alla borde ju vet att man skall göra sin egen bedömning när man kommer på plats, men i så fall vet ju alla också att detta är mycket svårt om någon tidigare gjort fel bedöming.

Skriv svar