Redlös person, halvt medvetslös och ev. alkoholförgift.?

Här diskuteras allt som rör prioritering och beslutsstöd.
_OJ_

Inlägg av _OJ_ » 29/6 2006 0:53

Manne skrev!
Ambulans skall alltid larmas vid oklarheter.
Sosab verkar vara ute på lite hal is gällande kriterierna i detta läge?
Du får gärna förklara detta Manne!! Vilka kriterier pratar du om??

Loppan klockrent...

Vad folk säger och hur det är när man kommer fram vet vi alla om som jobbar på ambulansen och varit med på medlyssningar hos SOS alarm AB.

Att man låter disträ och orevlig ja vi är alla människor efter att ha blivit kallad alla ortevliga ord du kan komma på och lite till så är man inte alltid 100% kl 04:30. Detta är inget försvar man skall alltid bli bemött på ett trevligt sätt när man ringer 112 men alla kan ha ett dåligt samtal..
På samma sätt som när man tar hand om patienter, alla kontakter är inte 100%. Detta gäller alla yrken så det är inte unikt.

Have a nice one!!

jonsson86

Re: Redlös person, halvt medvetslös och ev. alkoholförgift.?

Inlägg av jonsson86 » 10/1 2007 14:04

zAjben skrev: När borde man larma ambulansen, finns det några enkla och raka riktlinjer som ex. SOS använder som man kan luta sig på och ha som riktlinjer när man avgör om man borde larma eller inte?

När anser ni att man borde larma?
Först och främst måste jag säga att detta är ett intressant ämne som gärna får diskuteras.

Kom ihåg när jag för ett par år sedan själv hade intagit en mängd alkohol efter en natt på krogen. Nåväl. Var relativt berusad (ej redlös) då från berusning till medvetslöshet och fram och tillbaka hela tiden. SOS Alarm larmades av utomstående och jag blev hämtad av ambulanspersonal istället för polis.

Det som kan nämnas också är att jag kördes först till sjukhuset men båda ansåg att jag skulle köras till Psykiatrimottagningen istället. Så det blev från upphämtningsplatsen till sjukhuset från sjukhuset till psykiatrin.

Så jag förstår att det ibland kan vara svårt att göra en rätt bedömning.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 10/1 2007 16:53

Det är ju så att om polisen skall ta en dyngfull person i förvar för tillnyktring så vill de ju ha vissa kriterier uppfyllda som att personen skall klara sig utan kontinuerlig övervakning. De tittas till en gång i kvarten och där i mellan ska de helst inte dö ihjäl för att de fått ofria luftvägar när de kräkt. mm... Det händer ofta att polisen begär ut oss för en bedöming. Det har hänt att personen har legat på trottoaren i ösregn i över en timme för att ingen ambulans funnits tillgänglig och polisen har inte tagit in den stackarn i bilen ens. Smidigt!!

SOS_OP

Inlägg av SOS_OP » 23/7 2007 14:55

Skulle kunna tänka mig att Index: Förgiftning/Överdos: Sänkt eller sjunkande medvetsgrad Prio1 . Skulle kunna passa bra in på det fall du beskriver.

Skriv svar