Prioritering vid stroke

Här diskuteras allt som rör prioritering och beslutsstöd.
Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Prioritering vid stroke

Inlägg av ambus » 10/4 2004 18:48

Numera kan vissa landsting även behandla stroke med trombolysbehandling (efter CT undersökning för att utesluta blödning) vilket visat sig vara ett effektivt sätt att förhindra den mycket kostsamma vården som krävs livslångt på dessa drabbade patienter.
Det här handlar ju om att komma under vård SNABBT!

Men hur är det med utlarmningen?
Prio 2 för många fast egentligen borde det vara Prio 1, eftersom ffa vi dessa indikationer på trombolysbehandling får ej mer än 3 timmar gått sedan debutsymtomet!

SOS alarm har vad jag vet Prio 1 på dessa larm, eller?

Intresserad av reaktioner på detta.
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

SOS112
Inlägg: 102
Blev medlem: 12/3 2004 9:55
Ort: VGR

Stroke Prio...

Inlägg av SOS112 » 16/4 2004 10:52

Då det i dagsläget inte finns resurser på alla sjukhus för akut trombolys behandling av stroke patienter så skiljer sig prioriteringen mellan de olika sjukhusområdena.

Till exempel har KSS i Skövde resurser att snabbt behandla vissa strokepatienter, vilket gör att man i detta område (R-län) skickar Ambulans på Prio 1 (symtom debut < 2 timmar) Medan man i övriga delen av Västra Götaland, på samma kriterier, åker på Prio 2.

En trolig förändring är på gång under 2004. (Prio 2 -> Prio 1)

/Patrik

Anonymous

Begreppsdefinition

Inlägg av Anonymous » 20/4 2004 18:53

Prio 1 definieras enligt Termdatabasen:

uppdrag där patient bedöms ha akuta livshotande symtom

Kommentar och användningsområde: Närmast tillgängliga ambulans utlarmas. Ambulansens personal bedömer behovet av snabb körning till platsen och påkallande av fri väg med siren eller blåljus.

Prio 2 definieras på samma sätt:

uppdrag där patient bedöms ha akuta men ej livshotande symtom

Kommentar och användningsområde: Närmast tillgängliga ambulans tilldelas uppdraget. Detta ska normalt ej betraktas som trängande fall.

Enligt SOS Alarms Beslutsstödssystem är stroke (utan påverkan av vitala funktioner) prio 2.

Enligt (nationella?) kriterierna för trombolytisk behandling av Stroke skall pat bl a vara vid medvetande.

Menar Ni verkligen då att pat med Stroke utan medvetandeförlust eller påverkan av vitala funktioner borde vara prio 1? Prio 1 innebär uppenbara risker för ambulanspersonal och omgivning, men ger ofta mycket enstaka minuters tidsvinst...

eugenia

Inlägg av eugenia » 21/4 2004 4:43

I Stockholm prioriteras utlarmning utifrån patientens symtom och inte vilken behandling som kommer ges på sjukhus. Detta innebär att strokepatienter utan medvetandepåverkan eller andra livshotande symtom prioriteras som 2.

I många falll är inte utlarmningen avgörande för patientens fortsatta behandling utan tiden till dess tillståndet kan bekräftas. Detta bör innebära att informationen till hemtjänst och annan personal i boenden måste tydliggöras, så de lär sig att identifiera tillståndet snabbt.

Beroende på framtida forskning kan givetvis prioriteringen förändras, inte bara för stroke utan för alla tillstånd.

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Tiden räcker kanske inte till???

Inlägg av ambus » 22/4 2004 11:06

Det finns idag flera landsting där "Rädda hjärnan " är aktiva "projekt" och då AVSTÅNDET bl a gör att man inte klarar kriterierna trots att man är vid medevetande- ska man ändå köra prio 2 när man kunde låta en misstänkt strokepatient med trombolyskriterier falla in inom tidsramen på 3 timmar, och därmed låta vara p g a prioriteringsordning enligt SOS? :?
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

eugenia

Inlägg av eugenia » 22/4 2004 11:30

Prioriteringen är en information till ambulansen om patientens tillstånd utifrån "intervju" och vad som fastställts i index. Ett index som delar av landets läkarkår arbetat fram.

Hur ambulansen sedan tar sig till patienten är upp till ambulansen. Vill man köra blått på allt är det helt ok, bara man kan försvara sitt handlande.

Ambulanssjukvården är i förändring, liksom stora delar av sjukvården.
Prioriteringar kommer förändras, men som sagt föraren avgör färdsätt till patienten. Inte prioritering eller SOS Alarm, men kan man försvara sitt körsätt?

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Prio vid stroke

Inlägg av ambus » 22/4 2004 21:43

"Prioriteringar kommer förändras, men som sagt föraren avgör färdsätt till patienten. Inte prioritering eller SOS Alarm, men kan man försvara sitt körsätt?" Cit Eugenia

Att köra blått innebär ju inte att ha gasen i botten och ligga med två hjul ständigt i kurvorna, utan istället att köra JÄMNT och så säkert som möjligt och inom "snabbast möjliga tid med goda vårdmöjligheter i hytten" också, en svår kombination kan man tycka, men det går faktiskt. Det är ju inte maxhastigheten som är intressant utan den totala insatstiden från start till ankomst akutmott.

DÄRFÖR är det ju viktigt att självklart bedöma från fall till fall och i samråd med kunniga (läkare?) och egen beprövad erfarenhet & ta detta beslut (även prata med kollegan kanske?) om prioriteringen, men vilket också handlar om att kunna "stå för" varför man inte kom in i tid
p g a att man la jobbet som en prio 3...

Det kommer nog tydliga direktiv på detta så småningom får vi hoppas, eller hur?
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

AuF

Inlägg av AuF » 3/1 2005 9:15

Här kommer nog för er en väldigt dum fråga men, frågar ändå:

Hur kommer de sig att man inte kan ge trombolys behand. vid klara kliniska symtom på stroke redan i amb. ? När man nu ger det vid H. infrakt ? Du kan ju inte prehosp. få mer information om kontraindikationer vid stroke än hjärtinfarkt ? Eller?

Kanske är lite utanför tråden men.

/

Erik (Under utbildning. Så oroa er inte, finns inte i nån ambulans än =) )

Furix

Inlägg av Furix » 3/1 2005 12:38

Vid hjärtinfarkt ger man trombolys vid klar indikation (ST-höjning etc). Vid CVL är det svårare att skilja blödning mot infarkt genom enbart klinisk undersökning, CT är ett bra verktyg för sådant. Vill inte tänka på vad som kan hända om man ger trombolys vid en hjärnblödning... :shock:

andreas

Inlägg av andreas » 3/1 2005 12:43

AuF skrev:Här kommer nog för er en väldigt dum fråga men, frågar ändå:

Hur kommer de sig att man inte kan ge trombolys behand. vid klara kliniska symtom på stroke redan i amb. ? När man nu ger det vid H. infrakt ? Du kan ju inte prehosp. få mer information om kontraindikationer vid stroke än hjärtinfarkt ? Eller?

Kanske är lite utanför tråden men.

/

Erik (Under utbildning. Så oroa er inte, finns inte i nån ambulans än =) )
Stroke är ett samlingsnamn för hjärnskada orsakat av syrebrist i hjärnan av antingen trombos, emboli eller blödning i hjärnan.

Är skadan orsakat av blödning kan man inte ge trombolys eftersom det skulle orsaka en ännu större blödning. Man gör en CT på sjukhuset för att utesluta att stroken är orsakad av blödning, innan man trombolyserar.

Hjärtinfarkt orsakas inte av blödningar utan av förträngningar och tromboser.
Det blir dock vanligare och vanligare att man inte trombolyserar vid hjärtinfarkter utan gör sk. PCI istället. (Man vidgar kärlet kirurgiskt)

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 24/2 2005 11:24

För att klargöra vissa begrepp som en del tydligen har problem med här... sorgligt nog även de som arbetar på SOS av vad jag förstått av inläggen här. En stroke SKALL alltid klassas som en prio 1... PUNKT SLUT!
All annan prioritering vill jag bara påpeka är något som bör granskas av Socialstyrelsen. Det skrämmer mig att larmoperatörer besitter en sådan brist på kompetens.
Ser SOS-operatören eller ambulanspersonalen vad som orsakat stroken?? För då måste jag säga att jag avundas er... Jag har också fantiserat om att ha röntgensyn.
För kännedom inför nästa gång ni ska prioritera en stroke:
85% av alla stroke orsakas av hjärninfarkt till följd av kardiell emboli eller ocklusion av småkärl centralt i hjärnan.
10% orsakas av intracerebralt hematom.
5% orsakas av subaraknoidalblödning.
Skall ni då verkligen sätta in en trombolysbehandling utan att veta vad som orsakat stroken??? :idea:
Pat skall in fortast möjligt

Visst är det så att CT undersökningen skall göras inom 1-2 timmar efter symtomdebuten om stroke med vakenhetspåverkan eller klinisk misstanke om subaraknoidalblödning etc, och inte tre timmar som sades i ett tidigare inlägg. Urakut CT ett sk Trauma-CT görs inom 10-15 om trombolysbehandling kan bli aktuell vid hotande hjärninfarkt. Övriga inom det närmaste dygnet. Iv trombolysbeh. däremot skall sättas in inom tre timmar OM kriterierna för det uppfylls.

Jag tror inte att SOS-telefonisten kan förutsäga en inklämning till följd av en subaraknoidalblödning exempelvis.

Prio 1 :!:

Mvh / Narkossyrran

JOCWLA
Inlägg: 40
Blev medlem: 29/6 2004 3:32
Ort: Phoenix, AZ, USA

Inlägg av JOCWLA » 24/2 2005 19:35

Jag jobbade tidigare pa ett sjukhus som var rankad bland de 6 basta neuro sjukhusen i USA. Nar vi fick in en stroke patient, sa var malet att ha patienten i CT scannern inom 15 minuter och om patienten var en kandidat for trombolys behandling sa skulle det ges inom en timme. Har sett vad som narmast kan beskrivas som "mirakel" med trombolys behandling. Det har oftast varit yngre patienter och patienter som har transporterats till ratt sjukhus. Har dar jag jobbar sa har vi vad som kallas for Stroke centers. Detta ar sjukhus som har resurser till att ta hand om stroke patienter med en snabb CT, neurologer i tjanst och mojlighet till att ge trombolys behandling. Sa jag som jobbar inom prehospital verksamhet vet efter att jag har gjort min bedomning av patienten som kanske har en stroke, kan flyga dem till ett sjukhus dar de har mojligheten att ge patienten den basta varden.
Att bedomma en patients prioritering beroende pa om det ar livshotande eller inte nar det galler en patient med symptom av en stroke visar en kunskaps brist.
Undrar om man i Sverige aven operativt tar hand om stroke patienter? Vet att precis innan jag lamnade sjukhuset. sa skulle man borja med en forsoks behandling dar man gar in i hjarnans blod karl och drar ut blod proppen. Later ganska sa otroligt. Sag det pa ER (cityakuten) forra veckan :D

Jonas
Native Air
USA

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 24/2 2005 21:25

Crush induction. Ödmjukhet är en dygd. Du har rätt i allt du skriver men en vänligare ton gör att du blir mer accepterad. Nu nämner Svenskt Index i ett annat inlägg. SOS operatörerna jobbar efter det. Är det sedan fel i deras beslutunderlag ska detta tas upp med SOS. Som sjukvårdshuvudman har man möjlighet till lokala anvisningar. Vill sjukvårdshuvudmannen att patienter med strokemisstanke utan prio 1 kriterier ändå ska larmas som prio 1 så är det fritt fram. SOS är ett företag i servicesektorn som man får och ska ställa höga krav på. :wink:

Anonymous

ej alltid prio 1

Inlägg av Anonymous » 26/2 2005 13:38

En man född 1912 på ett servichus som av personalen hittas på morgonen och är kraftlös i vä arm men andning, medvetande och andra parametrar är stabilt ska inte köras som prio 1. Knappt som prio 2. Däremot god omvårdnad och korrekt omhändertagande på sjukhus och av ambulansen, som vi alltid ska göra..........Rätt prioritet på rätt patienter= rätt typ av ambulans dvs akutambulans eller "vanlig" ambulans.

Att kunna bedömma varje patient enskilt och korrekt visar på kunskap och kompetens. Dock svårt för sos som bara kan höra vad oftast medicinskt okunniga människor säger, därav index, inte perfekkt men det bästa som finns just nu. genom att ge feedback till sos efter ett larm kan även de blir bättre i sina bedömningar.

larsev
Inlägg: 105
Blev medlem: 20/6 2005 2:14
Ort: Göteborg

Re: ej alltid prio 1

Inlägg av larsev » 28/7 2005 21:32

suppen skrev:En man född 1912 på ett servichus som av personalen hittas på morgonen och är kraftlös i vä arm men andning, medvetande och andra parametrar är stabilt ska inte köras som prio 1. Knappt som prio 2. Däremot god omvårdnad och korrekt omhändertagande på sjukhus och av ambulansen, som vi alltid ska göra..........Rätt prioritet på rätt patienter= rätt typ av ambulans dvs akutambulans eller "vanlig" ambulans.

Att kunna bedömma varje patient enskilt och korrekt visar på kunskap och kompetens. Dock svårt för sos som bara kan höra vad oftast medicinskt okunniga människor säger, därav index, inte perfekkt men det bästa som finns just nu. genom att ge feedback till sos efter ett larm kan även de blir bättre i sina bedömningar.
Enligt ovanstående borde följande gälla:
Misstänkt stroke ==> utlarmning prio 1.
Sedan gör ambulanssjukvårdare bedömning om transport in till sjukhus går som prio 1 eller blir nedprioriterat till prio2..

Skriv svar