Hur länge ska vi få vänta på GPS system i våra ambulanser?

Här diskuteras allt som rör textbaserad kommunikation och positionering.
Anonymous

Inlägg av Anonymous » 10/9 2005 10:34

Det måste ju ända vara helt fel att man inte skall kunna få rätt position från operatören.
Det är ju de som hanterar kartsystem hela tiden och har tillgång till fastighetsregister och positionering från telefonnätet mm.
Skulle vara spännande att få en kommentar från någon som jobbar som larmoperatör.
Bengt

Anonymous

Karta

Inlägg av Anonymous » 27/12 2005 23:52

Som micke svarade här så gäller sunt förnuft, de får sitt larm positionsatt i en Qtek men det kan ju va lite fel så man jämför MBX utskriften och karta och GPS, o vips så är man på rätt plats.

Den grymmaste navigationen finns dock inte till salu (LOKALKÄNNEDOM)
Vilket används till 95% dagligen (min egen uppskattnning)

Larmoperatör

Svar till Belek (och övriga):

Inlägg av Larmoperatör » 28/12 2005 12:49

Hej! På SOS Alarm har man inte tillgång till fastighetsregister och man har inte någon positionering från telenätet.
Den adress man kan få upp från ett fast telefonabonnemang är faktureringsadressen vilken inte alltid är densamma som platsen där telefonen är. Jag har varit med om att folk larmat från sommarstugor men adressen som kommer upp är deras ordinarie bostad, likaså är det vanligt att adressen till televäxeln hos ett företag eller en kommun presenteras trots att larmaren kanske är på en annan ort men råkar ligga under samma televäxel.
På landsbygden är det också så att samma gårdsnamn kan finnas på flera platser i samma socken vilket kan vara lurigt.
Från mobiltelefoner visas ofta bara vilken kommun samtalet kommer från och ofta så stämmer inte ens detta.
SOS Alarm bad regeringen om ca 5 miljoner kronor för att kunna driftsätta en bättre positionering av mobiltelefoner, s.k. triangulering, men fick avslag av Ulrika Messing.
Just mobiltelefoner är extra lurigt då SOS ofta får upp hemadressen till den som står för abonnemanget. SOS-D skickade tex. brandkåren i Visby till en inringares hemadress då det brann på dennes arbetsplats!
Ett annat kul exempel är när en ambulans i Visby fick ett uppdrag till en adress, efter en stund kommer en ny "remsa" med samma patient fast på en helt annan adress. Det visar sig att den första adressen som SOS fick upp i Coordcom var inaktuell, patienten hade flyttat därifrån för ett år sedan! Som tur var så dubbelkollade operatören adressen och felet uppdagades därmed.

Tekniken är inte så bra som många tror. Räddningschefen på Gotland och ett kommunalråd gjorde sig av med den lokala SOS-centralen för ett år sedan, bla. med motiveringen att "man kan sitta överallt". New York eller Indien var några av deras förslag på lokalisering :-) Räddningschefen har dock fått ångra sitt beslut, sedan SOS-D tog över har han fått erfara att lokalkännedom är otroligt viktigt och tekniken som han trodde skulle göra underverk ställer oftast bara till det när man förlitar sig för mycket på den.

Vägbeskrivningar, i synnerhet på landsbygden, måste tas "manuellt" av SOS och förmedlas till ambulansen i skriven eller muntlig form. Digitalakartor i ambulanser kommer primärt till sin rätt i stadsmiljöer.
Även om det ofta kommer uppdateringar på kartor så kan inte SOS Alarm köpa dessa pga. höga kostnader, därför så har man ofta ett gammalt och begränsat kartunderlag.
Ytterligare en nackdel med att SOS Alarm tvingas vara vinstdrivande av ägarna (stat, kommun, landsting).

johnjohn
Inlägg: 122
Blev medlem: 22/1 2006 16:18

Inlägg av johnjohn » 17/4 2006 12:37

En kollega tar med sin egna GPS på jobbet och det funkar hur bra som helst.

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 27/7 2006 0:19

Där jag jobbar funkar varken GSM, mobitex och allt vad det heter. Ren tur att vi får larmen överhuvudtaget ibland där i snårskogen.
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Loppan

Inlägg av Loppan » 3/8 2006 14:38

Problemet är SOS's kartdator som tyvärr inte är så exakt som man skulle vilja. Många adresser saknas (jag jobbar i Sthlm och i många adresser som gällar utanför tättbebyggt område samt nybyggda områden saknas helt) det enda man då kan göra är att ta en vägbeskrivning och försöka plotta ut ärendet där man tror att stället ligger.
I många fall blir det tyvärr fel, men om vi som operatörer ej kan få det material som behövs så är det ju svårt att alltid vara 100% korrekt i kartan.
Det Belek säger om att vi som operatörer ska ha tillgång till fastighetsregister stämmer inte i Sthlm i alla fall. Jag kan ju bara tala för mig och jag använder mig av Stadsbyggnadskontorets kartor som komplement till vår kartdator, men det är inget som SOS gett mig utan som jag själv letat upp för att kunna sköta mitt jobb på bästa vis. Detta ger ju merarbete. Först ska jag söka i vår kartdator, om den inte hittar ska jag kolla Taxikartan, finns den inte där så är det upp till mig vad jag hittar på för sätt för att kunna lokalisera patienten. Oftast hittar Stadsbyggnadskontorets karta om det gäller en gatuadress ute i obygden :wink: sen ska jag då hitta rätta stället på vår kartdator och sen plotta ut ärendet.
Ibland saknar jag då man körde med grönsaksbladen och skrev beskrivning ifrån rutkanten....
Nya kartdatorn som vi fick för något år sen skulle vara en förbättring men i mångt och mycket är det en försämring och vid varje uppdatering sker något fel, som gör att kartan saknar funktioner några veckor tills de hittat vad det var för fel de gjorde denna gången...

Micke om du uppfattar det som att 7 av 10 positioneringar är fel så är det ju något som måste tas upp med SOS Alarm. Inget som ska suckas och klagas på sinsemellan kollegor. Om ni inte tar upp det med källan till problemet så lär det ju inte heller åtgärdas.

larsev
Inlägg: 105
Blev medlem: 20/6 2005 2:14
Ort: Göteborg

Re: GPS - digital karta

Inlägg av larsev » 5/8 2006 18:41

Larmoperatör skrev:Jag tycker också det är en smula dåligt/märkligt att man inte utrustar nya ambulanser med navigationsutrusting. I sammanhanget så är det ju småsummor. Jag har ingen aning om vad SOS Alarm AB tar för den typen av tjänst men det finns i alla fall hos några räddningstjänster och tydligen även på någon ambulans. I de brandbilar jag sett detta så ser man även andra fordon i området utrustade med GPS/Mobitex och det är ju väldigt bra. Dock måste man ha klart för sig att ett av de största problemen man har på SOS är att fastställa var patienten/olyckan befinner sig, i en tätort är det sällan några problem men på landet så är det mer osäkert.
Risken finns ju att man markerar fel hus på kartan och att ambulansen följer markeringen från SOS utan att jämföra med vägbeskrivningen.
Men är man bara medveten om brister och risker med detta så är det som sagt ett ypperligt hjälpmedel!
P.S
I det militära heter det ju att om kartan och verkligheten inte stämmer överens så gäller kartan :-)
För att råda bot på ovanstående problem med positionering skulle man man till varje fastighetsägare skicka ut ett antal dekaler med fastighetens/huset s X Y koordinater med 10m noggrannhet att användas vid nödsamtal.
Detta skulle i alla fall på landsbygden lösa mycket av positionsproblemen då dessa hus ofta bara har ett gårdsnamn eller i värsta fall bara ett PL nummer.
Sedan är det ju aldrig fel att ambulanserna är utrustade med Gröna Kartan för sitt upptagningsområde.
/ larsev SBGrpch (mil. Sambandsgruppchef)

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 12/8 2006 14:40

Många ute på landet uppger vilket rutnummer på kartan de bor i när de ringer. Underlättar för alla när det gäller att hitta.
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

ssk-ane-skåne
Inlägg: 53
Blev medlem: 3/12 2005 15:06

GPS

Inlägg av ssk-ane-skåne » 12/8 2006 16:06

I skåne håller vi på att få installerat ett GPS-system som får koordinater från SOSAB. Problemet med vårt är att systemet sen begär en rutt från en server i Kiruna via mobitexnätet... Detta tar tid och är inte alltid så exakt. Skulle man sen välja en annan rutt, för att man vet bättre än systemet:-), så måste man själv begära en uppdatering av ruten vilket i sin tur rätt lång tid för återigen så begär systemet en uträkning från servern i Kiruna. När man väl får rutten så har man redan passerat den avfarten som systemet tänkt ut... Kartan följer inte med i färdriktningen som de vanliga GPS-systemen man kan köpa till sin privata bil... OSV.

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 12/8 2006 17:35

Dessutom så monterar de upp paneler till ISPASS, som Skånes system heter, så att ambulansens nödutgångar är förtäckta.
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 12/8 2006 18:43

Jag har själv köpt en Navman ICN 530 för under 4000 kr (www.navman.com). Den uppdaterar sig själv om man tar än en annan väg än den föreslagna ("back on track"), går att välja om markören ska visas i färdriktningen eller mot norr, kan ha delad skärm karta/visning avstånd nästa sväng, enkel att mata in adresser med medföljande fjärrkontroll, enkel att justera volymen på m.m.

En enkel navigator för under 4000 kr klarar alltså allt detta. Någon som vet vad ISPASS kostar?

JOCKE

Re: Navigator

Inlägg av JOCKE » 19/10 2006 20:19

Wernvik skrev:Varför man inte har Navigator i alla ambulanser har jag också frågat mig många gpnger den senaste tiden. Fler och fler skaffar det men än återstår många som inte har det. En ambulans med gps och mobitex men som saknar Navigatorn är inte särskilt dya att sätta i Navigatorn i. Hogia tar ca 25000 plus moms för sin Navigator som integrerar med det övriga systemet i bilen så att SOS kan plotta ut vart man ska osv.

Jag tycker inte att priset motiverar att inte sätta in det. Så farligt dyrt är det inte och det underlättar ju.
När det gäller direkt positionering från SOS så är det inte bara Hogia som har det. Jag vet att ambulansen i blekinge har/hade navigator från VDO Dayton i sina då nya S80 ( detta var -03). SOS kunde lägga ut adressen till den navigatorn samt att man kunde söka själv på adresser. Detta kan man inte med det skitet som sitter i våra bilar i skåne... ISPASS kallas det. Det är ett system från SUNIT och består av en stor skärm fram med bla kartstöd och statuspanel mm. Bak kommer det att monteras en liknande skärm med digital patientjournal där alla värden automatiskt kommer att regristreras, till detta kommer även en vanlig skrivare att monteras bak för journalutskrift. Som om det inte är tillräckligt med bråte där bak!!

larsev
Inlägg: 105
Blev medlem: 20/6 2005 2:14
Ort: Göteborg

Inlägg av larsev » 19/10 2006 20:26

Glock 18C skrev:Dessutom så monterar de upp paneler till ISPASS, som Skånes system heter, så att ambulansens nödutgångar är förtäckta.
Är de bara förtäckta eller är nödutgångarna även blockerade?
Om det senare gäller är det IG :twisted:

Lipton

Re: Navigator

Inlägg av Lipton » 19/10 2006 22:35

JOCKE: Men visst känns det som systemet kommer bli en jätteförbättring för alla parter när de fått det att funka. Jag personligen känner ju att jag kommer ha nytta av det när det tas i drift på allvar, dock misstänker jag att jag då inte längre är vårdare utan snarare patient... :wink:

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 19/10 2006 23:52

Tycker att Färddator ska vara en självklarhet! Även om det inte alltid stämmer 100% så ger det i alla fall ett hum om possitionen, det hummet i kombination med en kartläsande kollega anser jag vara tillräckligt. Sedan kan ju tilläggas att det är guld värt för de stationer(bla min) som kör A-turer. Bara systemet är mottagligt för ny mjukvara så ska det in direkt! 8)

Skriv svar