Sida 1 av 1

112 nere/lång väntan

Postat: 10/7 2007 18:40
av Beaver
Hej!
Är kanske fel forum att ställa denna fråga på, men då jag vet att det finns sos-operatörer här kanske de kan svara på lite fråogr.

Nu läste jag om att det inte gick att komma fram till sos-alarm i Skåne och att de var underbemanade.
Men då vi var på studiebesök i S-vall på deras central så talade de så vitt och brett om att det kan aldrig bli upptaget på sos-alarm för att efter ett litet tag så kopplas samtalet vidare till någon annan station (den som står backup för den stationen som är belastad) och jag förstår att det blir knepigare för den stationen att dirigera ambulansen i Skåne om de är i Stockholm men de borde ha rutiner för hur de gör.
Men att det borde väl fungera för alla sos-centraler hade nog inte fullt upp.

Så till frågan hur fungerar det egentligen?


MVH
Peter

Postat: 11/7 2007 10:14
av Tobbe
Dom lär ha haft 1200 samtal på en timme, samtal med människor som var och en vill ha hjälp... Frågan är hur många organisationer som till fullo klarar det, även om man kopplar vidare till andra centraler...då det snabbt blir fullt även där. Å andra sidan borde det ju finnas beredskap för just såna här situationer.

Postat: 11/7 2007 10:35
av Beaver
Jovisst 1200 är en väldig summa, men vad jag förstod så fick bara sos-alarm i Skåne kritik, men egentligen borde det vara hela organisationen som får tänka om eller öka beredskapen?

Postat: 11/7 2007 10:40
av JOCKE
De var totalt nedringda i skåne efter allt regnet som kom. detta medförde att de hade samtal som stod på kö. Vad jag vet, ska samtal som t ex malmö inte hinner svara på, kopplas vidare till en annan SOScentral och vice versa

Postat: 23/7 2007 22:29
av Loppan
Problemet kan ju vara att det bara finns ett visst antal inkommande linjer.. Oavsett om samtalen kopplas vidare till en annan central som hjälper till så har telestationen i Malmö t ex bara 70 inkommande linjer till SOS-LM så hjälper det ju inte att när samtalen väl är i datasystemet hos SOS kan kopplas vidare till annan central. De leds ju inte om direkt hos Telia utan hos SOS..

Postat: 7/8 2007 3:50
av Sajbermange
Under denna period var det, förutom Malmöcentralen, sju andra centraler som var med och besvarade samtal. Det tutar alltså aldrig upptaget på 112. Efter 45 sekunder så går samtalet vidare till en annan central. Tack vare den nya tekniken kan man t ex hamna i Östersund om man ringer från Trellerborg.
Tyvärr så tycker ju allt för många att man kan ringa 112 om ALLT, och då blir det sådana här toppar.

//SOS-operatör