Ambulanssjuksköterska hos SOS Alarm

Här diskuteras alllt som rör utalarmering (Radio vs. Mob. Rakel, tel m m).

Kan du som är ambulanssjuksköterska tänka dig att arbeta viss del av tiden på SOS Alarm?

Ja
29
57%
Nej
22
43%
 
Antal röster: 51

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Ambulanssjuksköterska hos SOS Alarm

Inlägg av prehospital » 11/7 2007 10:37

Har funderat mycket på samarbetet mellan ambulanssjukvården och SOS Alarm. Det man kan säga är att det kan förbättras...

Kan en lösning vara att ambulanssjukvården placerar sina ambulanssjuksköterskor hos SOS Alarm? Räddningstjänsten på flera platser placerar sina insatsledare/brandmästare i SOS-centralen för att öka kvaliteten. Jämför också med Norge med sin AMK (akutmedicinsk kommunikationscentral) med akutsjuksköterska (rotationstjänst AMK och akuten) och ambulanspersonal (rotationstjänst AMK och ambulans). Min erfarenhet är att det är alltför stora skillnader på olika SOS-operatörers bedömning och utalarmering av olika och antalet enheter - ofta baserat på rent godtycke eller personliga intressen eller relationer.
Senast redigerad av 1 prehospital, redigerad totalt 26 gånger.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 11/7 2007 10:49

intressent att se om det skulle bli någon förändring då. Som det är nu så klagar ju alla över felprioriteringar osv. Gör man samma prioriteringar själv då?

intressent tanke!!

Mas
Inlägg: 48
Blev medlem: 29/6 2006 12:17

Inlägg av Mas » 11/7 2007 12:46

PÅ SOS Alarm i Falun finns alltid en HMK (Högre Medicinsk Kompetens). Detta är i praktiken en sjuksköterska från akuten som hjälper till med bedömningar. Fungerar bra vad jag vet.

LarmLisa

SsK på SOS

Inlägg av LarmLisa » 11/7 2007 15:42

Som det är nu så finns det alltid sjuksköterska att tillgå inom SOS, på GBG-centralen t.ex. finns det 1 ssk ofta m bakgrund inom akutsjukvården som tjänstgör dygnet runt. Det är ganska nytt men det har inte blivit nån skillnad på prioriteringarna....Man ska komma ihåg att all personal på SOS är hårt styrda av det MED. INDEX som finns o som är framtaget spec för denna verksamhet så det är ingen större skillnad på ssk el "vanlig operatör".
Jag tycker däremot att ambpersonal o rtj personal ska sitta med o lyssna hur vi arbetar, för det har dom oftast INGEN SOM HELST aning hur vi jobbar!! Dom ser bara sitt omr o sitt "fordon"!!

Mas
Inlägg: 48
Blev medlem: 29/6 2006 12:17

Inlägg av Mas » 11/7 2007 16:09

Ska bara göra ett förtydligande:

HMK är stationerad vid ett eget bord på SOS i Falun.

banan

Inlägg av banan » 11/7 2007 20:28

Jobbar man på ambulansen vill man nog fortsätta med det och inte jobba varannan dag på Mc Donalds.
Träna upp personalen på SOS om vissa tycker dom bedömmer felaktigt . Att bedömma per telefon vet ju vem som helst hur galet det kan bli även som läkare

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 12/7 2007 0:48

I malmö har de 3 st vub ssk anställda. Det innebär att det är omöjligt att täcka upp dygnets alla timmar året runt. De har även vissa som jobbar på dispans då de saknar medicinsk utbildning, kravet är väl så vitt jag vet minst usk annars.
Det är väldigt varierande "kvalitet" beroende på vem som sitter där och inte helt sällan är prioriteringarna helt galna.

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 12/7 2007 6:26

JOCKE skrev:I malmö har de 3 st vub ssk anställda. Det innebär att det är omöjligt att täcka upp dygnets alla timmar året runt. De har även vissa som jobbar på dispans då de saknar medicinsk utbildning, kravet är väl så vitt jag vet minst usk annars.
Det är väldigt varierande "kvalitet" beroende på vem som sitter där och inte helt sällan är prioriteringarna helt galna.
Av ren nyfikenhet; Vad menar du med att de arbetar på dispans och saknar medicinsk utbildning? Amb sjv som saknar vub eller personer som helt saknar medicinsk utbildning?

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 12/7 2007 8:32

Alla man pratar med har negativa synpunkter på SOS. Inte bara felprioriteringar eller att personalen gör ett dåligt jobb, utan SOS som organisation. Jag tror att det vore bra med en konkurent till SOS Alarm AB.

Svar på detta påståendet;
"Jag tycker däremot att ambpersonal o rtj personal ska sitta med o lyssna hur vi arbetar, för det har dom oftast INGEN SOM HELST aning hur vi jobbar!!"

SOS-personal borde hospitera regelbundet på ambulansen och räddningstjänsten för dom har oftast INGEN SOM HELST aning hur vi jobbar!!
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

LarmLisa

Inlägg av LarmLisa » 12/7 2007 9:38

"SOS-personal borde hospitera regelbundet på ambulansen och räddningstjänsten för dom har oftast INGEN SOM HELST aning hur vi jobbar!! " sa Peder......

SOS-personal har 1 dag per halvår att åka med i amb, brand,helikopter o det görs flitigt i GBG. Däremot har jag inte sett en enda ssk sitta på medlyssning från amb, brandkillarna är relativt duktiga på detta o brukar bli imponerad av det jobb man gör. Det är "mellancheferna" från ambsjukvården som sitter med o lyssnar. Ni är otroligt välkomna att sitta med o lyssna!! Sen tror jag att man inte kan dra alla över en kant utan det är vissa som inte "engagerar" sig i sitt jobb o det finns det i alla "skrå".

SOS_OP

Inlägg av SOS_OP » 20/7 2007 20:10

Jag tror personligen inte att en sjuksköterska skulle göra något som helst bättre jobb att bedöma/prioritera än vad en "vanlig" person skulle göra.
Alla operatörer oavsett utbildning måste följa medicinskt index vad gäller prioriteringar, så att börja "sväva" ut med egna funderingar är inte ens möjligt om du vill behålla jobbet en längre tid.

Dessutom så kommer vi ju ALDRIG att kunna se patienten utan vi måste alltid LYSSNA och LITA på vad den som ringer säger för något. Och att klara av att höra hur en person andas behöver man inte vara sjuksköterska för att göra. om en person ringer och säger att han har ont i magen kanske vi skulle kunna ha KIRURGER eller något inne på centralen som kan operera på telefon?
vid 112 prioriteringar gäller VITALA funktioner, SNABBA beslut, inget annat.

Om alla som ringer 112 verkligen behövde AKUT hjälp så räcker det med vanlig internutbildning för att lösa detta, vill man prata med SSK/LÄKARE kan man ju ringa sjukvårdsrådgivning om man behöver det.

Dessutom så undrar jag vad en VUBAD SSK skulle göra när en person ringer vid tex FLYGRÄDDNING,BRÄNDER,TRAFIKOLYCKOR, M.M M.M M.M
Sjukvård är bara en liten del av alla 112 samtal. Jag skulle kunna sträcka mig till att erkänna att man skulle kunna ha EN SSK inne på varje central får rådfrågning möjligtvis men inte mer än så, jag ser helt enkelt inte behovet.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 20/7 2007 21:46

Jag har aldrig blivit erbjuden att sitta med. Därmot tänkt tanken. Därför lyfte jag luren i em och såg till att jag får komma en dag nästa vecka. Hon jag pratade med rekomenderade löningshelgen:)

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 21/7 2007 23:33

Jag sitter ofta på medlyssning och förstår vilka problem som finns med prioriteringar. Jag är inte heller så säker att prioriteringarna skulle bli bättre om man anställde personal med längre vårdutbildningar som fick göra egna prioriteringar. I de prioriteringsfall då HMK kopplas in eller då ambulansbeställningar kommer via sjukvårdsrådgivningen så verkar inte frekvensen ambulanstransporter öka vilket förvånade mig. Ofta får man höra från SOS att det är sjukvårdsrådgivningen som bestämt att ambulans ska vara transportmedel. Slutsatsen man verkar kunna dra av detta när man undersöker är att SOS och sjukvårdsrådgivningen och HMK gör ungefär samma bedömningar.
Specialist anestesi och ambulans

SOS_OP

Inlägg av SOS_OP » 22/7 2007 12:39

dessutom så är det ju så att på en normalcentral delar operatörerna på de flesta inkommande samtalen och det betyder ju att en specialist SSK skulle få sitta och besvara en massa andra samtal gällande fastighets jourer och automatlarm, hisslarm m.m m.m, om jag skulle plugga omvårdnad i 4år är det ytterst tveksamt att jag skulle vilja svara på annat än bara rent medicinska saker. Man skulle tappa mycket av sin kompetens som SSK om man bara jobbar på SOS, faktum är väl att man även gör det på vissa ambulansstationer i norrland som bara har kanske 1 transport per dag i snitt, inte ens det?.

Däremot är det mer försvarbart att ha dessa specialister på storstads centralerna där samtalsköerna på 112 ständigt är höga. Där får man alltid jobba med det man är skolad för eftersom alla personer har egna inloggningar och man har 112 operatörer som sitter och sorterar inkommande samtal och slussar vidare till rätt person Räddning, Ambulans m.m m.m. Nu för förstås storstads operatörerna rätta mig om jag har fel.
på normalcentralerna händer det ju att det inte ringer på 112 på flera minuter ibland timmar.

Sedan är det ju också så att många klagomål man får från ambulanspersonalen om vissa körningar är efter att HMK/Sjukvårdsrådgivning har varit inblandad och bestämt sig för en viss prioritering. Om ambulansen tycker att man prioriterar fel så är det ju faktiskt fritt fram för den personalen att göra om prioriteringen när dom kommer fram till patienten. Man kan ju faktiskt låta bli att "lasta" om man inte tycker att patienten behöver ambulans. Men det kanske man inte riktigt törs eftersom man då är ansvarig för det. Samma sak gäller ju för oss som jobbar på SOS och vi får ju inte ens se patientens status.

Putte
Inlägg: 144
Blev medlem: 25/7 2004 19:30
Ort: Sweden

Inlägg av Putte » 22/7 2007 13:43

Givetvis kan vi prioritera om när vi kommer fram men då är ju skadan redan skedd i forma av försenad ankomst till patienten och ev fel resurser larmade. Överlag tycker jag dock att ni gör ett suveränt bra jobb.... hade inte velat byta. Sämst prioriteringar tycker jag att det blir från vårdcentraler när läkare eller sjuksköterskor tycks bestämma: Typ "prio 1 enligt läkare" Eller "med blåljus tycker ssk pp". Som sagt ni har ett tufft jobb och är överlag mycket duktiga.

Skriv svar