Zenith, är det så bra egentligen???

Här diskuteras alllt som rör utalarmering (Radio vs. Mob. Rakel, tel m m).
JOCKE

Zenith, är det så bra egentligen???

Inlägg av JOCKE » 7/8 2007 10:59

För ett par månader sedan investerade SOSAB i nya prylar för utlarmning osv. Enligt vad jag har hört skulle man bla spara tid vid utlarmning av många enheter.

Mina upplevelser är dock att det tar betydligt längre tid. ett exempel är härom dagen, vi fick larm om trafikolycka, 2 bilar skulle ut och hade detta varit innan Zeniths tid, hade man slagit ut bägge samtidigt men nu tog det 4 minuter mellan sökningarna! Detta är inte på nåt sätt ovanligt utan händer hela tiden sen det nya systemet kom igång.

En annan sak som diskuteras livligt på jobbet är varför det numera tar flera minuter för SOS att svara på radion eller telefon. Detta är oavsett tid på dygnet. Som det är nu, bävar jag inför den dagen då jag står som ledningsenhet på nåt större, och inte får kontakt med SOS!

Är detta bara ett problem i skåne eller är det andra som har det likadant?

berhan
Inlägg: 50
Blev medlem: 18/11 2004 9:56

Inlägg av berhan » 7/8 2007 21:03

Vi har samma problem i Dalarna.

Att larma ut flera bilar har blivit bättre med Zenith, nu kan de larma ut två bilar utan att alla sökare på hela stationen löser ut (totallarm). Kändes lite snopet förrut när alla kom ut i garaget och sedan ropade man bara ut två bilar. Svars tiderna var i början katastrofala, flera minuter kunde det ta. Nu är det nere på kanske 10-20 sekunder men i bland blir man utan svar. Även svarstiderna på telefon (inklusive 112) har blivit bättre.

Jag tycker det däremot är konstigt att man från SOS alarms sida förklarar det med att de har mycket ny personal när det troligtvis är ett problem i programmet. Varför nedvärdera sin egen personal. Visst finns mänskliga faktorn med i spelet men inte alltid.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 9/8 2007 10:11

Skönt att höra att det fungerar någorlunda hos er. Här kan det vara upp till ett par minuter mellan utlarmningarna, om två bilar ska ut tex. Detta fungerade mycket bättre innan Zenith då båda bilarna larmades i samma svep. Att det skulle gå som ett stationslarm vid sökning av flera bilar har jag aldrig upplevt.

Skriv svar