Samarbete med SOS Alarm

Här diskuteras alllt som rör utalarmering (Radio vs. Mob. Rakel, tel m m).
Anonymous

Samarbete med SOS Alarm

Inlägg av Anonymous » 21/7 2005 14:03

Ett litet inlägg gällande sos-operatörers utbildning och kompetens.
I Stockholm och på dom allra flesta centralerna i Sverige finns det sjukvårdutbildad personal, från usk till ssk, som hjälper till med rådgivning från allt från hjärtstopp till benbrott och yrsel osv.
Det finns speciellt index som måste följas, och det händer aldrig att det endast tas adressuppgifter och sedan läggs på, särskilt inte vid hjärtstopp.
Det kanske skulle vara värdefullt för ambulanspersonal att sitta med och lyssna på centralen och få en inblick i vad som görs, bedömningar osv,
Med tanke på den okunskap som verkar råda. :P

Anonymous

Samband/utlarmning

Inlägg av Anonymous » 27/9 2005 16:58

Håller med föregående talare att det borde ingå i utbildningen till prehospital vårdpersonal att sitta med på medlyssning i SOS-Centralen likaväl som det borde ingå i vår utbildning i större utsträckning att hospitera ute på fältet. Tror att detta i många fall skulle leda till större förståelse mellan yrkeskategorierna, vi jobbar ju trots allt för medborgarnas bästa.

Brosan
Inlägg: 51
Blev medlem: 3/6 2005 13:58

Inlägg av Brosan » 27/9 2005 20:12

När jag läste till amb.sjv 2002 så ingick det att sitta med 1 dag på sos alarm och se hur dom jobbade det var väldigt intressant, detta trodde jag att det redan ingick i utb men det verksr inte som det, något som jag kan rekomendera

johnjohn
Inlägg: 122
Blev medlem: 22/1 2006 16:18

Inlägg av johnjohn » 17/4 2006 12:33

Under min certutb. i vintras var vi på SOS i sthlm. De sa att vi var mer än välkomna att sitta och lyssna en dag om vi ville. Så om du vill så är det bara att ringa antar jag.

Skriv svar