Halskrage

Här diskuteras allt som rör den medicintekniska utrustningen.

Moderator: ambus

Användarvisningsbild
malanentalo
Inlägg: 28
Blev medlem: 7/5 2005 12:43

Halskrage

Inlägg av malanentalo » 30/3 2006 11:56

Hur ska halskragarna sitta igentligen? Jag brukar vara markör åt ambulansen och då brukar vi alltid få en nackkrage på oss. Varje gång har vi klagat på dels hur de sätts på och sedan dels hur de sitter. Halskragarna sätts inte på "smidigt" måste jag säga men det kanske beror på att det är övning. I verkligheten ser det säkert annorlunda ut. Sen när de sitter på så känns det inte som att man sitter "fast" utan det går att rucka på huvudet åt alla håll. Det känns som att kragarna har en dålig passform, eller också får jag för stor storlek. Skulle vilja veta lite mer inför nästa övning.
Någon som har en bra sida som man kan läsa på sig lite om dessa kragar?
Inget vara för evigt - inte ens dina problem

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Halskrage

Inlägg av AMBASS » 30/3 2006 12:09

malanentalo skrev:Hur ska halskragarna sitta igentligen? Jag brukar vara markör åt ambulansen och då brukar vi alltid få en nackkrage på oss. Varje gång har vi klagat på dels hur de sätts på och sedan dels hur de sitter. Halskragarna sätts inte på "smidigt" måste jag säga men det kanske beror på att det är övning. I verkligheten ser det säkert annorlunda ut. Sen när de sitter på så känns det inte som att man sitter "fast" utan det går att rucka på huvudet åt alla håll. Det känns som att kragarna har en dålig passform, eller också får jag för stor storlek. Skulle vilja veta lite mer inför nästa övning.
Någon som har en bra sida som man kan läsa på sig lite om dessa kragar?
Cheers!

Det finns olika fabrikat av denna typ av utrustning. Att träna att att applicera dessa enheter kan vara lite stökigt ibland, då det tyvärr "ofta" tränas för sällan. Bra att du i egenskap av "testpilot" berättar hur du upplever detta (en bra omvårdnadsaspekt) för den operativa vårdaren. Här gäller också att få fabrikanternas medspel under utbildning, då dessa är de som kan sina produkter. Jag skulle tro att du kan söka på just "nackkrage" och få en hel del träffar.

//LYCKA TILL
Blood Will Tell

Pre-Hospital

Inlägg av Pre-Hospital » 30/3 2006 13:27

Hej hej...

En halskrage stabiliserar bara nacken till (fritt ur minnet) ca. 30%. Så det är som du säger att man fortfarande kan röra huvudet till viss del. Däremot ska en nackkrage ALLTID kompletteras av manuell fixering av huvud/nacke fram till dess att patienten är fullständigt immobiliserad med hjälp av spineboard/KED-väst/vacuummadrass el. liknande.

Har hänt att man kommit till en olycksplats både en och två gånger när man sett "skadade" personer gå runt på platsen iförda halskrage.

Nackkragen ska självklart sättas på smidigt, men det kan tyvärr säkert vara så att det slarvas en del på övningar med detta.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 30/3 2006 14:36

Min misstanke är att vi allt för ofta väljer för små kragar och tänker på komforten framför det skydd som en halskrage/nackkrage kan ge. En bra anpassad nackkrage ger ett bra skydd (förutsatt att den passar bra också) men inte tillräckligt bra skydd för att med 100% säkerhet skydda nacken. Tillfällen då det är svårt att få en bra anpassning pga kläder, underlag mm så tycker jag att det kan vara bra att försöka anpassa kragen en andra gång i bilen. Hjälpare som immobilliserar nacken manuellt under tiden. Sen måste tillverkarna komma med bättre produkter kan jag tycka. De nya kragarna från AMBU är stabila och bra men passar bara patienter som har brottarnacke. De går inte göra tillräckligt smala för att passa tex kvinnor. Gäller även barnkragarna.

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 30/3 2006 23:52

När det är minusgrader ute och man viker fram "hakstödet" på AMBUs nya nackkragar så händer det att det bryts av! :shock: Inte bra! :evil:

Eirik

Inlägg av Eirik » 1/4 2006 1:36

En viktig forskjell på øvelse og reelle tilfeller er at man skjelden klipper opp klær osv på en øvelse for å få kragen til å sitte skikkelig - noe man gjerne vil gjøre på en traumepasient.

Sigge
Inlägg: 18
Blev medlem: 3/8 2006 16:02

Re: Halskrage

Inlägg av Sigge » 3/8 2006 16:26

malanentalo skrev:Sen när de sitter på så känns det inte som att man sitter "fast" utan det går att rucka på huvudet åt alla håll. Det känns som att kragarna har en dålig passform, eller också får jag för stor storlek.

När jag var med om en olycka nyligen så fick jag nackkrage, blev fast satt på en aluminium bår (eller nåt sånt - scoopbår kanske??). Jag kunde inte röra på mej alls, utan jag var helt fixerad. Nackkragen satt stabilt och jag kunde inte röra på huvudet alls, och inte på ryggen heller. Sedan hade jag några slags "kuddar" vid båda sidor om huvudet samt band över pannan och vid hakan ungefär.

Jag vet ju inte exakt hur en krage ska sitta, eller hur fixeringen ska gå till. Men jag minns lite av när de satte på den, och det verkade gå smidigt (av det lilla jag minns). När jag sedan fick tillbaka medvetandet helt så kände jag hur fast jag satt.

Hur väljer man vilken bår som ska användas? Vad är det för skillnad på backboard, spineboard och scoopbår?
Kan nån ge lite info? Har blivit lite nyfiken sedan jag själv var i situationen och undrar nu vad som avgör hur ambulanspersonal agerar och använder för utrustning...

Skriv svar