Kräver astmaanfall ambulanshjälp?

Här diskuteras allt som rör den medicintekniska utrustningen.

Moderator: ambus

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 28/8 2006 18:30

Med risk för att jag lämnar ämnet. I Stockholm råder ofta en brist på ambulanser men det stora antalet gör att man ändå kan ställa om verksamheten och ordna fram ambulanser inom en snar framtid vid tex en större olycka. Där jag jobbar är man beroende av en viss överkapacitet för att klara av topparna då det inte går att omfördela i lika stor omfattning. Vår verksamhet bygger kanske därför lite mer på "taxikörningar" eller att man tex får agera bårbil åt avlidna. Andra ställen löser problemet med bårtaxi och personal med jour i hemmet.

Vad gäller astmaanfall så har jag aldrig träffat på en astmapatient som varit knalldålig (haft bra saturation). Däremot har jag många gånger kört patienter med astma som varit nära att tappa kontrollen. Lite Ventoline, Bricanyl och Betapred brukar göra susen. Hjälper inte medicinen och man känner att man börjar försämras så är det bättre att man ringer då än väntar tills man blir riktigt dålig.

Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Inlägg av Gosta » 15/3 2009 1:47

Asthma är ett stort problem i Australien. Bifogar mortality statistik.
Jag har själv behandlat flera kritiska fall, och några som inte klarat sig. Man vet inte riktigt varför asthma är ett sånt stort problem här. Vi behandlar ofta aggresivt med kombinationsterapier, atrovent, steroider, bronchodilators. Likväl så förekommer det ofta att patienter blir extermt dåliga och behöver adrenalin i hemmet och i ambulans, intubering krävs i en del fall, liksom utandningshjälp.
Jag kommer ihåg när jag talade om detta i Sverige med ett par ambulansansvariga annestesiläkare. dom hade arbetat i flera år och hade aldrig sett något liknande.
I min erfarenhet så brukar de alvarliga patienterna verka ganska stilla, nästan förbi panikstadiet. Sedan ofta under transport, eller på väg ut till ambulans så går det fort utför.
Om en patient har så svår andnöd att han inte kan tala, så brukar det ofta innebära att adrenalin krävs. IV salbutamol kan också ges om andning inte fungerar. Vi har nebulizer attachment till andningsblåsan också, så att salbutamol kan ges med IPPV.
När ni läser dödssiffrorna kan ni tänka er hur många som nästan dog, eller var väldigt sjuka.
Gösta
Bilagor
2008_release_asthma_deaths_table_for_2006.pdf
(13.44 KiB) Nerladdad 344 gånger
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 15/3 2009 10:29

Jag har varit med om några astmapatienter som varit så täta/uttröttade att de har fått andningsstopp. Ett par av dem fick dessutom hjärtstopp, varav den ena dog. Men tack och lov är det ju inte många som blir SÅ dåliga.

Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Inlägg av Gosta » 16/3 2009 4:01

Länk till en forskningsartikel från 2008. Den beskriver lite mer om asthmasituationen i Australien, och redovisar resultat av en literatur och case study review.

http://www.jephc.com/full_article.cfm?content_id=498

Gösta
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

Användarvisningsbild
Truls
Inlägg: 7
Blev medlem: 2/7 2009 11:49
Ort: Staufen im Breisgau Tyskland

Inlägg av Truls » 4/7 2009 12:02

Det beror på hur patienten klarar sig, om det är så att an kann kontrollera anfallet så ar det kanse inte direkt ett fall för ambulansen menn om det blir en nödsituation då är det schälvklart at man ska ringa och kalle en ambulans, för oftas är det så att asthma Patienterna anvender sitt spray påfel vis när det kommer till en nödsituation och då är det livsvbiktig at ambulancen kommer för att hjälpa :wink:

amb.nisse
Inlägg: 79
Blev medlem: 7/3 2009 22:31

Inlägg av amb.nisse » 7/7 2009 23:42

Visst kan det finnas "onödiga" körningar. Men man för inte glöma att patienterna besitter oftast inte samma sjukvårdkunskaper som vi och ringer för att de är rädda och oroliga, för dem är inte körningen onödig....

Skriv svar