Defibrillator

Här diskuteras allt som rör den medicintekniska utrustningen.

Moderator: ambus

David L
Inlägg: 11
Blev medlem: 2/11 2006 10:47

Defibrillator

Inlägg av David L » 8/3 2007 10:05

Hur är det nu, är det många inom amb. sjukvården som bytt till dom nya sortens halvautomatiska deffarna? Vilka använder ni?

Vid skarp användning, tycker ni nya riktlinjerna är bättre än dom gamla? (30:2, def, Hlr 2 min osv)

David
Ambulanssjukvårdare/Instruktör

rayden
Inlägg: 120
Blev medlem: 2/11 2004 16:31

Inlägg av rayden » 8/3 2007 20:34

Har inte så mycket erfarenhet av det nya riktlinjerna än, men de kan ju knappast bli sämre? Däremot så tror jag och hoppas att alla ambulansstationer använder manuella deffar, och inte automatiska.

berhan
Inlägg: 50
Blev medlem: 18/11 2004 9:56

Inlägg av berhan » 8/3 2007 21:45

Vi har inte börjat med det nya HLR programmet än men tänker man fysiologiskt och tittar på forskningen så är det självklart att mer kompressioner för att syresätta hjärtmuskeln och hjärnan är bättre än de långa uppehåll i HLR man hade förrut.

Angående defibrillatorer så använder vi halvautomatiska defibrillatorer. Att använda något annat är att göra det onödigt svårt för sig. Den deffen håller reda på HLR tiden åt dig och följder HLR schemat. Det du behöver hålla reda på är när du skall ge läkemedel och framför allt försöka bena ut varför patienten har hjärtstopp. Det finns i regel också en manuell funktion i deffen så skulle jag utav någon konstig anledning vilja deffa manuellt så kan jag göra det också. Fördelen är att vi får bort vansinnet med att deffa på finvågiga ventrikelflimmer som många gör med de manuella deffarna.

rayden
Inlägg: 120
Blev medlem: 2/11 2004 16:31

Inlägg av rayden » 10/3 2007 17:56

Då måste jag ifrågasätta vad du menar med vansinne? Finns de evidens för detta? Är de inte så att vid osäker tolkning skall alltid deffas ?

Sen är nackelen med halvautomatiska deffar att under analystiden faller perfusionstrycket i coronarkärlen vilket ger sämre utfall av lyckade deffar. Därför borde ALL akutvårdspersonal lära sig att hantera manuell deff för att undvika detta. Finns massor med forskning i ämnet tex av stig Steen. Kombinationen Lucas och manuell deff är väll vad den forskningen representerar då med ett kort uppehåll i lucas för analys, (tar max ett par sek) För att sedan starta lucas och sedan deffa med lucas gående.
Man kanske inte kan lita stenhårt till Forskningen av Steen då han själv är en av utvecklarna av lucas!

Som vanligt rätta mig gärna om jag har fel!

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 10/3 2007 22:40

rayden skrev:Då måste jag ifrågasätta vad du menar med vansinne? Finns de evidens för detta? Är de inte så att vid osäker tolkning skall alltid deffas ?
Nej, det är precis som berhan skriver, att det är vansinne att deffa på finvågiga ventrikelflimmer. Ett finvågigt VF uppstår i ett hjärta som har alldeles för lite energi = hjärtat har varit utan cirkulation i coronarkärlen alldeles för länge. Om man då deffar så kommer detta finvågiga VF att slå över till ett asystoli = ännu sämre. Så det man ska behandla ett finvågigt VF med är bröstkompressioner för att arbeta upp ett så pass bra tryck i coronarkärlen att man har chans till en lyckad defibrillering.

Se Sten Rubertssons föreläsning under denna länk:
http://www.hlr.nu/index.php?q=node/84

Spedan

Inlägg av Spedan » 11/3 2007 20:28

Håller med rayden om vikten av att ha manuella deffar vid HLR med hjälp av Lucas..då själva konceptets fördelar bygger på att upprätthålla perfusiontrycket i coronarkärlen....vilket ej kan tillgodoses vid förlånga uppehåll för uppladdning. Optimalt i kombination med trakealtub för att säkerställa ventilationen......

Skriv svar