Defibrillatorer omdömen

Här diskuteras allt som rör den medicintekniska utrustningen.

Moderator: ambus

lukas1
Inlägg: 158
Blev medlem: 29/4 2004 13:11

Defibrillatorer omdömen

Inlägg av lukas1 » 13/3 2007 15:31

Undrar om det finns några omdömen om de halvautomatiska deffar som nu finns på marknaden. Användarvänlighet, hanterbarhet, driftskostnader mm.

Har provat Medtronic och Laerdal, men det finns ju fler märken. Intresset att skaffa deffar på offentliga platser ökar. Vore intressant att få ta del av andras uppfattningar om de olika varianterna.

lukas1
Inlägg: 158
Blev medlem: 29/4 2004 13:11

Inlägg av lukas1 » 14/4 2009 11:36

Min undran utifrån inlägget kvarstår.

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Inlägg av ambus » 14/4 2009 20:04

Bra inlägg! Tyvärr är väl de flesta märken alltför reklam-färgade, men man kan väl säga att precis som nya bilar idag är DE FLESTA halvauto-deffar av bra kvalitet.
Nu statsar Civilförsvarsförbundet med att tillsammans med näringslivet installera AED-deffar på ex köpcentrum, allmänna platser och det kommer givetvis att öka. Detta hjälper oss i den prehospitala vårdkedjan till ett förhoppningsvis ofta bättre utgångsläge om vi har utbildat folk i både HLR och AED, eftersom det tar c:a 8-10 min i snitt för en ambulans att komma på plats i ett samhälle, ett lite för långt intervall för meningsfull livräddning utan åtgärd , om ej i vatten.
Att lyfta fram speciella märken är lite vanskligt också, eftersom det kan vara så att ett rykte om ett märke/produkt kan ha förbättrats avsevärt och t o m gått förbi konkurrenter i kvalitet och funktion- så därför bör man nog vara lite försiktig med att hissa och dissa i detta sammanhang. En annan fara är att producenterna själva (på gott och ont) deltar i diskussionen och då kan det måhända bli om inte ännu mer onyanserat.
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 17/4 2009 19:51

Oavsett märke så är de alla programmerade enligt HLR-förbundets algoritm. Sen har de kanske lite olika layout och för fru Svensson onödiga finesser.

För allmänheten ska man satsa på användarvänligheten och skita fullständigt i en massa finesser.

Skriv svar