Avsnörande Förband

Här diskuteras allt som rör den medicintekniska utrustningen.

Moderator: ambus

Lipton

Inlägg av Lipton » 10/9 2007 18:46

JOCKE skrev:Jag ser inte vinsterna med att plocka in ännu mer prylar i bilarna som ingen kommer att använda. Jag tycker det funkar bra med BT-manchetten.
Håller med.
Dessutom så tror jag att CATens vinster finns i de situationer då någon skjuter på en. Då kan man stoppa en blödning i en extremitet snabbt utan problem för att sedan förflytta patienten till ett lugnare ställe där man kan lossa den, bedöma skadan och sedan anlägga ett något bättre förband. Att ha en kroppsdel avsnörd några minuter är ju inga större bekymmer och således är tanken ganska logisk, även om det inte handlar om en ren amputation.

civilist

Inlägg av civilist » 16/9 2007 20:38

Lipton skrev:
JOCKE skrev:Jag ser inte vinsterna med att plocka in ännu mer prylar i bilarna som ingen kommer att använda. Jag tycker det funkar bra med BT-manchetten.
Håller med.
Dessutom så tror jag att CATens vinster finns i de situationer då någon skjuter på en.
Kanske inte ska lägga mig i som "rookie" här på forumet...
Men vet ni hur liten en "CAT" är ?
Du kan ha 2 i benfickan utan att märka det...
Dom är inte särskilt dyra, går att återanvända...
Varför inte bara ha en eller två med sig, då olyckan är framme?
Det känns som att den lilla plats dom tar upp, inte hindrar en från att få med allt annat man behöver...

nacl

Tja vi har ju dom i bilarna.

Inlägg av nacl » 21/4 2008 21:05

Bara för typ en vecka sedan så har vi CAT i bilarna och det känns bra som ett alternativ till att själv "hålla trycket" främst då vi ju här har ibland långa trp-vägar till akm. Antar att det är okej enligt senste PHTLS konceptet.

j

Inlägg av j » 5/12 2008 0:14

En anledning till avsnörande civilt? Urspårat tåg i de lappländska skogarna med 50 traumapatienter och storm? Sprängolycka med 15 svårt skadade på avlägset vägbygge under kraftigt snöfall? Nu har jag inte den blekaste om vad man har för utrustning i en svensk ambulans men en TK (eller fem) tar inte särskilt stor plats.

Vad gäller smärtlindringen så är TK smärtor är som bekant svåra att kontrollera, vad har ni med er i ambulanserna?

j

SOS112
Inlägg: 102
Blev medlem: 12/3 2004 9:55
Ort: VGR

Inlägg av SOS112 » 5/12 2008 1:18

Vad är TK?

j

Inlägg av j » 5/12 2008 8:50

Förlåt, TK = Tourniquet= Avsnörande.

j

larsev
Inlägg: 105
Blev medlem: 20/6 2005 2:14
Ort: Göteborg

Inlägg av larsev » 10/12 2008 21:24

Inom sin tid kommer nog Tourniquet att vara obligatorisk utrustning tillsammans med 2st Första förband för alla soldater.
Fördelen med Tourniquet är att den skadade soldaten kan applicera den på sig själv om det skulle knipa.
8)

rubberduck

Tourniqet / Blödningskontroll

Inlägg av rubberduck » 17/12 2008 19:20

Hmmm....intressant att följa debatten men jag tror vissa riktar kritiken åt fel håll..C.A.T är en av US Army (och Dep. of defense) godkämd produkt för blödningskontroll av extremiteter i situationer då det inte finns tid att nyttja sig av tryckförband, tamponering , kemisk blodstillnings osv (dvs under beskjutning, egenhjälp eller kamrathjälp) ....Sen C.A.T infördes som standardutrustning hos amerikanska soldater för 3 år sedan har antalet döda på skadeplats minskat dramatiskt och antalet överlevande med stoppade, livshotande extremitetsblödningar har översvämmat sjukhusen och eftervården / rehab osv... C.A.T funkar, skit i B/T och annat irrelevant, applicera, dra åt och fortsätt dra åt till all blödning upphör! Sen återstår såklart risken för akut septisk chock när man släpper på tourniqeten efter 2h, men de finns det behandlingsrutiner för...Improviserad tourniqet ("russian tourniqet") har tyvärr förmågan att invagga hjälparen i tror att man stoppat blödningen men det enda man gjort är att stoppa det venösa åter flödet men ökad arteriell bödning som följd....En improviserad tourniqet kräver ett kompressionsdjup på 2.5-3cm radialt runt låret för effektiv stas av radialis.... Med ödmjuka hälsningar / Rubberduck PS. I ambulansen funkar det säker utmärkt ned B/T manschett, C.A.T togs fram för självhjälpframförallt, vi är inte i krig i Sverige men som medlem av FM tycker jag nog att vi syltat in oss i tillräckligt med konflikter just nu, för ett neutralt land i fred....D.S

Lipton

Re: Tourniqet / Blödningskontroll

Inlägg av Lipton » 18/12 2008 19:04

rubberduck: Jag blir imponerad om du kan stasa arteria radialis genom att bara manipulera patientens lår, men du kanske är vårdens Labero?

Looki Looki :lol:
//Lipton

rubberduck

Mina underarmar är kralliga som lår!

Inlägg av rubberduck » 18/12 2008 19:47

:oops: Ooops! Lite felskrivet där i all hast....så går det när amatörer skriver fikonspråk... Men, budskapet jag tycker är viktigt är att det måste vara enkelt: Enkla, testade produkter och ett enkelt handhavande....exempelvis C.A.T vid akut extremitetsblödning och dra åt till all blödning upphör.

Ett intressant problem som jänkarna upplevt i bl a Irak och Afghanistan är att skadade som fått en C.A.T ditsatt ibland lossar på den (själva) eftersom den är så smärtsam....viktigt alltså med smärtlindring för att stå ut med "behandlingen". En liten slickepinne Fentanyl till alla barn så dom är snälla och låter bli sin C.A.T :lol:

rubberduck

Personlig utrustning för enskild soldat

Inlägg av rubberduck » 18/12 2008 20:00

larsev skrev:Inom sin tid kommer nog Tourniquet att vara obligatorisk utrustning tillsammans med 2st Första förband för alla soldater.
Fördelen med Tourniquet är att den skadade soldaten kan applicera den på sig själv om det skulle knipa.
8)
På det förband jag utbildar är den personliga sjukvårdsutrustning:

Grundutförande (alltid i stridsutrustningen)
-2 första förband
-2 elastiska bindor (5x12)
-1 C.A.T
-Skyddspaket (andningsduk, handskar, spritsavetter)
-Plåsterpaket (olika plåster och suturtejp)
-Hudsalva / puritabs

Tilläggsdelar (på särskild order / beredskapshöjning)
-Morfinautoinj 10mg
-Nervgasprofylax
-Autoinj 2K (mot c-stridsmedelsförgiftning)
-Uppdragsspecifik utr / läkemedel

Den personliga utrustningen ses över av en arbetsgrupp inom FM nu och kommer revideras och fräschas upp.

Den mesta militära materielen hittar ni på www.sjukvardskatalogen.se men C.A.T och en del annat finns inte inlagt än // Rubberduck

Skriv svar