Vilken AED rekommenderas?

Här diskuteras allt som rör den medicintekniska utrustningen.

Moderator: ambus

MartinH

Vilken AED rekommenderas?

Inlägg av MartinH » 2/10 2007 14:12

Hej,

jag är efter en incident med ett hjärtstopp intresserad av att utrusta mig med en AED för privat bruk. Har ni några tips på enheter med bra pris/prestanda som är lättanvända?

mvh,
Martin

Lipton

Re: Vilken AED rekommenderas?

Inlägg av Lipton » 3/10 2007 17:49

MartinH skrev:Hej,

jag är efter en incident med ett hjärtstopp intresserad av att utrusta mig med en AED för privat bruk. Har ni några tips på enheter med bra pris/prestanda som är lättanvända?

mvh,
Martin
Sponant känner jag såhär: Att som privatperson råka ut för en HLR situation där man har behov av egen deff måste vara ytterst sällsynt. Om du således har råkat ut för det en gång så borde risken att ytterligare en gång vara med om det därmed vara obefintlig. Dessutom så skall den i så fall göra ett gott jobb under bara några få minuter innan ambulans anländer. Därför skulle jag rekommendera den billigaste du kan hitta.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 3/10 2007 17:58

Jag skulle rekommendera en bra HLR kurs i stället. Som Lipton säger, sannolikheten är minimal! Ska du bära omkring på deffen vart du än ska hädanefter då eller?
Nej lyd ett gott råd och lägg ner det projektet! Se till att hålla dig uppdaterad på det senste inom basal HLR i stället, det vinner både du och den drabbade på.
Dessutom snackar vi nog i alla fall 10000-15000 för en deff av enklare sort.

MartinH

Inlägg av MartinH » 3/10 2007 21:53

JOCKE skrev:
Jag skulle rekommendera en bra HLR kurs i stället. Som Lipton säger, sannolikheten är minimal! Ska du bära omkring på deffen vart du än ska hädanefter då eller?
Nej lyd ett gott råd och lägg ner det projektet! Se till att hålla dig uppdaterad på det senste inom basal HLR i stället, det vinner både du och den drabbade på.
Dessutom snackar vi nog i alla fall 10000-15000 för en deff av enklare sort.
I all respekt - det var ju inte HLR kurser jag frågade efter. De färdigheterna har jag redan. Det jag är intresserad av är om någon har några bra erfarenheter av specifika tillverkare/modeller av AEDs. Jag tänker givetvis inte knata runt med deffen i min ryggsäck när jag är på stan, men väl när jag är ute på landet i stugan, där närmsta ambulans finns 30 minuter bort. Jag antar att du är insatt i hur överlevnadschanserna för en pat. ser ut efter bara 10 minuter med endast HLR vid hjärtstopp. Pengarna är inget problem - jag är ute efter en robust enhet med enkelt handhavande som en stressad person klarar av att sköta utan problem.

vänligen,
Martin

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 3/10 2007 22:16

Det kan vara idé att ta kontakt med närmaste ambulansstation och höra vad de använder för märke för det är inte dumt om de defibrilleringselektroder du har klistrat fast på patienten är kompatibla mot ambulansens defibrillator. Kolla också med Medicinsk Teknik på närmaste sjukhus om de är villiga att hjälpa till med service på din defibrillator. I så fall kan de tänkas ha åsikter på vilket märke du väljer för det är troligare att de hjälper till med service om de redan servar ambulansens/sjukhusets defibrillatorer av samma märke.

Så fungerar det i alla fall hos oss: De defibrillatorer som finns utanför sjukvården hos oss är av samma märke som de ambulansen/sjukhuset använder. Och Medicinsk teknik sköter servicen på dessa defibrillatorer.

Sedan är det ju bra om du har utbildning i D-HLR, inte bara HLR.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 3/10 2007 22:19

Det var bara min syn på det hela... Du gör så klart som du vill. har du kolla länksamlingen på forumet?

Har du möjlighet så kan du ju kolla på de ställen där det hänger deffar offentligt. Det är ju några ställen runt om i landet.

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av magill » 5/10 2007 16:33

Om jag var i dina kläder skulle jag gå in på Laerdals hemsida och kolla. Där får du prisuppgifter å allt. Deras deffar finns i "mitt" landsting (Östergötlands län) och är enkla att använda.

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 5/10 2007 20:19

Här har du de vanligaste märkena:

Medtronic
http://www.physiocontrol.com/products/defibrillators/

Laerdal
http://www.laerdal.se/Navigation.asp?nodeid=14640574

Zoll
http://www.zoll.com/product_search.aspx?id=103

De här har en otroligt kompakt defibrillator, stor som en CD-skiva ungefär (fast lite tjockare)
http://www.infiniti.se/ProductSubGroup.asp?id=91

Men det finns fler märken.

Skriv svar