Liten fundering

Här diskuteras allt som rör den medicintekniska utrustningen.

Moderator: ambus

seventh_sign

Liten fundering

Inlägg av seventh_sign » 7/6 2008 17:31

Hej!

Jag vet inte om detta är rätt "del" på forumet för att ställa min fråga. Men det var den som låg närmast mina funderingar i alla fall.
Själv är jag inte ambulanspersonal utan dels väldigt intresserad av sjukvård i allmänhet, jobbar en del för röda korset och så har jag även ett väldigt stort intresse för röst och tal. Så jag fick en liten fundering som jag undrar över.
Jag undrar om ( och i så fall vad ) det finns för metoder för dessa scenarion: Den /de skadade är vid fullt medvetande men har svårt att kommunicera p.g.a misstänkta skador på struphuvud/stämband. Finns det då nåt utvecklat "system" för att få fram information om namn, personnummer o liknande. Liknande system borde ju även kunna användas för skadade i chock, med nackskador som är vid medvetande. Kanske finns det o då hade det varit intressant att veta hur det fungerar. : )

MVH seventh sign

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 7/6 2008 22:11

Om pat. orkar skriva så är penna och papper en enkel lösning. :wink:
Annars kollar man om dom har några identitetshandlingar på sig, t.ex. körkort. Kan man inte få fram en säker identitet på något sätt så märks patientens alla journalhandlingar/prover/id-band/rtg.remisser, osv med "Oidentifierad patient nr....." (ett löpnummer som bara används en gång, dvs till denna specifika patient.)

Alla dokumentation vid detta specifika vårdtillfälle sker då i denna journal märkt "Oidentiferad pat....." även om man förhoppningsvis ganska snart kan få fram en säker identitet och då även id-märka pat. med rätt personnummer och namn.

När patienten skrivs ut förs all dokumentation över i patientens riktiga journal. Anledningen till att man inte överför dokumentationen till patientens riktiga journal förrän vid utskrivningen är att man annars riskerar att olika delar av vårdtillfället då kommer att dokumenteras i två olika journaler.

seventh_sign

Tack för svaret!

Inlägg av seventh_sign » 7/6 2008 22:48

Tack så jättemycket för svaret!

Jo det du skrev både om identitetshandlingar och papper +penna tänkte jag också på.
Men i de fall där det kanske inte funkar av t.ex svår chock, där dessa förutsättningar inte finns och det inte funkar att skriva av olika anledningar tänkte jag på.
Det fick mig att börja fundera fram ett par olika metoder som kanske skulle funka i båda lägena om hjälparen är någorlunda lyhörd. Så det är nästan färdigt nu... Nördigt, jag vet...
Ja såna saker rör sig i mitt huvud... Om nån är intresserad av att höra förstås?

Skriv svar