EKG-tolkning och manuell defibrillering!

Här diskuteras allt som rör den medicintekniska utrustningen.

Moderator: ambus

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

EKG-tolkning och manuell defibrillering!

Inlägg av Novisen » 16/12 2004 12:11

Med LUKAS användning förespråkas återgång till manuell defibrillering.

Fråga 1. Någon typ av delegering kommer att behövas. Behov av träning likaså. Leardals Heartrhytm är ett fungerande EKG-och arytmitolkningsprogram men finns det fler? De som jag sätt är enbart EKG tolkningsprogram. Något program som man kan hämta hem själv? Jag eftersöker även program som visar 12-avl EKG med möjlighet till egen tolkning.

Fråga 2. Defibrillering kan enligt viss litteratur starta autonomitet även vid asystoli. Kan man inte ändra i behandlingsriktlinjerna och defibrillera på allt utom PEA för att på så sätt undvika problem vid tolkning av mkt finavågiga VF och asystoli? Självklart ingen defibrillering på VT med vaken patient.

Är medveten om att det oftast är hypoxi som är främsta orsaken till finvågiga VF och att chanserna till lyckad defibrillering är mindre. Kanske ska man fortsätta med LUKAS HLR istället för att defibrillera finvågiga VF.

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

EKG-tolkning och manuell defibrillering

Inlägg av Akuten » 8/1 2005 23:04

Hej Novisen!

Dessa sidor för EKG-tolkning är kanske inte riktigt vad du efterlyser men det är dock EKG-tolkning:

www.ki.se/kids/utbildning/ekgtran/default.htm
Detta är EKG-tolkning med självtest, svenska. Lite tråkig sida...

http://sprojects.mmi.mcgill.ca/heart/encyhome.html
Denna sida innehåller EKG-tolkning och självtolkning, engelska.

http://www.mic.ki.se/MEDIMAGES.html#A07
En allmänt bra sida med massor av länkar.

Hälsn. Akuten

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

EKG-tolkning och manuell defibrillering

Inlägg av Akuten » 9/1 2005 1:02

Jag ser att den mittersta EKG-hemsidan inte går att öppna men den sidan finns även med på den nedersta hemsidan. Klicka på "EKG World Encyclopedia" så hamnar man på den engelska EKG-hemsidan. Tjorvigt...??

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 9/1 2005 1:54

Hej Akuten!!

KIDS sidan har jag varit in på. Svårt och med varierande kvalite på EKG:na som visas.

http://sprojects.mmi.mcgill.ca/heart/pu ... 1.html[url]

Då kommer du direkt till sista länken som Akuten angav.

berhan
Inlägg: 50
Blev medlem: 18/11 2004 9:56

Manuell defibrillering/EKG tolkning

Inlägg av berhan » 9/1 2005 16:02

Laerdals Heart Rytm har en arytmitolkningsdel och en VF tolknings del. I alla fall den version jag arbetar med.

Jag har även talat med några av de största tillverkarna av defibrillatorer och vissa arbetar på att ta fram ett arytmitolkningsprogram till halvautomatiska defibrillatorer som skall kunna tolka EKG under pågående LUCAS HLR. Som de ser det skall det gå att lösa, bara LUCAS ger sina kompressioner så lika som möjligt och i en regelbunden takt, så skall de kunna få fram ett program som tolkar bort dessa regelbundna "störningarna" på EKG:t

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 10/1 2005 17:59

Nya riktlinjer för prehospital HLR i Skåne är på gång. Där kommer du få svar på dina frågor. :idea:

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 13/2 2005 19:51

Här finns ännu en hemsida där det finns en del EKG:n att tolka. Man kan även tolka Rtg bilder och se bilder från diverse underliga åkommor som patienter kan ha... Alltihop är på engelska.

www.ncemi.org

Skriv svar