Scoop bår

Här diskuteras allt som rör den medicintekniska utrustningen.

Moderator: ambus

Rookie.
Inlägg: 154
Blev medlem: 2/10 2008 18:00

Scoop bår

Inlägg av Rookie. » 29/10 2008 16:27

Hej.

Jag har en fråga angående hur ni ser på losstagning ur bil med scoopbåren (sidodörr/alt bakåt genom baklucka). I min region använder man sig inte av spineboard, utan har istället scoop och vakuummadrass.

Fungerar en scoopbår att använda precis som en spinboard vid losstagning eller ser ni några nakdelar/hinder ? Hur brukar ni göra som enbart har scoopbåren som hjälp ?

Finns ju KED-väst också, men om vi bortser ifrån den i de här inlägget...

Mvh.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 29/10 2008 18:05

Vi använder Ryggbrädan eller Ferno EXL scoop vid losstagning och använder oss av medicinska losstagningen där strategin alltid är att ta patienten i längsriktningen. Scoopbåren funkar utmärkt till detta trotts att vi varnades för att det skulle bli problem i jämförelse med Spineboard. Vi har nu även kastat ut vaccummadrasserna ur bilarna och fixerar alltid patienten på scoopbåren med spindel och block. Patienterna tycker att scoopbåren är skön att ligga på. Att vrida ut patienterna genom sidodörren är mer eller mindre förbjudet hos oss. Räddningstjänstens ryggbräda har en viktig plats i losstagningen då den tar mindre utrymme inne i de krockade bilarna men strategin är att vi använder scoopbåren som ett förstahandsval för att slippa onödiga överflyttningar. Alla patienter flyttas sedan över till traumatransfern på akutmottagningen och vi fixerar även barn på scoopbåren med hjälp av polstring. Så min åsikt är klar att scoopbåren klarar av samma saker som en spineboard utan att man behöver ha båda delar.
Specialist anestesi och ambulans

Rookie.
Inlägg: 154
Blev medlem: 2/10 2008 18:00

Inlägg av Rookie. » 29/10 2008 20:05

Tack för ditt svar Novisen. Följer upp med lite földfrågor...

Men att ni väljer att inte ta ut genom sidan, eller att det till och med förbjudet, måste vara era lokala riktlinjer eller? För enligt PHTLS så finns det väl inga problem med just ta ur pat genom vridning och urtag genom sidodörr?

Klipper ni nästan samtliga bilar då där ni anser att det är indicerat med immobilisering ? Måste väl annars bli väldigt svårt att ta ut pat i längsriktningen där bilen inte är av model kombi?

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 30/10 2008 14:03

Jag kanske inte har mest erfarenhet men jag har snart jobbat i 10 år inom ambulansen och jag håller utbildningar i medicinsk losstagning/teamträning. Min egna bedömning av PHTLS är att det är en mycket bra kurs och man ska komma ihåg att de också rekommenderar uttag i längsriktningen. PHTLS får stå för den medicinska delen av trafikolyckan. För mig är skadade på trafikolyckor svart eller vitt. Har de allvarliga A och B problem så skapar man alltid en flyktväg genom att skapa utrymme för att snabbt kunna ta ut patienten. Om detta sker via utvridning, rauteclyft eller genom bakrutan överlåter jag alltid till medicinskt ansvarig på olyckan att avgöra. För att skydda patientens nacke och rygg så kan nog ingen tala emot att förflyttning i längdsriktningen är skonsammast om patienten har hotande skador mot spinalkanalen. Teamträningen i sig är till för att räddningstjänstpersonal ska ha förståelse för varandras arbete, effektivisera dialogen, pressa tider och höja säkerheten för alla inblandade på olyckan. Med rätt träning tas oftare rätt beslut. Att klippa taket eller på annat sätt skapa utrymme för att ta patienten i längdsriktningen är frågan om 2-3 minuter som den medicinskt ansvarige får ta ställning till. Vad gäller klippningen av bilar så går iallafall våran kommun mot att klippa mindre ofta.
Specialist anestesi och ambulans

Lipton

Inlägg av Lipton » 1/11 2008 16:10

Novisen: Tycker du inte att scoopen bygger rejält mycket mer på höjden och således är svår att dra upp patienten på vid losstagning? Jag har själv svårt att förlika mig med tanken på att den skulle ersätta spineboarden, men har åandra sidan aldrig testat. Däremot så räcker det ju att titta på dem för att se att scoopen har en högre kant att ta sig över.
Jag håller dock med om att scoopen är mest flexibel. Dock har både spineboarden och vacummadrassen fördelar, som så länge bilarna inte är för små, motiverar deras existens enligt min mening. Alternativet att ha spineboard på räddningstjänstens bilar är ju annars mycket lämpligt men jag tror tyvärr detta kommer minskas i och med att socialstyrelsen gör sitt bästa att utöka området medicinsk utrustning.
Kombinationen KED och scoop däremot tror jag starkt på. Positivt också att spindeln och huvudblocken kommer mer och mer då jag har lite svårt för alla onödiga förflyttningar. Vad händer efter patienten lämnats av hos er? Avlägsnas då scoopbåren till fördel för en traumatransfer eller skyndar man på det fortsatta omhändertagandet istället?

Angående PHTLS så är min uppfattning (utan ha genomgått en fullständig utbildning någon gång) att man går mer och mer mot att jobba så som alla gör men att de första versionerna använde sidodörrar och andra alternativ också. Hört någon som härlett detta till uppkomsten av programmet och hur amerikanska bilar generellt ser ut. Det är ju mycket enkelt att KEDa ut en patient från förarplatsen på en bil med enorm dörr, soffa i framsätet, rattväxel och ingen mittkonsol. Men att ge sig på det i en Nissan Micra är kanske inte samma sak och då kanske konservöppnaren är bättre.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 1/11 2008 20:23

Sista funderingen du har om PHTLS är väldigt sann. Nya bilar har ännu mer skålade säten och mittkonsollerna har blivit större senaste åren. Vad gäller Scoopbåren och urtag så hade jag förkastat tanken på precis samma grunder som du funderar kring Lipton. Jag hade dessutom kollat upp med lite folk som testat den som inte tyckte att den fungerade. Jag tror även att jag dömde ut den i nått inlägg för nått år sedan. Sedan togs ett beslut att scoopbåren skulle in och vaccummadrassen ut så tvingades jag prova den och dra upp strategier för hur den ska användas. Det tog inte lång tid innan jag ändrade uppfattning totalt. Det är inga som helst problem att få upp folk på scoopbåren trots dess höjd Lipton!!!
Specialist anestesi och ambulans

Lipton

Inlägg av Lipton » 2/11 2008 19:49

Novisen: Jag har ju som sagt var aldrig behövt sätta mig in i det. Dessutom har jag också precis som du hört från andras erfarenheter att det är dumt. Däremot har jag några upplevelser som skademarkör då det skulle förevisas att scoopen är krångligare, men jag kan inte minnas att jag som markör upplevde att detta skulle drabba patienten. Det är dock ett tag sedan.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 3/11 2008 19:48

jag tycker nog inte att scoopen är så värst mycket högre/tjockare än brädan. Det är ju snarare en kant som ska passeras för att hamna i scoopen. jag har haft förmånen att arbeta med ett flertal olika modeller oh min favorit är nog den kombinerade scoop och spineboarden. får man bara ner scoopen ordentligt bakom patienten så är det inga som helst problem.
sen om man ska klippa eller inte... tja finns nog inget generellt svar på den frågan.

Någon som provat "dragremmar" för att dra patienten upp på brädan?

Lipton

Inlägg av Lipton » 5/11 2008 18:04

Isidor: Det är kanten jag menar bygger på höjden. :lol:
Jag har någon gång använt bältet från bilen att göra en sele av och dra patienten i för att få tag lätt. Men inga remmar tillverkade specifikt för uppgiften. Berätta mer!

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 5/11 2008 23:38

Dragrem är ingen dålig ideé även om den inte behövs då bilen har säten som går fälla. Vid snabba uttag i bilar med två dörrar, uttag då bilen står med fronten före i stor lutning och om patienten inte har några bra kläder att dra i / allternativt är tung så har dragremmen absolut en plats att fylla.
Specialist anestesi och ambulans

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 10/11 2008 9:57

Lipton skrev: Men inga remmar tillverkade specifikt för uppgiften. Berätta mer!
Det finns remmar för denna uppgift. det är en bred rem, likt ett bilbälte, som är ca 3-4m långt. På remmen sitter en läder- (motsv)bit som remändarna löper igenom, likt ryggplattan till Allfabårens bälte. Remmen bildar därmed en ögla. Remmen placeras över bröstkorgen och in under armarna, läderbiten dras ner så den sitter tajt mot ryggen, detta för att inte patienten ska glida ur den. Sen tar man spineboarden i vanlig ordning ba ryggen, och i stället för att dra en liten bit i taget koordinerat på flera personer, drar en man upp patienten på brädan i ett svep, jämnt och fint, med fördel står dragmannen utanför bilen.

kanske inte den bästa beskrivningen men jag hoppas ni fattar principen. Jag tror den är framtagen i umeå. en kollega har läst i Umeå och hade detta med sig därifrån.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 10/11 2008 21:24

Isidor skrev:
Lipton skrev: Men inga remmar tillverkade specifikt för uppgiften. Berätta mer!
Det finns remmar för denna uppgift. det är en bred rem, likt ett bilbälte, som är ca 3-4m långt. På remmen sitter en läder- (motsv)bit som remändarna löper igenom, likt ryggplattan till Allfabårens bälte. Remmen bildar därmed en ögla. Remmen placeras över bröstkorgen och in under armarna, läderbiten dras ner så den sitter tajt mot ryggen, detta för att inte patienten ska glida ur den. Sen tar man spineboarden i vanlig ordning ba ryggen, och i stället för att dra en liten bit i taget koordinerat på flera personer, drar en man upp patienten på brädan i ett svep, jämnt och fint, med fördel står dragmannen utanför bilen.

kanske inte den bästa beskrivningen men jag hoppas ni fattar principen. Jag tror den är framtagen i umeå. en kollega har läst i Umeå och hade detta med sig därifrån.
Produkten är om jag minns det rätt mönsterskyddad och går att köpa via uppfinnaren.... Ta kontakt med Umeambulansen så kanske dom kan hjälpa dig!!!!
Specialist anestesi och ambulans

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 10/11 2008 23:58

Jo jag vill minnas det... Tycker det är en väldigt enkel, billig och framför allt, bekväm för både patient och personal.

Lipton

Inlägg av Lipton » 12/11 2008 11:32

Isidor: Mycket bra beskrivning, förstår precis (tror jag :lol: ).
Verkar vara ett ypperligt hjälpmedel som dessutom sparar personalens kroppar då det sällan är lämpliga arbetsställningar i bilvrak.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 12/11 2008 11:54

Det är ett mycket bra hjälpmedel.
Jag anser nog att vi inom ambulansen är alldeles för dåliga på att använda hjäpmedel över lag. Då menar jag ju inte båren eller spineboard och såna prylar utan ergonomiska hjälpmedel.

Skriv svar