Sida 1 av 1

Medicinska produkter under svåra förhållanden

Postat: 16/2 2009 17:00
av Nils-Johan
Hej!

Jag är en industridesignstudent som kommer att göra ett examensarbete som fokuserar på handhavandet/hantering av första hjälpenmaterial, speciellt sjukvårdväskor under speciella förhållanden.

För att få fram idéer som kan vara av intresse så kommer jag att jobba med incidenter som sker under långa flygresor.

Varför kommersiella flygplan?

Det är ett sätt för mig att jobba utifrån användarperspektiv som går att studera under kontrollerade former och med en tydlig avgränsning. Enligt statistik så sker det globalt 22-33 medicinska incidenter per dag, och med en högre medelålder som reser längre så sker det allt oftare. Incidenterna är sällan livshotande, men tanken är att vem som helst med sjukvårdsbakgrund som blir inkallad skall kunna känna sig trygg med det material som finns tillgängligt, exempelvis en tydlig översikt i väskan etc. När allvarliga incidenter sker så måste man kunna ta snabba beslut.

De personer jag talat med som ingripit i livshotande incidenter under flygresor, påpekar problem med svåra ljusförhållanden, etiketter, märkning (språk, textstorlek), svår överblick, hög ljudnivå etc.

1.) Jag skulle vilja ha synpunkter på vilka problem som uppstår vid generell hantering av en akutväska och vilka förbättringar som skulle vara värdefulla?

2.) Hur påverkar ljusförhållanden, buller, trånga utrymmen agerandet vid ingripande av exempelvis en medvetslös patient?

3.) På vilka sätt kan man förbättra möjligheten av läsa in en situation för sjukvårdpersonal när man möter ett okänt problem/incident, göra diagnos?

Tanken är ju också att detta koncept kanske skall kunna användas för andra extrema situationer. Om ni har synpunkter på problem som uppstår vid hantering av akutmaterial/mediciner vid svåra förhållanden så ta gärna upp dem!

Examensform: Industridesignprojekt, resultatet blir ett produktkoncept som behandlar de problem som uppstår i frågeställningen, prototyp etc.

Det finns fler frågor. Alla svar, korta som långa är värdefulla!

Tack!

Nils-Johan Eriksson
Industridesignstudent
Umeå Universitet

Postat: 16/2 2009 23:16
av Gosta
Hej Nils-Johan,
Intressant.
Jag har själv hoppat in och behandlat sjuka på Royal Jordanian, Emirates, Qantas, och Singapore Airlines. Jag var också involverad som utbildningskonsult åt Emirates i Dubai. Innehållet i väskan är det viktigaste enligt min mening. Det varierar stort från bolag till bolag som det ser ut nu. Många droger är inte klart märkta med generiska namn. Det kan göra situationen svårare eftersom internationella kommersiella drog namn varierar stort.
När det gäller själva väskan så tycker jag att den måste kunna få plats helt öppen i ekonomi korridoren. Det är också bra om man har olika sektioner och mindre packet, eller fodral som kan tas ut, som till exempel IV fodral, luftvägsfodral, thorax fodral, sutureringsfodral etc.
En annan bra ide är en innehållsguide på engelska, arabiska, ryska, franska, spanska och mandarin, och andra relevanta språk. En simpel innehållsförtäckning med färgkoder brukar fungera bra.
Om man har en AED, så är språket på den också viktigt.

Man får komma ihåg att ofta krävs behandling i sätet eller i ekonomikorridoren där det är trångt. Användande av stetoskop är svårt, men lättare längst fram i planet. En enkel LED panlampa är en bra sak i väskan.
IV kannyler bör helst vara av en sort där nålen dras tillbaka och skyddas. Men sammtidigt får man komma ihåg att alla länder inte har god tillgång till modern, komplicerad utrustning. Det är bra om det kan hållas enkelt.
En annan bra sak att ha är ett drag täcke av plast med handtag som den sjuka kan läggas på och dras till önskad plats. Vanliga täcken går, men inte lika bra.

Det här kanske var för mycket?
Diskuterar gärna detta både i forummet och privat.
Hälsningar,
Gösta

Postat: 17/2 2009 13:18
av Nils-Johan
Gosta skrev:Hej Nils-Johan,
Intressant.
Jag har själv hoppat in och behandlat sjuka på Royal Jordanian, Emirates, Qantas, och Singapore Airlines. Jag var också involverad som utbildningskonsult åt Emirates i Dubai. Innehållet i väskan är det viktigaste enligt min mening. Det varierar stort från bolag till bolag som det ser ut nu. Många droger är inte klart märkta med generiska namn. Det kan göra situationen svårare eftersom internationella kommersiella drog namn varierar stort.
När det gäller själva väskan så tycker jag att den måste kunna få plats helt öppen i ekonomi korridoren. Det är också bra om man har olika sektioner och mindre packet, eller fodral som kan tas ut, som till exempel IV fodral, luftvägsfodral, thorax fodral, sutureringsfodral etc.
En annan bra ide är en innehållsguide på engelska, arabiska, ryska, franska, spanska och mandarin, och andra relevanta språk. En simpel innehållsförtäckning med färgkoder brukar fungera bra.
Om man har en AED, så är språket på den också viktigt.

Man får komma ihåg att ofta krävs behandling i sätet eller i ekonomikorridoren där det är trångt. Användande av stetoskop är svårt, men lättare längst fram i planet. En enkel LED panlampa är en bra sak i väskan.
IV kannyler bör helst vara av en sort där nålen dras tillbaka och skyddas. Men sammtidigt får man komma ihåg att alla länder inte har god tillgång till modern, komplicerad utrustning. Det är bra om det kan hållas enkelt.
En annan bra sak att ha är ett drag täcke av plast med handtag som den sjuka kan läggas på och dras till önskad plats. Vanliga täcken går, men inte lika bra.

Det här kanske var för mycket?
Diskuterar gärna detta både i forummet och privat.
Hälsningar,
Gösta
Inte alls för mycket, verkligen bra synpunkter, pennan glöder!

Vilken roll har personalen i i flygplanet under en incident? Vilka andra betydelsefulla agenter är inblandade i situationen, och hur påverkas de andra passagerarna?

Du talade om märkningen och medicinnamn, hur fungerar symboler och vad finns det för internationella system för märkning av mediciner?

Varför tycker du att väskan skall gå att ha öppen i ekonomiavdelningen? Finns det andra ytor man skulle kunna ha väskan? På kroppen? Hängande i inredningen?

Vad är en AED? Är inte så bevandrad i dessa termer :)

Vet du hur det funkar med kommunikation till marken? har för mig att det finns företag som har såna tjänster till flygbolag. Behöver den personen som ingriper möjlighet att kommunicera? Isf med vilka?

Varför är det lättare att använda stetoskop längre fram i planet? Vad finns det för alternativ?

Det där med pannlampa, vad exakt behöver man riktat ljus till? är det att undersöka patienten? att orientera sig bland materialet?

Det där med täcke var intrssant? vad finns det för möjligheter i dagens läge, måste man lyfta patienten?

Jag har ordnat en observation på arlanda i ett flygplan med en läkare som också är krishanterare och en annan student. Ska försöka få tag på en flygvärd också. (Om det är någon som har möjlighet att medverka så kan du PMa mig)

Jag uppskattar verkligen dina synpunkter, och jag tar gärna dina kontaktuppgifter så kan du möjligen vara en utvärderingsperson, eller bara ge råd längre in i projektet?

Tack!

/Nils-Johan

Postat: 18/2 2009 3:03
av Gosta
Hej Nils-Johan,
Här kommer svar på dina frågor. Skriver svar efter varje fråga.


Vilken roll har personalen i i flygplanet under en incident? Vilka andra betydelsefulla agenter är inblandade i situationen, och hur påverkas de andra passagerarna?

Svar:
Det varierar mycket från flygbolag och land till flygbolag och land. Du kan från ett av toppbolagen, som Emirates till exempel, förvänta dig att personalen blivit utbildad i avancerad första hjälpen med inriktning på remote first aid. De får lära sig en del procedurer som kan bli nödvändiga att göra med telefon/radio instruktioner från marken om ingen medicinsk kompetens finns på planet. Det kan vara sådant som IV catheter kannylering.
De är också kompetenta att assistera en läkare, paramedic eller ssk och vet vad som finns i akutväskan.

Om du flyger med royal Jordanian, Ethiopian Air, eller Aeroflot så kan du inte vänta dig mer än att möjligtvis bli visad en enkel väska med inte mycket alls i. De har heller inte någon utbildning att tala om när det gäller sjukvård. I alla fall inte officiellt och systematiskt. Det finns undantag.



Du talade om märkningen och medicinnamn, hur fungerar symboler och vad finns det för internationella system för märkning av mediciner?

Svar:
Jag har inte sett något system som fungerar på alla kontinenter. Att skriva "generic drug names" istället för "trade names" är bra. Ett annat system som vi använt i Australien och i Afrika, är ett färgbaserat system som matchar innehållsförtäckning och eventuellt instruktioner.

Varför tycker du att väskan skall gå att ha öppen i ekonomiavdelningen? Finns det andra ytor man skulle kunna ha väskan? På kroppen? Hngande i inredningen?

Svar:
Det är trångt i ekonomiavdelningen och de kompletta väskor som finns i de bästa bolagen är ganska stora, för stora att göra annat än lägga dom på golvet. Det går inte så bra att hänga upp dom på grund av utrymme och det faktum att saker lätt ramlar ut.
Om man har en väska som kan rullas eller vikas ut så att allt blir synligt och tillgängligt så bruklar det bli bäst.

Vad är en AED? Är inte så bevandrad i dessa termer

Svar:
Automated External Defibrillator

Vet du hur det funkar med kommunikation till marken? har för mig att det finns företag som har såna tjänster till flygbolag. Behöver den personen som ingriper möjlighet att kommunicera? Isf med vilka?

Svar:
Det finns radiotelefoner. Ibland kommuniserar man via kaptenen och ibland direkt.

Varför är det lättare att använda stetoskop längre fram i planet? Vad finns det för alternativ?

Svar:
Det är lite tystare där. Man får använda händer och ögon istället.


Det där med pannlampa, vad exakt behöver man riktat ljus till? är det att underska patienten? att orientera sig bland materialet?

Svar:
Petiga jobb som suturering, eller IV kannylering eller bara att ta hand om ett sår blir lättare med direkt belysning. Jag menar en liten LED lampa.

Det där med täcke var intrssant? vad finns det för möjligheter i dagens läge, måste man lyfta patienten?

Svar:
Det finns kommersiella produkter. En del används millitärt. i NSW Ambulance finns ett "carry sheet". Ibland måste patienten dras eller lyftas för att skapa rum till behandling, eller för att skapa en privatare miljö, eller helt änkelt för att komma in till första klass där det är tystare oftast.

Jag har ordnat en observation på arlanda i ett flygplan med en läkare som också är krishanterare och en annan student. Ska försöka få tag på en flygvärd också. (Om det är någon som har möjlighet att medverka så kan du PMa mig)

Svar:
Har inga relevanta svenska kontakter.

Jag uppskattar verkligen dina synpunkter, och jag tar gärna dina kontaktuppgifter så kan du möjligen vara en utvärderingsperson, eller bara ge råd längre in i projektet?
Svar:
OK skicka ett pm via forummet så kan vi ta kontakt.

Hälsningar,
Gösta

Postat: 26/2 2009 23:39
av ambus
...ett ämne att utveckla inte bara gällande flygplansförhållanden, utan kanske även belysa situationer under extrem kyla, värme, vind och stress? Finns det några där ute som har erfarenheter av detta månne? Ganska säker på det. Välkommen att dela Dina erfarenheter med oss alla!!

Postat: 9/6 2009 13:14
av Nils-Johan
tack så mycket för era synpunkter och medverkan.

Jag har nyligen blivit hedrad med designpris för mitt arbete!

nilsjohan.wordpress.com

/Nils-Johan

Postat: 11/7 2009 23:24
av ambus
Grattis! 8)