Hjälpmedel för bättre ERGONOMI?

Här diskuteras allt som rör den medicintekniska utrustningen.

Moderator: ambus

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Hjälpmedel för bättre ERGONOMI?

Inlägg av ambus » 6/5 2009 17:00

Använder vi de hjälpmedel som vi har till hands för att inte göra några TOK-lyft eller testosteron-stinna vridningsmoment till kollegans förtvivlade kamp att återkorrigera för att undvika skada både på personal och patient...?
"Äh, den där fjoll-grejen struntar vi i- ta i nu så vi kommer hem till Sport-extra"
"Va, inte visste jag om att vi hade en sån där.. vad heter den förresten.."?

Ross, stjärtbräda, hjärtbräda, glidmatta, drag, bär-remmar, trappstol... osv. -hur kommer det sig att så FÅ använder dessa hjälpmedel? Är utbildningarna för komplicerade, så att man är mer rädd att inte göra momenten EXAKT rätt än att göra mer rätt ändå iallafall? Eller är det verkligen så att många av oss VERKLIGEN TYCKER att det är fånigt med detta inom ambulans, och ett tecken på "svaghet" att inte visa sin RÅA styrka inför patienten, kollegor och anhöriga?

Nej, min personliga erfarenhet och åsikt är, att även om det finns flera/många tillfällen där det är svårt att använda hjälpmedel så finns det lika många tillfällen om inte fler, där vi kunde spara våra ryggar och kroppar mer än vi gör.

Fast det kanske finns extrema åsikter som pendeln gått mot, till andra sidan också, där man i princip alltid tycker att patienten skall GÅ själv och vägrar bära en meter- vilka tillfällen bör vi undvika att patienten tar sig fram till båren förutom vid medvetslöshet och frakturer osv. :twisted: ?
Jag spetsar till detta lite, men hoppas att det kommer fram essensen iaf.
Unga och "oförstörda" kanske tycker (hoppas inte!) att detta med ergonomi är fjolligt, eller är det mer de äldre Uvarna som tycker så?
Jag tycker det är jättebra! Använd de hjälpmedel som Du/Ni kan, och VÅGA prata om det! Det är tufft. 8)
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 6/5 2009 22:30

Vi har den lilla svarta "kasebrädan" som vi använder flitigt när vi väl kommit till akuten. I vår del av landet drar man inte över hela madrassen, utan bara patient och sängkläder...

För att kunna få upp eller ner folk i trånga trappor har vi dragremmar att fästa i bårmadrassen. Detta är ett mycket smidigt och snabbt hjälpmedel.

För att bära patienter har vi i vissa bilar bärstol av enklare modell. den är värdelös eftersom den som bär i fotändan har patientens fötter/skor i ryggen och får en onaturlig ställning. Den har heller inga rigtiga bärhandtag. KASS!


Jag tror personligen inte att den unga generationen är avigt inställd till ergonomi och hjälpmedel. Jag vill snarare påstå att våra gamla kollegor, som inte varit bortskämda med fina hjälpmedel är sämre på att använda dem. Har flera kollegor som prompt ska bära o lyft som de gjort i 30 år. Att de sen gnäller över ryggont och går sjukskrivna för ryggen stup i kvarten talar de tyst om!

Curly
Inlägg: 6
Blev medlem: 29/4 2009 23:12

Remmar

Inlägg av Curly » 6/5 2009 22:51

En fundering Isidor.
Hur gör ni när ni drar patienten uppför en trapp med remmarna till madrassen?

Uppriktigt nyfiken.
Curly

AuF

Inlägg av AuF » 6/5 2009 23:40

Jag tror personligen att vi många gånger bär och förflyttar patienter i för stor utsträckning. Kan patienten gå så ska dom gå. Möjligvis med undantag för hjärtpatienter.

Sedan kan man ju ställa sig frågan om inte en "bårbärning" ned för tre smala trappor generar i lika stort pulspåslag hos patienten som om man leder personen i fråga ned i lugn takt.

Bär ni alla patienter med misstänkt ischemi ?

/Någon som antagligen bär för mycket...

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 7/5 2009 15:00

Remmarna fäster man i bärhandtagen på madrassen, sen spänner man fast patienten på madrassen och drar denne upp eller ner för tex en trappa. Snabbt, smidigt och enkelt...

Auf: Jag tycker personligen att allmäntillståndet får avgöra. Bröstsmärta ser jag inte som en kontraindikation för att gå. Givetvis, är de bleka o kladdiga eller har svårt med luften så ska de ju inte behöva utsättas för det.
Jag tror faktiskt att det händer mer tillbud när man bär än om man låter patienten gå. Patienten ska ju ALLTID! ta tag i det jäkla trappräcket så hela båren håller på att slå runt.

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Inlägg av ambus » 7/5 2009 18:12

:lol: Detta känner vi ju igen, men vilka metoder känns bäst då? För mig har ju allfabåren med just skottkärremetoden sparat min rygg betydligt, sedan känns det som att vi är på väg mot en NYTT tänk nu gällande överflyttning och lastning PÅ och UR bår- nygamla hjälpmedel blir aktuella igen, hoppas bara att man verkligen tänker på det så att man inte börjar köra "brandmanna-greppet" igen... :oops:
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 7/5 2009 19:51

Det finns ju alltid de tillfällen så inga hjälpmedel fungerar. Då får man ju göra så gott man kan.

Jag har flera gånger diskuterat med sjukhusfolk som är instruktörer i förflyttningsteknik typ Durewall mm. Dessa personer har hävdat högljutt att det alltid går att arbeta ergonomiskt. Jag påstår motsatsen...
De har även blivit inbjudna att visa oss hur man plockar ut en 120kg gubbe som inte kan hjälpa till själv, och som ligger halvvägs bakom skithusstolen på ett dass som mäter 1x1m. De har inte synts till ännu!

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Inlägg av ambus » 8/5 2009 7:26

...har just gått på en sådan utbildning RIKTAT TILL JUST AMB PERSONAL, där precis denna övning kom fram och vi löste det UTAN att bräcka våra kroppar, med hjälpmedel- häftigt. Kan rekommenderas.
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Curly
Inlägg: 6
Blev medlem: 29/4 2009 23:12

Re:

Inlägg av Curly » 13/10 2009 20:00

[quote="Isidor"]Remmarna fäster man i bärhandtagen på madrassen, sen spänner man fast patienten på madrassen och drar denne upp eller ner för tex en trappa. Snabbt, smidigt och enkelt...

Jo det vet jag vi använder oxå remmarna NEDFÖR.Men jag hat aldrig testat uppför.
Tungt ? Skär inte fotremmen in väldigt mycket i fötterna på patienten osv...Hur får man på patienten på båren.
Jag är inte näsvis utan ärligt intresserad !

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: Hjälpmedel för bättre ERGONOMI?

Inlägg av Isidor » 15/10 2009 0:08

Remmarna är ju breda och skär inte in i fötterna eftersom om man drar patienten upp för en trappa så "står" patienten på remmarna.

Tungt blir det inte om man är tillräckligt med folk i båda ändarna.

Att få upp patienten på båren är ju inget problem eftersom han/hon redan ligger på madrassen och man behöver bara lyfta upp hela paketet på båren.

Skriv svar