Total immobilisering.

Här diskuteras allt som rör den medicintekniska utrustningen.

Moderator: ambus

ban223
Inlägg: 23
Blev medlem: 29/6 2007 21:22

Total immobilisering.

Inlägg av ban223 » 5/2 2010 20:10

Intressant artikel om nackkragarnas nytta och om vi använder dem alltför ofta i onödan. http://www.sjtrem.com/content/pdf/1757-7241-17-44.pdf

lillanicke
Inlägg: 13
Blev medlem: 25/4 2004 18:42

Re: Total immobilisering.

Inlägg av lillanicke » 6/2 2010 11:35

Den onödiga immobiliseringen upplever jag har minskat radikalt de sista åren. Förhopningsvis för att man följer en algoritm och immobiliserar pga av det finns en indikation. Jag tror det krävs mer forskning inom området för ändra synsätet på immobilisering. Men min personliga uppfattning är att immobiliseringen har fått för stor roll i det prehospitala truma omhändertagandet på bekostnad för kunskaper om patientens behov. Ex kunskaper om vad det innebär för pat. att tvingas ligga på rygg. Jag tror den förlorade kunskapen ligger under Bokstaven B i omhändertagandet. Jag kommer med intresse följa den fortsatta forskningen om indikationer för ev immobiliserningen.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: Total immobilisering.

Inlägg av Isidor » 2/5 2010 20:29

eftersom vi inte har andra grejor än de vi har så finns det ju inte mycket alternativ. Vi har heller ingen röntgensyn som kan direkt på skadeplatsen tala om, om det är en fraktur eller ej.
Sålänge vi inte kan med säkerhet avgöra om det är en "riktig" skada eller falskt larm så tänker inte jag riskera mina patienters liv o lemmar, eller min karriär på att strunta i immobiliseringen.
jag är av tron att man ska immobilisera hela kotperlaren om man nu ska göra nåt, annars kan man skita i det.

Har du någon bättre idé på hur man ska transportera traumapatienter, förutom på rygg, fastspända??

lillanicke
Inlägg: 13
Blev medlem: 25/4 2004 18:42

Re: Total immobilisering.

Inlägg av lillanicke » 3/5 2010 15:07

Isidor du läste nog lite snabbt, om du läser mitt inlägg tidigare tror jag inte att du hittar något om att strunta i immobilsering. Jag önskar bara att man gör saker på en klar indikation. Således använd dom algoritmer som är framtagna för prehospitalt omhändertagande av trauma patienter och glöm inte bokstaven B. Mvh lillanicke

Rookie.
Inlägg: 154
Blev medlem: 2/10 2008 18:00

Re: Total immobilisering.

Inlägg av Rookie. » 3/5 2010 15:48

Det finns egentligen inte tillräckligt med vetenskap i ämnet för att ge klara rekommendationer angående prehospital immobilisering. Men vi får fortsatt jobba efter de riktlinjer/algoritmer som vi idag har, tills de ändras. Tyvärr tror jag vi lägger allt för många på bräda utan att ta hänsyn till de negativa aspekter som detta medför.
Bifogar en sammanfattning av en hel del studier som gjorts i ämnet. Summa summarum är ungefär det vi varit inne på; det finns ej tillräckligt med vetenskap i ämnet, eller snarare tillräckligt med evidence 3 studier angående prehospitalt omhändertagande av denna pt grupp.
http://static.spineuniverse.com/pdf/traumaguide/1.pdf

Spinner vidare lite på tråden.

Pt som efter slag emot ansiktet/ huvudet faller till marken. Vid er ankomst RLS>4. Resp/cirk stabil.
Hur handhavet ni denna pt ur immobiliserings synpunkt. Allt eller inget ? Isolerade huvudskador är ju inte sällan associerade med skada på kotpelaren. Immobiliserar vi denna denna pt grupp i Sverige ?

Hälsn rookie.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: Total immobilisering.

Inlägg av Isidor » 5/5 2010 12:15

Jag sa aldrig att jag immobiliserar allt o alla! Jag gör det på de patienter som uppfyller våra kriterier, ja! Inga andra. Men visst... är säkert många av dessa som inte heller har någon egentlig skada men inte tänker jag chansa på det ute på fältet.

Rookie.
Inlägg: 154
Blev medlem: 2/10 2008 18:00

Re: Total immobilisering.

Inlägg av Rookie. » 2/6 2010 17:13

Ingen som vill dela med sig av sina tankar kring immobilisering av isolerade skallskador i samband med tex fall från "markhöjd" eller misshandel ? 8)

Skriv svar