Varma vätskor

Här diskuteras allt som rör den medicintekniska utrustningen.

Moderator: ambus

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Varma vätskor

Inlägg av Novisen » 3/2 2005 22:51

Att hålla vätskor varma går bra så länge de ligger i värmeväskan. Särskillt vintertid är det svårt att hålla värmen pga att det inte finns tillräckligt effektiva och lättarbetade infusionsfodral. Infusionsfodral med värmekuddar har jag själv dålig erfarenhet av. Hur gör ni?

IW 1010® är ett infusionsfodral som ser intressant ut. Kombinationen med Knorren® infusionsaggregat borde vara lättarbetat. Är det någon som har erfarenhet?

http://www.helprescue.se/products.shtml.se

göran pettersson

bruksanvisning?

Inlägg av göran pettersson » 3/2 2006 9:41

Rätt lustigt om detta. jag beställde en nyare modell av infusionsvärmare emergo häromsistens. Av ren vana frågade jag efter den glömda svenska bruksanvisningen som inte kom med i leveransen. Till svars fick jag ungefär " Ingen har gjorts pga det har inte frågats om någon brux". Om Ni ambulanspersonal får en, i detta fall, en enkel prytel med en massa kardborreband lite här o där. Får Ni själva ta reda på hur det skall användas?. Nu är inte jag med i "gamet" ute på fältet, men jag hade direkt undrat över sådana saker, tvättråd,mm.

/tekniker

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 3/2 2006 18:22

Emergos infusionsvärmare är ett utmärkt exempel på en helt oigenomtänkt medicinteknisk produkt. Vi har den i varje bil men ingen har använt den än så länge.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 7/2 2006 23:29

Får erkänna att Im Medicos nya infusionsvärmare ser bättre ut än de vi har i bilarna. De vi har består av tre delar som ska kopplas ihop med tillhörande kuddar som alltid aktiverar sig själva och därför inte fungerar när man behöver dom.

Skriv svar