Nackkrage?

Här diskuteras allt som rör den medicintekniska utrustningen.

Moderator: ambus

Lotta
Inlägg: 39
Blev medlem: 18/4 2006 22:44

Nackkrage?

Inlägg av Lotta » 3/12 2011 17:09

När, var, hur?
Allså hur resonerar ni? Sätter ni nackkrage och in i framsätet med patienten? Ja uppenbarligen sker det ju, TV är numera beviset;-) Jag trodde i min enfald, efter utbildning, att nackkrage är lika med helkroppsimobelisering...eller? Men mina "gamla" kollegor sätter krage och in i framsätet, dom med.
Så snälla! Redogöra för mig, hur ni gör och tänker. VILKA PATIENTER SKA HA NACKKRAGE? Dom som blir trauma enl mall, eller på kliniska indikationer, eller bara för att man känner sig osäker och är rädd för att få skäll på akuten?
Jag blir ju osäker själv ju.... :evil: :oops:

Nurse Anesthetist
Inlägg: 17
Blev medlem: 10/8 2009 21:11

Re: Nackkrage?

Inlägg av Nurse Anesthetist » 26/12 2011 3:34

Hej!
Jobbar du på ambulansen? Vilka är dina "gamla" kollegor? Det låter märkligt.

Nackkrage är ett hjälpmedel vid spinal immobilisering. Dvs det är inte samma sak som spinal immobilisering! Innan, under tiden och efter det att nackkragen applicerats håller man samtidigt en manuell stabilisering (dvs med händerna). Det fortsätter man med tills dess att man antingen har immobiliserat fullständigt eller i vissa fall (efter en nogrann undersökning) väljer att inte immobilisera. Även om nackkragen sitter perfekt medger den 10 % rörlighet framåt (flexion), 50 % rörlighet bakåt (extension) och 50 % rörlighet åt sidan (rotation). Det enda den skyddar hyffsat mot är kompression av halsryggen. Enbart nackkrage är alltså inget alternativ när patienten kan misstänkas ha en halsryggsskada. I mitt landsting uppmanas vi följa algoritmen i PHTLS-boken vid bedömning av patient med misstänkt spinal skada. Läs i boken så förstår du. Det hela bygger på att man följer ett flödesschema och gör en nogrann klinisk undersökning av patienten för att sedan ev kunna välja att inte immobilisera i vissa fall.

Spinal immobilisering = nackkrage + spineboard eller KED-väst eller vaacummadrass

Jag vet att det på många håll fuskas med bedömning och undersökning av patienter (även i TV-rutan). Det beror troligtvis på okunskap och slentrianmässigt beteende. Det leder till att man sätter på en nackkrage "i fall att " och kör in patienten till akuten. I dessa fall har man alltså inte gjort en ordentlig bedömning av patienten och kan utsätta patienter för risken att få invalidiserande skador på ryggmärgen till följd av rörelse i en instabil kotpelare.

Var det svar på din fråga?
Nurse Anesthetist

Lotta
Inlägg: 39
Blev medlem: 18/4 2006 22:44

Re: Nackkrage?

Inlägg av Lotta » 8/1 2012 0:33

Jag jobbar, mina "gamla" kollegor är de som jobbat en hel del år längre än jag och med att sätta nackkrage är det samma som helkroppsmoblisiering menar jag att endera är det nackckrage och hela kittet eller så är det inget alls. Dvs inte sätta pat med nackkrage i framsätet och köra till akuten...

Nej, menar du att du sätter nackkrage, håller manuell stabilisering och sen tar beslut att ibland inte immobilisera? Tar du bort kragen då?

Jag har gått PHTLS, tyvärr några år sen...försöker hålla mig uppdaterad och själv helkroppsimobliserar jag hellre än inte...för säkerhets skull mao....men jag är grymt nyfiken på hur man resonerar och vad man har för motivering till att sätta nackkrage, släppa upp patienten att gå runt fritt och sen harva iväg med blåljus till akuten....

Nurse Anesthetist
Inlägg: 17
Blev medlem: 10/8 2009 21:11

Re: Nackkrage?

Inlägg av Nurse Anesthetist » 9/1 2012 8:06

Ok då tar vi det igen...

Ibland sitter kragen på redan när man kommer till platsen (räddningstjänsten är före). Vid undersökning av patienten måste man naturligtvis ta av kragen för att undersöka patienten ordentligt, kollega håller då naturligtvis manuellt nacken under tiden.

Finns ingen indikation för spinal immobilisering så finns det ingen anledning att bara ha nackkrage, självklart. Trodde att det framgick av mitt resonemang ovan.

Återigen läs i PHTLS boken senaste upplagan. Där finns allt beskrivet i detalj med referenser. Om du verkligen är ambulanspersonal skall du inte använda forum på internet för att ta reda på hur du skall behandla dina patienter. Läs dina behandlingsriktlinjer och tala med din ambulansöverläkare om något är oklart. Se till att få gå en endags repetitionskurs i PHTLS. Det borde din arbetsgivare erbjuda om det är längre än 4 år sedan du gick kursen.
....men jag är grymt nyfiken på hur man resonerar och vad man har för motivering till att sätta nackkrage, släppa upp patienten att gå runt fritt och sen harva iväg med blåljus till akuten....
Varför inte fråga dem som gör så hur de tänker? Som sagt är det troligtvis okunskap och slentrian som ligger bakom att man gör på det viset.
Nurse Anesthetist

Care
Inlägg: 54
Blev medlem: 9/8 2008 2:44
Kontakt:

Re: Nackkrage?

Inlägg av Care » 13/2 2012 9:51

Såg följande studie på ämnet, och tänkte att det kan vara av intresse för fler:
Background All trauma patients with a cervical spinal column injury or with a mechanism of injury with the potential to cause cervical spinal injury should be immobilised until a spinal injury is excluded. Immobilisation of the entire patient with a rigid cervical collar, backboard, head blocks with tape or straps is recommended by the Advanced Trauma Life Support guidelines. However there is insufficient evidence to support these guidelines.

Objective To analyse the effects on the range of motion of the addition of a rigid collar to head blocks strapped on a backboard.

Method The active range of motion of the cervical spine was determined by computerised digital dual inclinometry, in 10 healthy volunteers with a rigid collar, head blocks strapped on a padded spine board and a combination of both. Maximal opening of the mouth with all types of immobiliser in place was also measured.

Results The addition of a rigid collar to head blocks strapped on a spine board did not result in extra immobilisation of the cervical spine. Opening of the mouth was significantly reduced in patients with a rigid collar.

Conclusion Based on this proof of principle study and other previous evidence of adverse effects of rigid collars, the addition of a rigid collar to head blocks is considered unnecessary and potentially dangerous. Therefore the use of this combination of cervical spine immobilisers must be reconsidered.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21335583
http://emj.bmj.com/content/29/2/104.abstract

Skriv svar