MobiMed SMART, är det smart?

Här diskuteras allt som rör den medicintekniska utrustningen.

Moderator: ambus

SOS112
Inlägg: 102
Blev medlem: 12/3 2004 9:55
Ort: VGR

MobiMed SMART, är det smart?

Inlägg av SOS112 » 10/4 2013 9:04

Tänkte höra med er andra:
Vi har nu sedan en tid använt oss av MobiMed Smart med tillhörande attiraljer. Det vore en överdrift att påstå att jag är överlycklig över valet av apparatur. Okej, jag kanske är konservativ men när 5 minuter skall ägnas åt att reda ut ihoptrasslade sladdar och omstart av windows för att kunna ta ett EKG så upplever inte jag samma entusiasm som Ortivus Marknadsavdelning.

Är jag ensam om att tycka att MobiMeds "smart lead" är jävligt osmart? Visst, jag har blivit indoktrinerad under lång tid med "bläckfiskar" kopplade till LP 12/15 och Zolls motsvarigheter men att säga att "bläckfisken" är olämplig för prehospitalt bruk (vilket Ortivus nyligen uttryckte) är för mig trams.

Sen kommer frågan om det här med mätvärden som man ska lita på: Vi har ju vår utrustning för att förenkla vårt arbete inte försvåra, rätta mig om jag har fel, MobiMed har nu erkänt att deras blodtrycksmätning inte riktigt fungerar när bilen rör sig (eller är i gång) inte heller fungerar det om patienten rör sig. Pulsoximetriutrustningen mäter precis vad den vill. Jag satt med en patient som glatt berättade om barnbarnen medan jag tog kontroller varvid MobiMed Smart systemet berättar för mig att patienten nu har 155 i puls och 64% i syrgasmättnad, döm om min förvåning när patienten fortsätter att berätta om utflykter och skrapade knän utan att bli varken cyanotisk eller stressad av sin, enligt MobiMed Smart, kraftiga ökning i hjärtfrekvens. Efter en stund, ungefär 2 minuter, tog jag så pulsoximetern och satte på mig själv, och jag fick då veta att jag var lika illa saturerad som min patient dock gick min puls ner avsevärt och landade på strax under 50.

Att det därtill inte går att skicka patientinformation, vitalparametrar eller EKG från apparaten gör ju inte saken bättre.

Jag tar tacksamt emot tankar och idéer om hur jag bör fortskrida för att inte förlora förståndet.

Kan meddela att enormt hög medicinsk kompetens har beslutat att vi numer måste ta manuellt blodtryck på alla patienter, då MobiMed bedöms som icke tillförlitlig. Nya Pulsoximetrar är inköpta att ha brevid då inte heller detta mätvärde medför godtagbar patientsäkerhet.

Så vad är MobiMed Smart då? Tja, en Panasonic Toughbook för 40000 med Windows och internetuppkoppling. Programvara för att skriva upp värden och patientdata, som dock ej går att skriva ut, spara eller följa upp. Jag får ändå känslan att dessa funktioner kunde vi alla ha matat in i våra smartphones...

Så tack för det, om det är någon som jobbar åt Ortivus så upplys mig gärna, för så besviken jag har blivit av detta systemet som jag själv promotade under lång tid...

Användarvisningsbild
grelle
Inlägg: 78
Blev medlem: 9/6 2005 19:01
Ort: Universitetet

Re: MobiMed SMART, är det smart?

Inlägg av grelle » 10/4 2013 16:59

Intressant! Inte för att vi använder MobiMed SMART men dock Mobimed för vitalparametrar, övervakning och EKG granskning. Jag kan instämma helt och hållet på att pulsoximetern ofta är ute och cyklar. Det är mer regel än undantag att patienten har något helt annat när man anländer på akuten. Det har blivit bättre nu när vi fått tag på öronprobe. Vad gäller blodtrycksmätningen är den känslig för rörelse både av bil och patient men jag upplever den ändå relativt stabil. Genom upprepade mätningar får man en bild av patientens blodtryck men visst är den lite lynnig! Å andra sidan, går det att få så mycket bättre i skakande bil med en patient som rör på sig ? Har Ortivus officielt gått ut med att den är opålitlig ?

Vad gäller pulsoximetern har jag funderat på om lysrören i bilen stör mätningen men det är en personlig idé...

Mobimeden utan "SMART" tycker jag är stabil i Windowsmiljön, ytterst sällan vi startar om den. "Ormen" som EKG kabeln kallas hos oss är enligt mig helt ok. Den tenderar kanske att vara lite "kort" mellan extremitetsavledningarna ibland. Å andra sidan, tror jag det inte spelar någon större roll om man har bläckfisken eller ormen trots att det är två olika arter :D

Ortivus AB
Inlägg: 1
Blev medlem: 10/4 2013 17:52

Re: MobiMed SMART, är det smart?

Inlägg av Ortivus AB » 11/4 2013 11:52

Hej SOS112

Du är välkommen att ringa 08 446 45 00 och fråga efter mig.

Med vänliga hälsningar,
Jonas Johansson
Ortivus

Skriv svar