När byta PVK?

Här diskuteras allt som rör den medicintekniska utrustningen.

Moderator: ambus

Virschen
Inlägg: 5
Blev medlem: 3/8 2013 21:30

När byta PVK?

Inlägg av Virschen » 14/8 2013 16:50

Vet att detta är ett ambulansforum och att det jag undrar över kanske inte hör hemma här helt, men jag vet inte om något annat forum där frågan kan ställas.. :)

Jag går SSK-programet i Norge och standardförfarandet (by the book, lokala varianter finns) här när det gäller PVK:er är att de ska bytas 72-96 timmar efter att de är satta (Rickard m.fl 2010; O'Grady m.fl 2011) om det inte blir inflammation etc. innan dess. Vid samtal med vän som är aktiv SSK hemma i Sverige sas det typ "VA?! 72 TIMMAR?! Vi byter efter MAX 24 annars blir det tromboflebit!"

Vad är era erfarenheter? Någon som vet vad eventuella Svenska rutiner baseras på för studier? Blev lite konfunderad eftersom det Norska förfarandet ju baseras på relativt färska studier...



Rickard CM, McCann D, Munnings J, McGrail MR. Routine resite of peripheral intravenous devices every 3 days did not reduce complications compared with clinically indicated resite: A randomised controlled trial. BMC MED 2010;8:53.

O'Grady NP, Alexander M, Burns LA, Dellinger EP, Garland J, Heard SO mfl. Guidelines for the prevention of intravascular catheter-related infections. Centers for Disease Control and Prevention (CDC). 2011; http://www.cdc.gov/hicpac/pdf/guideline ... s-2011.pdf (26.10.2011).

Användarvisningsbild
xenon
Inlägg: 14
Blev medlem: 16/8 2013 16:49

Re: När byta PVK?

Inlägg av xenon » 16/8 2013 16:56

Hej.

Du sitter på mer aktuell information än din svenska kollega. I Sverige har det tidigare varit praxis på att byta mellan 48-72h. Nyare forskning visar dock, precis som du säger, att det är onödigt att byta så ofta. Klinik bör avgöra när en PVK skall bytas.

Länktips: http://www.dagensmedicin.se/vetenskap/m ... gelbundet/

Virschen
Inlägg: 5
Blev medlem: 3/8 2013 21:30

Re: När byta PVK?

Inlägg av Virschen » 19/9 2013 14:00

Tackar! :)

Skriv svar