Scoopbår

Här diskuteras allt som rör den medicintekniska utrustningen.

Moderator: ambus

Anonymous

Scoopbår

Inlägg av Anonymous » 5/9 2005 13:22

Hej.

Jag håller på med ett ex. jobb med att utveckla en ny nacke/rygg bår och skulle vara hemskt tacksam om ni har lust att svara på några frågor.


Finns det några funktioner som skulle kunna vara bra, nödvändiga eller bara häftigt att ha på en vanlig scoopbår?

Har ni några synpunkter på de scoopbårar som används ídag?

Finns det något som skulle underlätta vid dagens arbete med scoopbår?

// Tack på förhand

Lipton

Re: Scoop bår

Inlägg av Lipton » 5/9 2005 15:40

Mission Impossible: Låsningen mellan höger och vänster bårdel har väl alla någon gång haft problem att få ihop. Ett nytt lås som kan låsas även då båda bårdelarna inte har "perfekt" läge mot varandra och som ändå inte påverkar bårens fixerande funktion.

DUF

Scoop-båre

Inlägg av DUF » 19/9 2005 14:42

Vi har en gul scoop-båre, for det meste i plast. Den fungerer fint. Vi har også et gult backboard. Også OK.

Men jeg vil gjerne ha begge deler i ett, slik at vi ikke trenger å drasse på så mye utstyr. Altså en scoop-båre med de samme festemulighetene for stropper (hurtiglås) som på et backboard.

Make one!

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 22/9 2005 10:22

Du är inte ensam om att tycka så, det är precis vad ca 90 % av alla ambulansmän jag har pratat med har sagt, jag började även med att skissa upp en idé på hur den kunde se ut men verken Ferno eller Laerdal var intresserade av en sådan produkt.

Enligt mig så hade det varit en helt överlägsen produkt men vad gäller Ferno och Laerdal som redan har världsledande produkter, Fernos scoopbår (gula i plast) och Laerdals BaXstrap så verkar dom bara se det som en konkurent till sina redan befintliga produkter.

Skriv svar