Spineboard el. Scoop alt. båda?

Här diskuteras allt som rör den medicintekniska utrustningen.

Moderator: ambus

Spineboard el. Scoop alt. båda?

Spineboard
4
33%
Scoopbår
2
17%
Både spineboard och scoopbår
6
50%
 
Antal röster: 12

Lipton

Inlägg av Lipton » 30/9 2005 20:47

Sjuksköterskan skrev:Lipton: Verkligen konstigt att du med alla dina ambulanspass och rutin inte sett det facket......
Mmm... eller så är det så att det helt enkelt inte funnit någon spineboard i någon ambulans jag någonsin varit inne i eftersom de ligger på brandbilarna häromkring. Du kan ju dryga dig hur mycket du vill men när det gäller erfarenheter av fixationsutrustning så tror jag nog att jag ligger något högre i kompetens än den genomsnittliga Sjuksköterskan.
Det kan ju även vara så att Nilsson nyligen kommit på att det kan behövas ett utrymme för spineboard och jag inte kikat in i någon av de nya bilarna i länet än, och de som inte är nya har ett antal år på nacken på grund av att landstinget inte haft råd att köpa nya.
Ytterligare skulle det kunna vara på det viset, och håll i dig nu för det här kommer du gilla, att jag helt enkelt med mina snart sex år på gymnasiala utbildning inte uppnått tillräcklig kompetens för att förstå något så banalt som var man placerar sin spineboard. Jag är ju trots att jag alldeles säkert snittar högre än dig på gymnasiebetyget en lägre stående varelse vars uppgifter begränsas till att torka bajs, bädda och tömma bäcken och har ju inte något i närheten av vare sig patienter, läkare eller läkemdel eftersom alla dessa skall handhas av Sjuksköterskan på arbetsplatsen då risken annars finns att patienten VIPS försvinner.

Att den suspekta organisationen som använder spräckligt gröna kläder sedan låtit mig utbilda på fixationsutrustning hör ju verkligen inte till saken eftersom det inte gav mig några extra akademiska poäng, eller hur?
Det hör ju faktiskt lika lite saken som det faktum att jag som max fått 66 kronor per dag (+bränsletilläg) för att åka ambulans. Vad som däremot hör hit är att jag vill lära mig var man när man bestämt sig för att man vill medbringa spineboard gör av den och delge andra mina kunskaper (om än nog så blygsamma) för att på så vis öka allas kompetens. Medan du däremot endast vill övertyga oss alla (inklusive dig själv) om hur duktig du och dina kollegor (som i många fall inte håller med dig) är och samtidigt idiotförklara oss andra som inte uppnått din högaktningsvärda titel. Vore kanske på tiden att du istället försökte skriva något produktivt på forumet, har aldrig sett ett inlägg av dig som jag lärt mig något av. Det har jag däremot av många inlägg från dem som du tror dig vara jämlika med, som Novisen, Tomas, prehospital osv.
Så för allas vår trevnad, kan du inte tänka lite på det? Eller innebär det att du inte kommer ha något att skriva mer då?

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 30/9 2005 20:51

Suck... Get a life.

Lipton

Inlägg av Lipton » 1/10 2005 11:16

Sjuksköterskan skrev:Suck... Get a life.
Ja det var ju ovanligt produktivt och lärorikt... 8)

agentanka
Inlägg: 91
Blev medlem: 21/9 2005 11:21

Inlägg av agentanka » 3/10 2005 10:04

Vid en olycka vid ett uppdrag (Röda Korsets förstahjälpen grupp) tillkallade vi ambulans. Personen hade ryggsmärtor efter en smäll i ryggslutet.

I den ambulansen (MB) fanns spineboard. Exakt vart den var i ambulansen vet jag inte då jag stannade kvar hos personen medan sjukvårdaren gick ut och hämtade den.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 3/10 2005 12:45

Sjuksköterskan skrev:Lipton: Verkligen konstigt att du med alla dina ambulanspass och rutin inte sett det facket......
Just denna typ av inlägg är det som vi undanber oss.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Lipton

Inlägg av Lipton » 3/10 2005 23:01

Jag bara måste berätta att jag igår var och kikade in i bak på en av de nya bilarna i länet och gissa vad jag inte såg där? Jo, nämligen ett fack för spineboard, eftersom det inte fanns något.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 4/10 2005 8:34

Lipton skrev:Jag bara måste berätta att jag igår var och kikade in i bak på en av de nya bilarna i länet och gissa vad jag inte såg där? Jo, nämligen ett fack för spineboard, eftersom det inte fanns något.
Eftersom varje köpare påverkar hur man vill ha bilen byggs så finns det givet vis inte på alla bilar. Vissa län använder t.ex. inte scoopbår och då bygger man in spineboarden under allfabåren. Men vill man ha både och så finns denna lösning.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 5/10 2005 11:17

I profiles MB så har man byggt in ett fack under bårsläden som tidigare skrivits i denna tråd. Där skulle man även kunna bygga in en platå för att ha både spine- och scoopbår. Detta går eftersom MB:n har en mycket lägre lasthöjd än vad t.ex. S80:n har. Enligt Nilssons så går det att bygga in ett liknande fack även på S80:n men det blir svårare eftersom lashöjden inte får bli för hög.

Vad gäller sidofacket så finns även där vissa problem, När båren är inne i facket spänns den fast m.h.a en rem som är fastbultat i hårdplasten på sidoväggen. Denna rem tenderar att fastna i bårsläden om scoopen inte är på plats. (kan vara ganska irriterande) Vad sedan gäller standaren på monteringskrav och liknande gäller i europa 10g i alla led. Jag är tveksam om detta fack klarar det eftersom facket endast är fastbultat i hårdplasten där det inte finns någon förstärkning.

En annan orsak som kan försvåra facket under släden i S80:n är det faktum att det på dessa modeller finns en kolv under släden som gör att du kan försätta patienten i s.k. chockläge, denna funktion finns så vitt jag vet inte vanligvis på MB:n. Det löser man istället genom att justera allfa bårens läge.

Skriv svar