Spineboard el. Scoop alt. båda?

Här diskuteras allt som rör den medicintekniska utrustningen.

Moderator: ambus

Spineboard el. Scoop alt. båda?

Spineboard
4
33%
Scoopbår
2
17%
Både spineboard och scoopbår
6
50%
 
Antal röster: 12

Anonymous

Spineboard el. Scoop alt. båda?

Inlägg av Anonymous » 28/9 2005 8:16

Hej

Om det skulle få plats en spineboard i ambulansen skulle Ni vilja ha och använda en sådan då? Eller är Ni helnöjda med scoopbåren?

Hade Ni haft nytta av både en scoop och en spineboard eller hade det vart överflödigt?

Jobbar med ett projekt där vi försöker hitta möjligheter/utrymmen för dessa bårar...

Är tacksam för alla svar!


MVH
Ann-Sofie

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 28/9 2005 10:19

Helst vill man ha båda dessa. Dock omöjligt i småbilarna. Scoopbåren blir då valet. Spineboarden är ett bättre alternativ till helkroppsfixering än vaccummadrassen enligt mitt sätt att se. Deesutom har spineboarden arbetsområden där inte vaccummadrassen hjälper.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 28/9 2005 10:49

Den nya plastscoopen från Ferno där man kan spänna fast patienten precis som på spineboard är mitt val i denna fråga.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 28/9 2005 22:59

Fernos nya scoopbår fungerar att immobilisera i men det är fortfarande bara en scoopbår. Skulle gissa att immobiliseringen är i klass med spineboard. Den är för smal för breda (tjocka) patienter. Den sviktar lite för mycket i längsriktning då man "bär" tunga, långa patienter. Den går inte att skjuta ner mellan bilstolen och patienten eller sticka under patient som sitter i bilstol. Tyvärr går den inte göra bredare då den ska rymmas i "bårsläden".

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 29/9 2005 9:38

Novisen skrev:Helst vill man ha båda dessa. Dock omöjligt i småbilarna. Scoopbåren blir då valet. Spineboarden är ett bättre alternativ till helkroppsfixering än vaccummadrassen enligt mitt sätt att se. Deesutom har spineboarden arbetsområden där inte vaccummadrassen hjälper.
Spineboard, scoopbår, vakummadrass får plats i Volvo S80-ambulans utan problem.

Lipton

Inlägg av Lipton » 29/9 2005 16:32

prehospital: Var gör du av en spineboard i S80n?

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 29/9 2005 18:00

Lipton skrev:prehospital: Var gör du av en spineboard i S80n?
Den placeras i ett särskilt fack till vänster om bårsläden.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 29/9 2005 21:06

Prehospital! Måste erkänna att jag missat det. Hade på prov att ha Spineboard på samma plats i en MB men det blev för trångt. Det blev ofta besvär vid i och urlastning. Där har tillverkarna nått att tänka på. Jag tror att behovet finns idag.

På Nilssons hemsida finns bild på hur Spineboarden är placerad:
http://www.nilsson.se/

Lipton

Inlägg av Lipton » 29/9 2005 21:12

prehospital skrev:
Lipton skrev:prehospital: Var gör du av en spineboard i S80n?
Den placeras i ett särskilt fack till vänster om bårsläden.
Bygger ni det själva eller får ni bilarna med detta fack färdigmonterat? Jag har nämligen aldrig sett att de har en uns av utrymme över till något och såg ej heller några variationer i inredningen när jag var och kikade på fabriken i Laholm. Så jag trodde det var omöjligt... :)
Sitter den alltså mellan släden och "lådorna" på andra sidan släden, eller har ni kanske ersatt dessa "lådor" med en hållare för spineboard istället?

Har personligen funderat på om det skulle finnas någon möjlighet att gömma den under bårsläden, någon som sett/försökt något liknande?

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 29/9 2005 21:19

Spineboardfacket sitter på höger sida om båren i ett lodrätt läge. Ovanför den kommer sedan bänken med fack och div hållare. Nilsson bygger in detta i de flesta av sina bilar. Till och med mercedesen hade detta fack. Har tyvärr missta att fota just detta. men om du tittar på bilderna bakifrån genom luckan på bilen så ser du facket i kanten. Smart lösning som inte tog mycket plats enligt mig.

Gillar dock FernoScoopen mycket bra med fästanordningar!
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 29/9 2005 23:16

Inte till höger, väl?
Det funkar att ha spineboarden till vänster (i lodrätt läge) om bårsläden, även i en MB. Det finns inget fack, men den kan ligger "löst" och spänns fast med en liten spännrem...

Användarvisningsbild
ThomasBe
Inlägg: 16
Blev medlem: 20/7 2004 18:06
Ort: Helsingborg

Inlägg av ThomasBe » 30/9 2005 8:21

Hittade bild på Nilssons hemsida, spineboard:en kan skymtas till vänster i hytten.

http://metaweb.diakrit.com/4DAction/Get ... 0404133610
Ssk sub anestesi. Instruktör HLR, A-HLR, LUCAS.

Anonymous

Re: Spineboard el. Scoop alt. båda?

Inlägg av Anonymous » 30/9 2005 8:38

Tack för diskussionerna...

Vi ska under nästa vecka besöka Nilsson, Profile och Euro-Lans, alla ambulanstillverkare i Sverige.

Har Ni några önskemål, idéer eller så gällande fastspänning/förvaring av bår/bårar??

Lipton

Inlägg av Lipton » 30/9 2005 12:21

Wernvik: Det syns tydligt på två av bilderna. Tack för tipset. Har faktiskt aldrig sett detta på någon bil i verkligeheten.
Sedan kan man ju diskutera om höger om båren utgår från patientens läge på båren eller bilens läge på vägen... :P

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 30/9 2005 20:09

Lipton: Verkligen konstigt att du med alla dina ambulanspass och rutin inte sett det facket......

Skriv svar